با توجه به اینکه بازاریابی به عنوان فرآیندی جهت ایجاد حس رضایت و رفع نیازهای مشتریان معرفی شده، یکی از نخستین مراحل در فرآیند بازاریابی درک محیطی است که سازمانها و بنگاههای اقتصادی در آن به فعالیت میپردازند.
دکتر محمدرضا انواری، عضو شورای سیاستگذاری کنفرانس حرفهایگرایی در روابطعمومی که به مناسبت در پیش بودن هفتمین دوره این کنفرانس سخن میگفت، با بیان این مطلب افزود: جهانیشدن و توسعه فنآوریهای مبتنی بر اطلاعات و ارتباطات در کنار تغییر نیازهای مشتریان و همچنین سیاستهای سازمانها در حوزههای اقتصادی، محیط بازاریابی را پیچیده و کاملا ناپایدار کرده است.
وی ادامه داد: تمامی این عوامل موجب آن شده تا امروزه متخصصان بخش بازاریابی سازمانها لزوم استفاده و بکارگیری اطلاعات دیگر بخشهای سازمان همچون روابطعمومی را بیش از پیش احساس نمایند و در کنار آنها با تحت نظر قرار دادن محیط بیرونی سازمان اطلاعات و آگاهیهای خود را در قبال آن محیط بهطور مستمر افزایش دهند.
انواری در ادامه با اشاره به اینکه سازمانی که محیط بازاریابی خود را درک و کاملا تحلیل کرده باشد، قادر خواهد بود خدمات بهتری را در مقایسه با رقبای خود به مشتریان تحویل دهد ادامه داد: به دلیل افزایش روزافزون فشارهای رقابتی در بازار، سازمانها نیازمند آن هستند که علاوه بر تحلیل محیط، مسیر تغییرات آن را نیز پیشبینی نمایند تا با سرعت بیشتری قادر باشند به روند تحولات و تغییرات آن پاسخ دهند.
عضو شورای سیاستگذاری کنفرانس حرفهایگرایی در روابطعمومی با اشاره به نقش روابطعمومیها در توسعه و افزایش کارآیی بخش بازاریابی یک سازمان گفت: روابطعمومیها بهواسطه نوع و ماهیت فعالیت خود میتوانند علاوه بر تجزیه و تحلیل دقیق محیط بیرونی و درونی سازمان، اطلاعات کاملی در خصوص نوع و میزان نیازهای مخاطبان و تواناییهای سازمان و کارکنان آن در برخورد با چالشهای پیشرو به دست آورده و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار بخش بازاریابی قرار دهند.
انواری در انتها با اشاره به اینکه سازمانها و بنگاههای اقتصادی در گذشته بیشتر بر آن بودند که حالت پایدار خود را حفظ نمایند افزود: به مجرد آغاز روند تغییرات در محیط بازاریابی و تغییرات تدریجی در بازار و نیز ظهور پدیدههایی همچون بازاریابی دیجیتال، این سازمانها مجبور هستند تا خود را با روند تغییرات همراه سازند، بهگونهای که امروزه شاهد آن هستیم که دیگر کمتر سازمانی به جای تاکید بر واحدهای بازاریابی، بر واحدهای فروش و تبلیغات خود متمرکز است.
لازم به ذکر است هفتمین کنفرانس حرفهایگرایی در روابطعمومی با موضوع «بازاریابی دیجیتال»، مهرماه سالجاری برگزار خواهد شد.
علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این کنفرانس میتوانند به وبسایت www.prconference.ir مراجعه و یا با شماره تلفن ۸۸۳۵۶۷۳۲ تماس حاصل فرمایند
سازمانهایی که محیط بازاریابی خود را درک و به درستی تحلیل کرده باشند، خدمات بهتری به مشتریان ارایه میدهند.
دکتر محمدرضا انواری، عضو شورای سیاستگذاری کنفرانس حرفهایگرایی در روابطعمومی
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=291912