10

قورمه سبزی در طب سنتی

  • کد خبر : 289631
  • ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵

انواع سبزی های موجود در قورمه سبزی اسفناج ، جعفری ، گشنیز ، تره و شنبلیله میباشد . در ادامه به بررسی خواص این سبزی ها و استفاده ی آنها در طب سنتی اشاره هایی میشود و امیدواریم که مفید واقع شود .

همانطور که میدانید قورمه سبزی  Ghormeh Sabziفواید و خواص بسیاری دارد و یک غذای سالم و مغزی است . زیرا سبزی های معطر و تازه ایی در آن استفاده میشود که سرشار از انواع ویتامین هاست . لوبیا هایی دارد که سرشار از فیبر و پروتئین هستند و گوشت قرمزی که همه ی ما میدانیم انواع پروتئین ها را داراست . این مواد خواص درمانی زیادی در طب سنتی دارند ،  و بسیار مورد استقبال قرار میگیرند حال  چه در غذا استفاده شوند و چه به طور جداگانه .

انواع سبزی های موجود در قورمه سبزی اسفناج ، جعفری ، گشنیز ، تره و شنبلیله میباشد . در ادامه به بررسی خواص این سبزی ها و استفاده ی آنها  در طب سنتی اشاره هایی میشود و امیدواریم که مفید واقع شود .

اسفناج قورمه سبزی در طب سنتی :

اسفناج که بیشتر برای رنگ و لعاب دادن به قورمه سبزی استفاده میشود ، گیاهی است با برگی پهن و سبز رنگ . این گیاه منبع بسیار خوبی از ویتامین A میباشد به همین دلیل برای حفظ سلامت چشم موثر و مفید  است . به دلیل طبع نسبتا سردی که دارد برای افراد گرم مزاج بهتر است . اما افراد سرد مزاج نیز میتوانند در فصل های خاص مثلا فصل گرما از این گیاه استفاده کنند . با مصرف اسفناج تنها در یک وعده به صورت روزانه تقریبا ۴۰ درصد از اهن بدن تامین میشود . یک بیماری به نام پلاگر وجود دارد که به علت  کمبود ویتامین B3 در بدن به وجود می آید که از علائم آن میتوان تشنج ، ضعف بدن ، اختلال در هضم غذا و ….. را نام برد . اسفناج گیاهی است که سرشار از ویتامین B3 میباشد و در درمان این بیماری کمک بسیاری میکند . اسفناج برای کسانی که یبوست دارند و از این بیماری رنج میبرند بسیار مفید است . برای درمان سرفه ، سوزش دهان ، تشنگی های مکرر نیز کارساز است ، زیرا این علائمی که گفته شد بیشتر در افراد گرم مزاج شایع میباشد و اسفناج به دلیل طبع سردی که دارد میتواند بسیار کارساز باشد . برای کسانی که گرما زده میشوند و یا در اثر گرمای زیاد دچار سردرد های شدید میشوند مصرف اسفناج بسیار توصیه میشود .

تره قورمه سبزی در طب سنتی :

در کتاب های طب سنتی تره را با نام هایی مانند ” گدنا” ، ” کراث البقل” و ” کراث المائده ” نوشته اند . این گیاه یک گیاه دراز و باریک و کمی خمیده میباشد که به رنگ سبز است و پیز کوچکی در داخل خاک دارد . تره از نظر طب سنتی مزاجی گرم و خشک دارد . این سبزی یا گیاه چه در غذای اصلی وجود داشته باشد و چه همراه با غذا خورده شود به عمل هضم کمک میکند  و مانع از ترش شدن میشود . از خواص مهم این گیاه میتوان ضد رطوبت و ضد باد را نام برد . مصرف این گیاه دو یا چند بار در هفته میتواند خطر ابتلا به سرطان های روده و پروستات را کاهش دهد . تره حاوی مقدار زیادی منگنز ، ویتامین B6 ، ویتامین C و آهن میباشد . و این ویتامین ها باعث تثبیت خون میشوند .

جعفری قورمه سبزی در طب سنتی :

یکی از سبزی های مفید و پرطرفدار که در بیشتر غذاهایی ما ایرانیان استفاده میشود ، سبزی جعفری است . جعفری سرشار از انواع ویتامین هاست . مانند بسیاری از سبزی های دیگر به عمل هضم کمک میکند . افرادی که کم خون هستند حتما باید در وعده های غذایی خود از جعفری استفاده کنند . بهتر است حتی همراه با غذاهای اصلی جعفری مصرف شود  . خوردن جعفری خطر ابتلا به سرطان را کاهش میدهد . خوردن جعفری بوی بد دهان در هنگام خوردن سیر را از بین میبرد . کسانی که از بیماری گواتر رنج میبرند ، مصرف جعفری را نباید فراموش کنند . کسانی که مشکلات بینایی دارند یا شب کوری دارند حتما باید در رژیم غذایی خود جعفری را جای دهند . اما نباید در مصرف جعفری زیاده روی کرد چون ممکن است جریان خون را در بدن کند کند و مصرف بیش از حد جعفری برای زنان باردار نیز مناسب نمیباشد . زمان پخت جعفری نباید طولانی باشد  ، زیرا خواص ان به طرز چشم گیری کاهش پیدا میکند . . اما متاسفانه ما در غذاهایی که میپزیم به طور مثال در قورمه سبزی ، سبزیهایمان را به مقدار زیادی تفت میدهیم و حتی به ان روغن نیز اضافه میکنیم . در صورتی که این کار اشتباه میباشد و با این کار تمام خواص سبزی را از بین میبریم .

گشنیز قورمه سبزی در طب سنتی :

گشنیز یک گیاه معطر است که در انواع غذاها از جمله قورمه سبزی ، کوکو سبزی ، و انواع آش و سوپ ها استفاده میشود . این گیاه در پیشگیری از مسمویت های غذایی موثر میباشد و خوردن آن به همراه غذای اصلی از ترش کردن جلوگیری میکند . گشنیز از نظر طب سنتی سرد و خشک است  . خوردن گشنیز تشنگی را برطرف میکند . گشنیز ضد نفخ است و دل درد را درمان میکند . خوردن این گیاه برای دهان و دندان هم مفید میباشد و از خراب شدن دندان جلوگیری میکند .

شنبلیله قورمه سبزی در طب سنتی :

شنبلیله در طب سنتی برای درمان دیابت ، درمان زخم معده و سوزش سردل ، گلو درد و تقویت قلب  مصرف میشود  . این گیاه که از گیاهان بومی کشورمان ایران به شمار میرود خواص درمانی زیادی داشته و طبع گرم و خشکی نیز دارد . هم از برگ این گیاه و هم از تخم و ساقه ی ان میتوان استفاده کرد . یکی از مهم ترین خواصی که این گیاه دارد در کاهش کلسترول خون میباشد . از این گیاه در طب سنتی برای درمان بیماری های قندی استفاده میشود . یعنی به طور کلی میتوان گفت این گیاه خاصیت ضد دیابت و ضد قند خون دارد . اما این گیاه نباید به میزان زیاد مصرف شود . حتی وقتی این گیاه در غذایی مانند قورمه سبزی استفاده میشود نیز پیشنهاد میشود به مقدار کم و تنها برای عطر و بو دادن به غذا  استفاده شود . مصرف بیش از حد آن برای زنان باردار خوب نیست . نباید همزمان با مصرف شنبلیله از داروهایی مانند آسپرین و یا مهارکننده هایی مانند MAO استفاده کرد  و حداقل باید ۲ ساعت بین مصرف این دو فاصله گذاشت .

لوبیا قورمه سبزی در طب سنتی :

لوبیا هم جز غذاهای اصلی ما به شمار میرود و هم میتوان آن را در انواع خورشت ها مانند قورمه سبزی استفاده کرد . این غذا خاصیت چاق کنندگی دارد و برای کسانی که لاغر هستند و یا تمایل به اضافه وزن دارند مفید است . لوبیای قرمز که بیشتر در قورمه سبزی استفاده میشود مزاجی گرم و تر دارد و برای کسانی که سرد مزاج هستند مفید است  و به نوعی ادرار اور میباشد . لوبیا میتواند به خارج شدن گازها و باد های تجمع یافته در بدن کمک کند . اما ضرر هایی نیز دارد . اگر به هنگام استفاده از لوبیا نفخ ان گرفته نشود بسیار نفاخ است و هضم آن نیز دیر صورت میگیرد . اگر همراه با لوبیا زنجبیل ، نمک ، روغن زیتون و آویشن استفاده شود از مقدار نفاخ بودن ان کاسته خواهد شد .

گوشت گوسفند در طب سنتی :

همانطور که میدانید گوشت گوسفند منبع بسیار خوبی از پروتئین میباشد و مصرف ان در رژیم غذایی بسیار ضروری است . گوشت بسیار مقوی و خون ساز است . مزاج بیشتر گوشت ها را میتوان گرم و تر دانست . بهتر است گوشت گوسفند بیشتر به صورت تازه مصرف شود . هر چه گوشت مدت زمان بیشتری در فریزر باقیز بماند خواص ان بیشتر کاهش می یابد . مصرف گوشت باعث تقویت قوای جنسی شده و سلول های جنسی بیشتری تولید میکند . از نظر طب سنتی قسمت های بالای گوسفند یعنی گردن و سردست بهتر از قسمت های پایین مانند ران ها میباشد . زیرا ران گوشت کمی سفت میباشد و هضم ان دیرتر انجام میشود . کسانی که مزاج خشک دارند بهتر است گوشت را به صورت آبگوشتی و پخته شده به همراه مقدار زیادی اب مصرف کنند .

میتوانید دستور پخت زرشک پلو Zereshk Polo را نیز در www.epersianfood.com ببینید.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=289631

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر