1

معاون قوانین مجلس: انتخاب رئیس جدید دستگاه قضایی از درون خود قوه قضاییه یک امتیاز است

  • کد خبر : 278111
  • ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۸:۴۵

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی، گفت: رئیس جدید این دستگاه در اولین گام باید نهادهای نظارتی وابسته به دستگاه قضایی را چابک‌تر کند.

معاون قوانین مجلس: انتخاب رئیس دستگاه قضایی از درون قوه قضاییه یک امتیاز است

افق آنلاین ، حسین میرمحمد صادقی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی و سخنگوی اسبق دستگاه قضا در رابطه با تحولات مورد نیاز دستگاه قضایی اظهار کرد: طبق قانون اساسی، تهیه لوایح قضایی برعهده قوه قضاییه است و باید از طریق دولت لوایح را به مجلس ارسال کند، در این خصوص موضوعات مختلفی وجود دارد که لوایح قضایی می‌تواند تهیه و به مجلس ارسال گردد.

وی گفت: از جمله این موارد اکنون لایحه منع خشونت علیه زنان را داریم که در قوه قضاییه در حال تدوین است، مجلس شورای اسلامی بسیار پیگیر این لایحه است؛ اما متاسفانه مدت‌هاست این لایحه در قوه قضاییه مانده و هنوز به مجلس شورای اسلامی ارسال نشده است .

سازمان‌های نظارتی وابسته به قوه قضاییه است که باید مقداری چابک و چالاک تر شوند

سخنگوی اسبق دستگاه قضا، گفت: نکته دیگر مسئله سازمان‌های نظارتی وابسته به قوه قضاییه است که باید مقداری چابک و چالاک تر شوند. این چالاکی هم از حیث تخصص و عملکرد نیروها و هم از حیث دخالت بهنگام به موضوعات و نیز از حیث فارغ شدن از مسائل کم اهمیت و تمرکز بر مسائل اصلی است.

وی گفت: امروز بحث مبارزه با مفاسد اجتماعی جزو مسائل بسیار مهم کشور و مطالبات مردمی است، البته وقوع این فسادها به دلیل فقدان قانون نیست چون ما قوانین زیادی در این رابطه داریم بلکه بسیاری از این فسادها به خاطر عدم نظارت به موقع دستگاه های ذیربط است.البته این را هم باید دانست که همه نهادهای نظارتی وابسته به قوه قضاییه نیستند؛ اما آن تعدادی که وابسته به قوه قضاییه هستند باید در زمینه مبارزه با فساد بیشتر تقویت شوند.

نظارت بر عملکرد قضات باید بیشتر شود

میرمحمد صادقی به نکته دیگری هم اشاره کرد و گفت: نظارت بر عملکرد قضات بحث دیگری است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، یعنی قضات باید بدانند که بر عملکردشان نظارت می‌شود. این نظارت البته صرفا از باب تنبیه نیست بلکه باید کسانی که عملکرد خوبی دارند هم با نظارت درست شناسایی و سپس تشویق شوند و افرادی هم که این گونه عمل نمی‌کنند و عملکرد مثبتی ندارند مورد سوال قرار گیرند.

انتخاب رئیس جدید دستگاه قضایی از درون خود قوه قضاییه یک امتیاز است

این استاد دانشگاه در ادامه در رابطه با این که انتخاب رئیس جدید دستگاه قضایی این بار از درون خود قوه قضاییه خواهد بود گفت: این موضوع یک نکته بسیارخوب برای دستگاه قضایی است، اما این امتیاز به تنهایی برای موفق شدن کافی نیست، چون طبعاً موفقیت نیازمند وقت گذاری است. به عبارت بهتر نیاز این است که افراد و همکارانی که انتخاب می شوند افرادی باشند که شادابی لازم را برای مسئولیت جدید داشته باشند.

بحث الکترونیکی شدن امور در دستگاه قضایی به نحو مناسبی پیش رفته است

سخنگوی اسبق دستگاه قضا در پایان به تحولات در حوزه الکترونیکی در دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: در زمان ریاست آیت الله آملی لاریجانی بر دستگاه قضا، بحث الکترونیکی شدن امور به نحو مناسبی پیش رفت و پرونده ها از حالت دستی خارج شده و الکترونیکی شدند، اما می شود اقداماتی کرد که این کار ادامه داشته و بهبود یابد.

تسنیم

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=278111

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر