7

رقابت بیشتر دانشگاه ها در گرو افزایش اختیارات است

  • کد خبر : 283335
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳

رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر عملکرد وزارت علوم در استقلال و افزایش اختیارات دانشگاه ها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: بهتر است این وزارتخانه برای شکوفایی و ابتکار دانشگاه ها، روند اختیارات بیشتر به آنها را سرعت دهد.

افق آنلاین ، «احمد معتمدی» اظهار داشت: آیین نامه ای با موضوع استقلال در برنامه ریزی آموزشی برای دانشگاه های سطح یک مصوب شده که این اقدام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باعث کمک به دانشگاه ها شد.
وی افزود: در صورت نبود این آیین نامه بازنگری دروس، گرفتار بروکراسی های اداری شده و تا سال ها محقق نمی شد. پیش از این نیز دانشگاه ها در برخی از موارد مستقل عمل کرده و وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نبوده اند.
رئیس دانشگاه امیر کبیر تصریح کرد: اگر وزارت علوم در حوزه های دیگر به خصوص موضوعات آموزشی بیشتر به سمت استقلال دانشگاه ها در چارچوب قوانین مجلس، شوای عالی انقلاب فرهنگی و سیاست های خود حرکت کند، شاهد پیشرفت سریع تر دانشگاه ها خواهیم بود.
به اعتقاد معتمدی تفاوت دانشگاه با مدرسه در ابتکار است. با افزایش اختیارات دانشگاه ها فرصت ابتکار بیشتری برای آنها فراهم می شود.
وی در ادامه با بیان اینکه بازنگری دروس کار دشواری است، افزود: دانشگاه امیر کبیر از سال تحصیلی ۹۶-۹۵ بازنگری دروس را آغاز کرده است و در اقدامی فشرده در مقطع کارشناسی تمامی دروس بازنگری و دانشکده ها برنامه های خود را تحویل دادند.
رئیس دانشگاه امیر کبیر اظهار داشت: بازنگری دروس چند مرحله ای است. در مرحله اول تمامی برنامه ها تدوین شده و فاز دوم نیز تا پایان سال ۹۸ به اتمام می رسد.
معتمدی توضیح داد: در مرحله دوم بازنگری، دروس جدید در راستای نیاز جامعه و تکنولوژی های روز است. همچنین در دوره کارشناسی موضوع مهارت افزایی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
وی حوزه های بین رشته ای را نیاز اکثر دانشگاه های دنیا عنوان کرد و گفت: دانشگاه ها برای پیشرفت در تکنولوژی به سمت تقویت این حوزه می روند. در امیر کبیر نیز این موضوع مورد توجه قرار گرفته و در برنامه دروس جدید به آنها شتاب داده می شود.
معتمدی همچنین گرایش های بین رشته ای را نیاز امروز نظام آموزش عالی کشور دانست و گفت: به عنوان مثال مهندسی پزشکی، مکاترونیک (متشکل از مکانیک و الکترونیک) و نانو از حوزه های بین رشته ای و تلفیقی از تخصص های مختلف است.
آیین نامه واگذاری اختیارات برنامه ریزی درسی به دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی در سال ۹۵ به دانشگاه های سطح یک و دو ابلاغ شد.

 

ایرنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=283335

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]