1

این طلای کثیف را دریابید! + تصاویر

  • کد خبر : 27545
  • ۲۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۶

مواد بسیاری زیادی هستند که قابلیت بازیافت شدن را دارند

صحبت از محیط زیست این روزها تبدیل به صحبت همه مسئولان و مردم در دنیا شده است به طوری که هر روز راه های جدید برای پاک تر شدن زمین ارائه می شود یکی از این راه ها بازیافت زباله یا همان طلای کثیف است.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، روزانه شهر نشینان بیش از نیم کیلوگرم زباله تولید می کنند و اگر جمعیت شهر را ۱۲ میلیون نفر درنظر بگیریم میبینیم که روزانه چیزی بالغ بر ۶ هزار تن زباله در این شهر تولید می شود که اگر دفع آن ها اصولی نباشد می تواند مشکلات جبران ناپذیری را به وجود آورد.

این روزها بیشتر مردم در مورد حفظ محیط زیست صحبت می کنند و همه جا بحث از این است که محیط زیست در حال نابودی است. برای جلوگیری از پیشروی این خرابی ها و جلوگیری از افزایش این خرابی ها باید خود مردم دست به کار شده و بازیافت که یکی از مهمترین نکات است را آغاز کنند.

کشف طلا از میان زباله ها:

بسیاری از ما با بازیافت آشنایی نسبی داریم و می دانیم که این کار باعث جلوگیری از، از دست رفتن سرمایه ها وآسیب دیدن کمتر محیط زیست می شود. مواد بسیاری زیادی هستند که قابلیت بازیافت شدن را دارند. از بین این مواد می توانیم به شیشه، فلزات، پلاستیک، منسوجات، کاغذها و بسیاری دیگر از مواد اشاره کرد.

برای آسان تر شدن بازیافت معمولا دو نوع جداسازی انجام میگیرد که یکی تفکیک در مبدا و دیگری در مقصد است.شیشه هایی که مصرف می کنیم ممکن است تا هزاران سال دیگر نیز در طبیعت وجود داشته باشند. برای تولید شیشه مقدار بسیار زیادی از انرژی مصرف می شود ولی با بازیافت شیشه های قدیمی هم میتوانیم در انرژی صرفه جویی کنیم و هم اینکه شن و ماسه کمتری نیز مصرف می شود. این امر در مورد آلمینیوم هم همین سود را دارد به طوری که ساختن آلمینیوم از آلمینیوم های بازیافتی تا ۹۰ درصد به انرژی کمتری نیاز دارد و این یعنی یک صرفه جویی بسیار زیاد در مصرف انرژی.

با توجه به علم بازیافت می توان مقدار بسیار زیادی از مواد را بازیافت کرد و در مصرف انرژی نیز صرفه جویی بساری زیادی می شود.

گام هایی برای بازیافت:

بر اساس تحقیقات  به عمل آمده روزانه پنج میلیون تن زباله در سرتاسر دنیا وجود دارد و سهم کشور ما از این بین ۴۰ هزار تن است. در حال حاضر حجم بسیار زیادی از زباله های کشور ما به صورت غیر بهداشتی در زمین دفن می شود یا اینکه بر روی زمین پراکنده می شوند.

در ایران پس از مواد فاسد شونده، کاغذ و مقوا دومین جز از میان رباله ها را تشکیل می دهند که می توان آن ها را بازیافت کرد. بازیافت کاغذ می تواند باعث کاهش تخریب محیط زیست و درختان می شود. علاوه بر آن بازیافت کاغذ تا حدود ۷۴ درصد در کاهش آلودگی هوا و ۲۵ درصد در آلودگی آب که اساسی ترینفاکتورهای زیست محیطی به شمار می رود موثر است.

در اینجا لازم است این نکته را یاداور بشویم که برای تولید یک تن کاغذ باید ۱۵ درخت تنومند قصع شوند در حالی که برای تولید همین مقدار کاغذ از مواد بازیافتی نیازی به قطع درخت نیست. همچنین در روش بازیافتی میزان انرژی مورد نیازدر این فرایند به یک چهارم و میزان مصرف اب به یک صدم کاهش می یابد.

با توجه به نقش شهروندان به عنوان تولیدکنندگان مواد زائد جامد، ضرورت ایجاد فرهنگ مناسب زمینه کاهش تولید زباله و تفکیک زباله از مبدا از طریق آموزش عمومی بیشترین اهمیت را پیدا می کند.

در اینجا باید به این نکته توجه داشته باشید که برخی از مواد بازیافت نمی شوند و در طبیعت نیز نمی توان از آن ها استفاده کرد مانند پلاستیک ها که باید استفاده از آن ها را تا حد امکان کاهش داد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=27545

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]