0

امنیت و ثبات در منطقه به طور مستقیم به آرامش و ثبات در سوریه مرتبط است

  • کد خبر : 28134
  • ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۹:۰۳

دمشق در اجرای برنامه اصلاحات سیاسی براساس برنامه از پیش ترسیم شده، مصمم است.

رئیس جمهور سوریه تصریح کرد : توطئه علیه این کشور با هدف ضربه زدن به موقعیت ژئوپلتیک و متزلزل کردن نقش تاریخی آن در منطقه صورت می گیرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر از دمشق به نقل از بیانیه دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری سوریه؛ بشار اسد در دیدار با “چای چون” معاون وزیر امور خارجه چین که برای سفری دو روزه در دمشق بسر می برد ،  از مواضع حمایتی پکن از دمشق و مردم سوریه قدردانی کرد.

وی  تاکید کرد: دمشق در اجرای برنامه اصلاحات سیاسی براساس برنامه از پیش ترسیم شده، مصمم است.

معاون وزیر امور خارجه چین هم گفت : پکن مواضع منطقی و مسئولانه ای را در قبال تحولات سوریه اتخاذ کرده است و می کند که مبتنی بر عدالت و مبانی قوانین بین المللی است و در این زمینه هیچ اهداف خاصی جز کمک به مردم سوریه درنظر ندارد.

چای چون با اشاره به اینکه امنیت و ثبات در منطقه به طور مستقیم به آرامش و ثبات در سوریه مرتبط است ، خاطرنشان کرد، چین در موضعگیری خود در ارتباط با موضوع سوریه ، در درجه اول منافع مردم و برقراری مجدد امنیت و استقرار در این کشور را درنظر می گیرد.

وی افزود : پکن از روند اصلاحات کنونی در سوریه حمایت و قوانین اصلاح طلبانه که رهبری سیاسی سوریه تصویب کرده است ، مهم ارزیابی می کند.

این دیپلمات ارشد چینی گفت : کشورش همچنان نقش سازنده و مثبت خود را با هدف دستیابی به راهکاری به منظور برون رفت از بحران کنونی در سوریه ، از خلال گفتگو میان همه طرفها ادامه می دهد و بر ضرورت دخالت نکردن طرفهای خارجی  در امور داخلی سوریه تاکید می کند.

وی افزود، ما در چین بر این عقیده هستیم که سوریه دارای تجربه دیرینه سیاسی است که دمشق با اتکای بر آن می تواند بحران کنونی را پشت سر بگذارد.

برپایه این گزارش ، معاون وزیر امور خارجه چین در پایان این دیدار و در گفتگو  با خبرنگاران با اشاره به اینکه گفتگوهای عمیقی را با بشار اسد انجام داد، تصریح کرد، چین به عنوان کشور دوست سوریه اوضاع کنونی این کشور را با اهتمام پیگیری و نسبت به بحرانی شدن اوضاع نگران است.

چای چون گفت : در این دیدار دیدگاه پکن را برای رئیس جمهور سوریه تبیین و اعلام کرد که چین همه طرفهای ذیربط اعم از نظام حاکم ، گروه های مخالف و افراد مسلح را به توقف فوری عملیات خشونت آمیز علیه غیرنظامیان فرامی خواند، به عبارتی ما از همه طرفها در سوریه می خواهیم تا به گفتگو روی بیاورند و درباره طرح سیاسی فراگیر و راهکارهای برون رفت از بحران چاره اندیشی کنند.

وی اظهارداشت، باید آرامش مجددا در سوریه برقرارشود و اوضاع دوباره به حالت طبیعی بازگردد، چون توسعه وثبات دو مسئله مرتبط به همدیگر است و در خدمت منافع همه  مردم سوریه قرار می گیرند.

این مسئول ارشد وزارت خارجه چین اظهارداشت،به عقیده پکن تنها در سایه اوضاع پایدار، دولت سوریه می تواند برنامه اصلاحات فراگیر سیاسی خود را ادامه دهد.

چای چون ابراز امیدواری کرد، همه پرسی درباره پیش نویس قانون اساسی سوریه وانتخابات مجلس در آینده نزدیک  برگزار شود.

برپایه این بیانیه ، معاون وزیر امور خارجه چین پس از دیدار با بشار اسد ، با وزیر امور خارجه سوریه دیدار و گفتگو کرد.

چای جون  شب گذشته وارد دمشق شد و بلافاصله با فیصل مقداد همتای سوری خود دیدار کرد.

وی پس از این دیدار تاکید کرد که از دیدگاه پکن حق حاکمیت، وحدت و استقلال و تمامیت ارضی سوریه باید از سوی همه طرف ها و جامعه بین المللی محترم شمرده شود.

فرستاده چین به سوریه همچنین تاکید کرد، پکن از حق انتخاب مستقل ملت سوریه ، گفتگوی ملی و اصلاحات در این کشور حمایت می کند و امیدوار است مردم سوریه بتوانند پیشرفتهائی را در این مسیر حاصل کنند.

سفر فرستاده چین در چارچوب سفرهای دوره‌ ای وی به سوریه، عربستان، مصر و قطر و با هدف تشریح موضع ‌گیری چین در وتوی قطعنامه ضد سوریه در شورای امنیت صورت می ‌گیرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=28134

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]