2

میزان مورد نیاز سدیم و نمک در بدن ما چقدر است؟

  • کد خبر : 281613
  • ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۷

آیا میدانید مقدار مجاز مصرف نمک و سدیم در طول روز چقدر هست و سدیم و نمک چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

میزان مورد نیاز سدیم و نمک در بدن ما چقدر است؟
آیا میدانید مقدار مجاز مصرف نمک و سدیم در طول روز چقدر هست و سدیم و نمک چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

به گزارش افق آنلاین ، همه ما میدانیم که مصرف مواد غذایی مختلف، تاثیر مستقیمی بر روی سلامت بدن دارند و زیاده روی و یا عدم مصرف یک نوع ماده غذایی خاص میتونه مشکلات سلامتی خیلی زیادی روی به همراه داشته باشه.

مصرف بیش از حد سدیم و نمک یکی از مشکلات رایجی هست که سلامت بدن رو تحت تاثیر قرار میده و اگه مصرف سدیم و نمک در طول روز کنترل نشه، ممکنه خطر ابتلا به بیماری های مزمن و خطرناک رو افزایش میده. برای آگاهی از میزان مناسب مصرف سدیم و نمک در طول روز بهتون پیشنهاد میکنیم حتما این بخش از زیبامون دات کام رو تا انتها مطالعه کنید.

چه تفاوتی بین نمک و سدیم وجود دارد؟
معمولا دو واژه نمک و سدیم به جای یکدیگر استفاده می شوند اما این دو کاملا با یکدیگر متفاوت هست. نمک یک ترکیب شیمیایی هست که از ترکیب دو ماده معدنی با نام های سدیم و کلراید ایجاد شده و باعث ایجاد طعم شوری در غذاها میشه. اما سدیم به خودی خود در برخی از غذاهای فرآوری شدن مثل نان، کلوچه (کراکر) غلات و … یافت میشه و لزوما طعم شوری هم نداره اما اگه بیش از حد مجاز مصرف بشه میتونه تاثیرات منفی بر روی سلامت بدن داشته باشه.

معمولا مواد غذایی و خوراکی هایی که طعم شوری دارند، میزان سدیم بالایی ندارند.

روزانه چه مقدار نمک و سدیم باید مصرف کنیم؟
به طور متوسط ۹۰ درصد از افراد، مصرف بیش از حد نمک دارند اما جالبه بدونید که ۷۰ درصد از سدیم دریافتی بدن توسط مواد غذایی فرآوری شده، بسته بندی شده و غذاهای رستورانی هست و این میزان دریافت سدیم از طریق نمک پاش نیست!
میزان مجاز مصرف نمک در طول روز چیزی در حدود ۲۳۰۰ میلی گرم یا یک قاشق چای خوری هست و میزان مجاز دریافت سدیم روزانه برای بدن باید چیزی در حدود ۱۵۰۰ میلی گرم باشد.

مصرف بیش از حد سدیم یکی از اصلی ترین دلایل افزایش فشار خون هست. فشار خون بالا معمولا هیچگونه علائمی نداره و معمولا به آن مرگ خاموش نیز میگویند! این یک هشدار برای افرادیست که دارای بیماری قلبی هستند و باید حتما میزان مصرف سدیم در بدن رو کنترل کنند تا مشکلات جدی تری مواجه نشوند!

سدیم چه نقشی در بدن دارد؟
سدیم مهمترین الکترولیت موجود در بدن هست که وظیفه تنظیم و کنترل غلظت آب در بدن رو بر عهده داره و کمک میکنه تا حالت اسیدی بدن ثبات داشته باشه و همچنین حالت محلولی کلسیم و سایر مواد معدنی در بدن رو حفظ میکنه.بدن ما روزانه به چیزی حدود ۵۰۰ میلی گرم یا ۱/۴ قاشق چای خوری سدیم نیاز دارد. زمانی که مصرف بیش از حد نمک داریم، مایعات در خون حفظ می شوند و رگ های خونی چیزی شبیه به بادکنکی می شوند که آماده ترکیدن هست!افزایش بیش از حد سدیم در بدن باعث افزایش فشار خون و در طول زمان میتونه آسیب های جدی رو به کلیه، قلب و سیستم گردش خون وارد کنه.

کدام مواد غذایی سدیم خیلی زیادی دارند؟
گوشت های فرآوری شده
پیتزا و ساندویچ
سوپ، استاک و آب گوشت
(غذاهای مکزیکی)Tacos و burritos
نان، کراکر، محصولات پخته شده و غلات
سس، ادویه و چاشنی های غذا
نان سفید

باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=281613

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر