2

عراقچی: اجازه ائتلاف سازی علیه منافعمان را به هیچ کشوری نمی‌دهیم

  • کد خبر : 274515
  • ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۷

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با بیان اینکه دولت لهستان باید نیات واقعی دولت آمریکا را درک کرده و متوجه عواقب آن باشد، تصریح کرد: اجازه ائتلاف سازی علیه منافعمان را به هیچ کشوری در منطقه یا خارج از آن نمی‌دهیم.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با بیان اینکه دولت لهستان باید نیات واقعی دولت آمریکا را درک کرده و متوجه عواقب آن باشد، تصریح کرد: اجازه ائتلاف سازی علیه منافعمان را به هیچ کشوری در منطقه یا خارج از آن نمی‌دهیم.

عراقچی: اجازه ائتلاف سازی علیه منافعمان را به هیچ کشوری نمی‌دهیم

افق نیوز، «ماچی پرز میسلاو لانگ» معاون وزیر امور خارجه لهستان که در رأس یک هیأت سیاسی به منظور گفتگو و مذاکره با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان وارد تهران شده است، امروز (دوشنبه) با همتای ایرانی خود در ارتباط با کنفرانس به اصطلاح صلح و امنیت خاورمیانه که با همکاری مشترک لهستان و آمریکا در ورشو در بهمن ماه برگزار می‌شود، دیدار و گفت‌وگو کرد.

این مقام لهستانی با اشاره به سابقه بسیار خوب مناسبات دوجانبه و تاکید مجدد بر حمایت قاطع کشورش از برجام، در ارتباط با برگزاری نشست ورشو اظهار داشت: در این کنفرانس پیشبرد صلح و امنیت در خاورمیانه در کلیت خود مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت و به هیچ وجه علیه هیچ کشوری از جمله جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود. 

وی تاکید کرد: لهستان معتقد است ایران بعنوان یکی از بازیگران مهم خاورمیانه نقش موثری در شکل گیری تحولات منطقه دارد. هدف لهستان از برگزاری این کنفرانس کمک به حل مشکلات منطقه است و لهستان به عنوان دوست ایران اجازه  نخواهد داد تا علیه ایران اقدامی صورت گیرد.

در این دیدار عراقچی نیز تاکید کرد: بحران خاورمیانه در اشغالگری رژیم صهیونیستی ریشه دارد و اصلی‌ترین مشکل منطقه رژیم صهیونیستی و سیاست‌های غاصبانه و سرکوبگرانه آن است؛ لذا تا زمانی که مردم فلسطین به حقوق مشروع خود نرسند، منطقه روی آرامش به خود نخواهید دید. اینکه چنین موضوع مهمی در دستور کار کنفرانس قرار نگرفته نشان دهنده یک سویه بودن این کنفرانس است و معلوم است که آمریکا اهداف دیگری را از برگزاری آن دنبال می‌کند.

عراقچی همچنین افزود: مشکل دیگر منطقه سیاست‌های ماجراجویانه دولت آمریکا است. در حالی که آمریکا درصدد نابودی برجام به عنوان تنها محصول دیپلماسی و مذاکره در این منطقه حساس است، چگونه می‌تواند ادعا کند که در پی حل مشکلات این منطقه است؟!

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با غیرقابل قبول دانستن دلایل دولت لهستان در همراهی با دولت آمریکا در برگزاری کنفرانس ورشو تصریح کرد: دولت لهستان باید نیات واقعی دولت آمریکا از این کنفرانس را درک کرده و متوجه عواقب آن باشد.

عراقچی در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال برقراری صلح و امنیت در منطقه بوده و این را در مبارزه با گروه‌های تروریستی همچون داعش به اثبات رسانده است؛ اما اجازه ائتلاف سازی علیه منافع خود را به هیچ کشوری در منطقه یا خارج از آن را نخواهد داد.

به گزارش فارس، جمعه ۲۱ دی ماه «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا از برگزاری نشستی ضد ایرانی در ورشو در ماه فوریه (۱۳ و ۱۴ فوریه – ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه) با عنوان «ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه» خبر داد. او که با شبکه «فاکس نیوز» گفت‌وگو می‌کرد از تلاش واشنگتن برای گردهم آوردن ده‌ها کشور از نقاط مختلف جهان به منظور گفت‌وگو در خصوص ارتقای ثبات، امنیت و آزادی در منطقه غرب آسیا و با هدف کاهش نفوذ منطقه‌ای ایران سخن گفت.

اظهارات پامپئو و اعلام خبر برگزاری این نشست در ورشو واکنش محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را در پی داشت و او همان روز (جمعه ۲۱ دی ماه) در صفحه توئیترش نوشت: «جهت یادآوری به میزبان/شرکت‌کنندگان همایش ضدایرانی: کسانی که در آخرین نمایش ضدایرانی آمریکا شرکت کردند یا مرده‌اند یا سیاه‌رو شده‌اند و یا به حاشیه رانده شدند و ایران قوی‌تر از همیشه است. دولت لهستان نمی‌تواند این ننگ را پاک کند: در حالی که ایران لهستانی‌ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد، این کشور اکنون میزبان یک سیرک درمانده ضدایرانی شده است.»

از سوی دیگر سید عباس عراقچی نیز با انتشار تصویری از قبرستان لهستانی‌ها در تهران در صفحه توئیترش این گونه نوشت: «۱۸۹۲ لهستانی از ۱۹۴۲ تاکنون در قبرستان لهستانی‌ها در قلب تهران آرمیده‌اند.بیش از یکصد هزار لهستانی پس از آزادی از اردوگاه‌های کار اجباری استالین از راه ایران بازگشتند.قبرستان‌ها در ایران بعداز ۳۰ سال قابل جایگزینی هستند، اما مردم تهران ۷۷ سال است که احترام میهمانان خودرا نگاه داشته‌اند.»

در همین راستا و یک روز بعد از اظهارات پامپئو «ویچخ اونلت» کاردار لهستان در تهران به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران فراخوانده شد. در این دیدار که روز شنبه ۲۲ دی ماه انجام شد، رئیس اداره اول شرق اروپای وزارت امور خارجه مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدام طرف لهستانی در همراهی با آمریکا برای برگزاری این کنفرانس را اعلام داشته و گفت: این یک حرکت خصمانه از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است و انتظار می‌رود لهستان از همراهی با آمریکا در برگزاری این کنفرانس خودداری کند.

کاردار لهستان در این دیدار با ارائه توضیحاتی در خصوص کنفرانس مذکور،  بر ضد ایرانی نبودن آن و بیان اینکه مواضع لهستان با اظهارات اخیر مقامات آمریکایی متفاوت است، تاکید کرد ولی رئیس اداره اول شرق اروپای وزارت امور خارجه ایران با ناکافی دانستن این توضیحات و تاکید بر ضرورت اقدام جبرانی فوری دولت لهستان اعلام کرد که در غیر این صورت تهران ناچار به اتخاذ اقدامات متقابل است.

فراخواندن کاردار لهستان به وزارت خارجه ایران، واکنش لهستان را در پی داشت و وزارت خارجه لهستان یک روز بعد (یکشنبه ۲۳ دی ماه) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «به عقیده ما، جامعه بین‌الملل این حق را دارد که موضوعات مختلف منطقه‌ای و جهانی را به بحث گذاشته و لهستان هم [این حق را دارد] که کنفرانسی را برگزار کند که هدف آن ایجاد بستری برای اقداماتی برای ترویج ثبات و شکوفایی در منطقه خاورمیانه است.»

این واکنش لهستان از جمله سؤالاتی بود که در نشست ۲۴ دی ماه بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران مطرح شد و قاسمی در این باره گفت: «قطعا لهستان حق دارد که در کشور خودش کنفرانسی را برگزار کند، ولی این حق را ندارد که در این کنفرانس در مسیر و جهتی حرکت کند که بر خلاف منافع یک کشور مستقل باشد و این برخورد از جانب دولتی با مشخصات ویژه و خاص قابل پذیرش نخواهد بود.

وی گفت: اگر حق دارد در مورد موضوعات دیگر نشست برگزار کند، باید پرسید اگر موضوعات منطقه‌‌ای و غرب آسیا در این کنفرانس قرار است مطرح شود، چرا از نماینده فلسطین در این اجلاس دعوت نشده؟ چرا به موضوع فلسطین نمی‌پردازند؟ چرا به رفتارهای ددمنشانه برخی دیگر دولت‌ها و یا جنایات عظیمی که طی سالیان اخیر در یمن رخ داده و به عنوان فاجعه بشری در جهان ثبت خواهد شد، نمی‌پردازند؟

قاسمی بیان کرد: لهستان حق دارد، ولی این حق به این معنا نیست که به صورت گزینشی اهداف دیگر کشورها و قدرت‌های دیگری را که به دنبال خصومت با دیگران هستند به نیابت از آنها انجام دهد. در روزها و هفته‌های آینده حتما وضعیت روشن‌تری خواهیم داشت. امیدوارم دولتمردان لهستان با واقع بینی و توجه لازم و دقیق این سمت و سو را که انتخاب کردند و یا انتخاب شده، تغییر بدهند و به یک مسیر منطقی بازگردند و آن چیزی که ظرف این روزها از جانب ما پیرامون آن خواهند شنید.

در همین زمینه وزارت امور خارجه لهستان روز دوشنبه ۲۴ دی ماه از دیدار سفیر ایران در ورشو با «ماچی پرز میسلاولانگ» معاون وزیر خارجه لهستان خبر داد و اعلام کرد: در این دیدار که به درخواست طرف لهستانی برگزار شده، طرفین در مورد «نگرانی‌های ایران در ارتباط با این نشست بحث کرده‌اند.

«مسعود ادریسی کرمانشاهی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ورشو نیز در این دیدار نگرانی جدی جمهوری اسلامی ایران از برگزاری این کنفرانس را ابراز و اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران چنین کنفرانسی را بر خلاف امنیت ملی خود دانسته و آن را یک رفتار خصمانه که می‌تواند بر روابط دیرینه دو کشور تاثیر بسیار منفی داشته باشد، می‌داند.

وی از لهستان خواست که مورد سوءاستفاده ایالات متحده قرار نگیرد و نسبت به لغو برگزاری این نشست اقدام کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ورشو همچنین در ادامه دیدارها با مقامات لهستانی با خانم «آنا ماریا آندرس» وزیر دفتر نخست‌وزیری لهستان و دختر ژنرال آندرس از سرداران ملی لهستان  دیدار و لهستان را مسئول عواقب هرگونه ایجاد خلل در روابط تاریخی و سیاسی بین دو کشور خواند.

از دیگر تحولات این دوران، انتشار خبری در رسانه‌های لهستان در تاریخ ۲۶ دی ماه ۹۷ بود مبنی بر اینکه ایران صدور روادید گردشگری برای اتباع لهستانی به منظور سفر به ایران را متوقف کرده است، البته بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس این خبر را تأیید نکرد.

لازم به ذکر است علاوه بر فراخواندن کاردار لهستان به وزارت خارجه، اقدامات دیگری نیز در حوزه‌های دیگر روابط با این کشور صورت گرفت که از آن جمله لغو «هفته فیلم لهستان در تهران» بود.

به گزارش فارس، علی‌رغم همه تلاش‌ها و دعوتنامه‌های ارسال شده برای حضور دیگر کشورها در این نشست که  بر اساس گزارش‌های غیررسمی، تاکنون وزرای خارجه حدود ۷۰ کشور، از جمله همه اعضای اتحادیه اروپا دعوت شده‌اند، ولی به نظر می‌رسد که این نشست آنچنان که مورد انتظار آمریکا و لهستان بود، با اقبال مواجه نشده، از جمله اینکه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده که در این نشست شرکت نمی‌کند و فرانسه هم از عدم حضور در این کنفرانس سخن گفته است.

«وال‌استریت ژورنال» روز پنج‌شنبه ۲۷ دی ماه به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا نوشت که در مورد مشارکت وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا هم «ابهام زیادی» وجود دارد و مشخص نیست قرار است این نشست چه چشم‌اندازی را برای آینده خاورمیانه ترویج کند.

از سوی دیگر «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز در اظهاراتی با بیان اینکه مسکو دعوتنامه حضور در این کنفرانس را دریافت کرده اما معتقد است که این نشست نخواهد توانست مشکلات منطقه‌ای را حل کند.

گفتنی است جمعی از فعالان ضدجنگ در آمریکا و دیگر کشورها نیز با امضای طوماری از کشورهای اروپایی خواستند در این نشست، شرکت نکنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=274515

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر