3

پیام عزیزی به عیادت استاد عثمان محمدپرست نوازنده و خواننده موسیقی مقامی ایران رفت

  • کد خبر : 285365
  • ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲:۲۸

به گزارش منصور جهانی خبرنگار افق : پیام عزیزی خواننده موسیقی عرفانی کشور به عیادت استاد عثمان محمدپرست نوازنده سرشناس دوتار و خواننده مطرح موسیقی نواحی ایران در شهر خواف در استان خراسان رضوی رفت.   پیام عزیزی خواننده موسیقی عرفانی کشور که برای «نعت خوانی» در مزار شیخ الاسلام احمد جامی (قدس سره) از عارفان و […]

به گزارش منصور جهانی خبرنگار افق : پیام عزیزی خواننده موسیقی عرفانی کشور به عیادت استاد عثمان محمدپرست نوازنده سرشناس دوتار و خواننده مطرح موسیقی نواحی ایران در شهر خواف در استان خراسان رضوی رفت.  

پیام عزیزی خواننده موسیقی عرفانی کشور که برای «نعت خوانی» در مزار شیخ الاسلام احمد جامی (قدس سره) از عارفان و صوفیان  بنام قرن ششم هجری قمری در شهر تربت جام در استان خراسان رضوی حضور پیدا ‌کرده بود؛ با حضور در منزل استاد عثمان محمدپرست معروف به عثمان خوافی نوازنده سرشناس دوتار و خواننده مطرح موسیقی نواحی ایران در شهر خواف در استان خراسان رضوی از نزدیک، جویای حال این الماس درخشنده موسیقی اقوام کشور شد.

در این دیدار، پیام عزیزی چند آهنگ عرفانی خود را در محضر استاد عثمان محمدپرست اجرا کرد که مورد تشویق‌های پی‌درپی این هنرمند برجسته موسیقی مقامی قرار گرفت؛ به گونه‌ای که به وجد آمد و پس از مدت‌ها که دست به ساز نبرده بود، با دوتارش به هنرنمایی پرداخت و آهنگی را با صدای دلنشین و حزین خود اجرا کرد.

پیام عزیزی در جوار مزار شیخ الاسلام احمد جامی (قدس سره)؛ مقام الله، غزلهایی از حضرت شیخ عبدالقادر گیلانی و حضرت شیخ عبدالرحمن جامی و آهنگهای «الله مدد»، «مولایا صل و صل»، «صل الله علی محمد، صل الله علی النبی»، «یار می‌گوید الله» و «لبیک» را اجرا کرد که مورد استقبال مردم فهیم و مهمان نواز تربت جام قرار گرفت به طوری‌که با همراه این خواننده موسیقی عرفانی؛ نوای «الله مدد» و «یار می‌گوید الله» را هم‌خوانی کردند که حال و هوای دیگری به این برنامه عرفانی و دلنواز داد.

پیام عزیزی در مسیر رفتن به عیادت استاد عثمان محمدپرست؛ بر مزار مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی عارف نامدار و از مشایخ صوفیه در قرن هشتم هجری در شهر تایباد حضور پیدا کرد و در آنجا نیز مقامی را اجرا کرد.

استاد عثمان محمدپرست چهره ماندگار موسیقی ایران که در کشورهای مختلف جهان، از جمله؛ فرانسه، روسیه، ایتالیا،انگلیس، آفریقا، ترکیه، ژاپن، قطر، عراق به اجرای برنامه پرداخته است؛ در داخل ایران نیز با استادانی همچون؛ جلیل شهناز، محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، علی اصغر بهاری،اکبر گلپایگانی، فرهنگ شریف و بسیاری از خوانندگان مطرح، کار مشترک دارد و با هنرنمایی ساز دوتارش با استاد محمدرضا شجریان خواننده برجسته موسیقی سنتی ایران، در حضور زنده ‌یاد فریدون مشیری، محمود دولت آبادی،غلامحسین امیرخانی، یدالله کابلی،  دکتر اله ی قمشه‌ای و …قطعه‌ آوازی معروفی را اجرا کرده که در اذهان به خوبی باقی مانده است.

استاد عثمان محمدپرست دوتارنواز چیره دست و پیشکسوت موسیقی مقامی ایران؛ آثار مطرح و معروفی دارد که مهم‌ترین آنها «مقام نوایی» از اشعار طبیب اصفهانیاست که در سال ۱۳۴۲ آن را آفریده است و با پنجه سحرآمیزش از چهار بیتی، چاوشی، سرحدی، علیخان و آهنگ‌های محلیگرفته تا دیگر مقام‌های این دیار، اجراهای گوناگونی را با اشعار حافظ، عبدالرحمان جامی و سعدی خلق کرده و توانسته است با ایجاد هشت پرده موسیقی در دوتار، تحول عظیمی را در این ساز به وجود آورد.

استاد عثمان محمدپرست از بازماندگان دوتارنوازی منطقه خواف؛ در سال ۱۳۹۱ با حضور محمود دولت آبادی، سردیس این گنجینه ماندگار موسیقی نواحی ایران رونمایی شد و در شهریور۱۳۹۶ نیز اولین کاشی ماندگار به‌عنوان نخستین هنرمند برجسته و افتخارآفرین استان خراسان‌رضوی به‌منظور حفظ مواریث ناملموس کشور از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی خراسان ‌رضوی بر سر در این نوازده چیره دست دوتار ایران نصب شد.

استاد عثمان، متولد سال ۱۳۰۷ و یکی از خیرین بنام مدرسه‌سازی در ایران است که با نوای سحرانگیز ساز دوتارش و همراهی خیرین و نیکوکاران کشور؛ تاکنون نزدیک به ۹۵۰ مدرسه را در مناطق محروم ساخته است.

این روزها صدابرداری آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) به خوانندگی و آهنگسازی پیام عزیزی و با تنظیم فردین لاهورپور به چهار زبان فارسی، کُردی، عربی و ترکی و با صدابرداری امید نیک‌ بین در استودیو شهر صدا در شهر تهران ادامه دارد و قرار است در روز ۱۹ آبان ماه امسال مصادف با ۱۲ ربیع الاول سالروز ولادت حضرت رسول اکرم (ص) رونمایی شود و در اختیار علاقمندان به موسیقی قرار گیرد.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=285365

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر