به گزارش افق آنلاین ، در جلسه اصلی کمیسیون اقتصاد دولت که به میزبانی نهاد ریاست جمهوری تشکیل شد آئین‌نامه اجرایی «اخذ عوارض از کالاهای مخرب محیط زیست» مشتمل بر میزان عوارض هر کالا، فهرست کالاهای مشمول، نرخ هزینه مدیریت پسماند کالاها و فرآیند اجرایی آن، بررسی و در دستور کار هیأت وزیران قرار گرفت.

در این جلسه که «فرهاد دژپسند» وزیر امور اقتصادی و دارایی ریاست آن را عهده‌دار بود آئین‌نامه اجرایی بند (ط) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور در خصوص «اخذ عوارض از کالاهای مخرب محیط زیست» با هدف کاهش اثرات زیست محیطی مخرب، ایجاد اشتغال در صنایع بازیافت، جلوگیری از اتلاف منابع در کشور و تولید و مصرف مواد اولیه صنایع از طریق توسعه صنعت بازیافت به تصویب رسید.

براساس این آئین‌نامه، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است از فروش کالاهایی که مصرف آنها منجر به تولید پسماند مخرب محیط زیست می‌شود عوارضی را که توسط دولت تعیین می‌شود، دریافت کند.

طبق این آئین نامه منابع وصولی تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال در اختیار وزارت کشور قرار می‌گیرد تا با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست پس از مبادله موافقت‌نامه با سازمان برنامه و بودجه کشور برای بازیافت پسماندهای حاصل از کالاهای مزبور (ایجاد تأسیسات منطقه‌ای تبدیل پسماند به مواد و انرژی) با اولویت مشارکت بخش خصوصی مصرف شود.