سازمان امور مالیاتی و شهرداری تهران برای یکپارچهسازی آمار املاک، مجوزهای صادره، پروانه ساخت و گواهی پایان کار ساختمان با هدف کاهش اجاره بهای مسکن تفاهم نامه همکاری امضا کردند.
به گزارش مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، بر اساس موضوع تفاهمنامه میان سازمان امور مالیاتی کشور و شهرداری تهران، که ۳۱ تیر امسال میان دو طرف امضا شد، تبادل اطلاعات مورد نیاز «سازمان امور مالیاتی» و «شهرداری تهران» از طریق اتصالات الکترونیکی بین مراکز، شبکهها و سامانههای رایانهای بین دو طرف، یا ضبط و ارسال اطلاعات مورد نیاز «سازمان امور مالیاتی» از طریق بستر تبادل اطلاعات (GSB) بر روی وسایل و محیط های الکترونیکی تسهیل خواهد شد.
بر پایه این خبر در تفاهمنامه میان «سازمان امور مالیاتی» و «شهرداری تهران» قرار است نمایندگان هر دو طرف جدول زمانبندی برای برقراری ارتباط سیستمی به منظور تبادل اطلاعات را تهیه کنند.
اطلاعات مورد نیاز «سازمان امور مالیاتی» آنطور که در این تفاهمنامه قید شده، شامل اقلام و اطلاعات موجود درباره املاک، مجوزهای صادره، پروانه ساخت، گواهی پایان کار ساختمان، اطلاعات اراضی بایر و سایر اطلاعات و جزییاتی است که در کارگروه مورد توافق دو طرف صورت گرفته و مربوط به ابتدای سال ۱۳۹۵ به بعد است.
همچنین اطلاعاتی که بین دو طرف مبادله میشود در چارچوب وظایف قانونی بوده جزییات آن محرمانه تلقی میشود به همین دلیل هم افشای آن جز در مواردی که در قانون مصرح شده، ممنوع است.
از طرف دیگر برای ایجاد امکان تبادل اطلاعات، هر دو طرف از شناسه ملی برای اشخاص حقوقی، شماره ملی برای اشخاص حقیقی و شماره اختصاصی برای اتباع خارجی در سامانهها استفاده میشود.
در قبال این اطلاعات، «سازمان امور مالیاتی» متعهد شده که خط ارتباطی بین این سازمان و «شهرداری» در بستر ملی تبادل اطلاعات برقرار شود. همچنین «سازمان مالیاتی» بر اساس قوانین بالادستی امکان دسترسی برخط (آنلاین) به فهرست بدهکاران مالیاتی را فراهم خواهد کرد.
ارایه اطلاعات سابقه کسبی به «شهرداری» به صورت استعلامی یا گروهی بر اساس توافق نمایندگان دو طرف انجام خواهد شد.
سایر شرایط تفاهمنامه هم بر این موضوع تاکید دارد که اطلاعات مورد نیاز دو طرف در چارچوب، ساختار و جزییات اطلاعات مورد تبادل در نشست کارگروه مشترک با حضور نمایندگان اعلام و در دورههای محتلف حسب نیاز دو طرف به روزرسانی میشود.
همچنین تغییرات در سامانههای اطلاعاتی، نرمافزارهای پایه و کاربردی و یا سخت افزارهای مورد استفاده هر دو طرف باید به نحوی انجام شود که امکان تبادل اطلاعات بین دو طرف کماکان امکانپذیر باشد.
تفاهمنامهای برای تعدیل اجاره مسکن
عبدالحمید امامی معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار تهران درباره جزییات بیشتر تفاهم نامه «سازمان امور مالیاتی کشور» و «شهرداری تهران» توضیح داد: بر اساس این تفاهمنامه هر دو دستگاه سامانههای خود را به هم مرتبط میکنند تا ریزداده های طرفین برای یکدیگر قابل بهرهبرداری باشد.
وی با ابراز امیدواری از اینکه این اقدام؛ عوارضهای دریافتی و همینطور مالیاتهای وصولی واقعیتر شود اظهارداشت: البته پیش از این هم مراودات خوبی میان دو طرف وجود داشت، چرا که ۴ درصد مالیات ارزش افزوده طبق قانون مختص شهرداریهاست و دوستان در امور مالیاتی تهران همکاری و هماهنگی خوبی با شهرداری دارند.
به گفته امامی اگر بتوانیم با این همکاری و همینطور همکاری با شرکتهای خدماتی آب و برق و گاز فیشهای مربوط به شهرداری را به موقع وصول و بتوانیم خانهها و آپارتمانهای خالی از سکنه را شناسایی کنیم و عوارض قابل توجه و واقعی را بگیریم، میتوان امیدوار بود که در تعدیل اجاره مسکن مؤثر باشد. وی ادامه داد: شهروندان هر ساله همراه با تورم سالیانه مبالغی بیضابطه به اجارهها و رهنهای خانههایشان اضافه میشود که اگر این یکپارچه سازی صورت بگیرد اجاره مسکن ضابطهمند می شود.
معاون شهردار تهران همچنین از امضای تفاهمنامهای با سازمان ثبت املاک تهران خبر داد و گفت: بر این اساس قرار است سیستمهای دو مجموعه به هم مرتبط شود که آن هم تأثیر قابل توجهی در این شفافیت خواهد داشت؛ البته سامانه یکپارچه دولت که بخشهای زیادی از سیستمهای وزارتخانهها را به هم مرتبط کرده نیز این بخشها را به خود الصاق خواهد کرد تا اهداف مورد نظر دولت و شهرداری هرچه بهتر حاصل شود.
بستر ملی تبادل اطلاعات بخشی از خدماتی که است در درگاه ملی خدمات هوشمند ارایه میشود.
براساس این گزارش، در قانون برنامه پنجم توسعه ایجاد شبکه ملی اطلاعات با هدف توسعه خدمات دولت الکترونیک همراه بوده که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات متولی معرفی و سازمان فناوری اطلاعات ایران از طرف وزارت به عنوان مجری این پروژه در نظر گرفته شده است.
آنطور که در این درگاه توضیح داده شده؛ یکپارچهسازی اطلاعات و خدمات در راستای تحقق دولت الکترونیک نیازمند وجود بستری برای تبادل و به اشتراکگذاری دادهها، اطلاعات و خدمات است.
این عمل در لایههای مختلف و در فرایندهای کاری ارائه خدمات صورت میگیرد. پیاده سازی دولت الکترونیک نیازمند آن است که تمامی سازمان های دولتی برای ارائه خدمات خود داده ها را در دسترس سایرین قرار دهند و با استفاده از فناوری اطلاعات تسهیل در کسب و کار و ارائه هر چه سریعتر خدمت را فراهم آورند که این مهم تنها از طریق اتصال به بستر نرم افزاری مرکز ملی تبادل اطلاعات (GSB) دست میآید. تا به امروز ۱۵۹ دستگاه و نهاد در کشور به این مرکز متصل شدهاند.