1

ظریف: هدف امریکا در سوریه را جنگ با ایران می دانیم

  • کد خبر : 293369
  • ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۳

ظریف گفت: این مبنای خوبی برای همکاری ایران و روسیه است ممکن است در جزییات تفاوت هایی باشد اما در کل هر دو طرح یک هدف دارند در خصوص سوریه نیز می توان گفت همین گونه است.

ظریف: هدف امریکا در سوریه را جنگ با ایران می دانیم

وزیر امور خارجه ایران به شبهه ایجاد شده در خصوص همکاری احتمالی ایران و روسیه در بوشهر و چابهار پاسخ داد و گفت: طرحی در این زمینه وجود ندارند.

به گزارش افق انلاین ، محمد جواد ظریف روز دوشنبه در جمع ایرانشناسان روس در مسکو افزود: بلکه ما گفت و گوهایی در خصوص برگزاری رزمایش مشترک در اقیانوس هند داریم که شاید دیگر کشورها نیز در آن شرکت کنند.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: مانور مشترک ما همه جانبه خواهد بود و نه تنها برعلیه کشور خاصی نیست بلکه برای امنیت همه برگزار می شود.

ظریف در واکنش به این پرسش که نظر ایران در خصوص اعزام پهپادهای انگلیسی به خلیج فارس چیست؟ گفت: منطقه ما با حضور نظامی بیشتر امن نمی شود ضمن اینکه انگلیس نه با ناوچه و نه حتی با پهپاد نمی تواند نفتکش های خود را نجات دهد، تنها با رعایت حقوق بین الملل می توان باعث خفظ امنیت همه شد.

وی گفت: شما نمی توانید در دزدی دریایی شرکت کنید و از طرف دیگر توقع امنیت دریایی داشته باشید من مطمئنم افزایش حضور نظامی در خلیج فارس باعث ناامنی بیشتر خواهد شد.

ظریف ادامه داد: ایران دو هزار کیلومتر در خلیج فارس مرز دریایی دارد بنابراین هیچ کس نمیتواند بدون ایران امنیت این منطقه را حفظ کند و اگر تلاش شود بدون ایران امنیت این منطقه تامین شود نتیجه ای دربر نخواهد داشت.

وی گفت: اقدام آمریکا برای تشکیل ائتلاف علیه ایران یک حرکت خصمانه است و هر کس به آن بپیوندد یعنی مسیر دشمنی با ایران را در پیش گرفته است.

ظریف در بخش دیگری گفت: ما و روسیه طرح مشترکی برای امنیت همه کشورهای منطقه داریم.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: طرح ما و روسیه یک تفاوت مبنایی با طرح آمریکا دارد و طرح ما بر اساس همکاری و همافزایی استوار است اما طرح امریکا بر اساس دشمنی و ائتلاف نوشته شده است.

وی ادامه داد: در خصوص طرح ایران و روسیه در خصوص خلیج فارس یک شباهت اساسی بین انها وجود دارد و آن این است که هر دو طرح بر اساس همکاری کشورهای ساحلی نه درگیری میان آنها استوار است.

ظریف گفت: این مبنای خوبی برای همکاری ایران و روسیه است ممکن است در جزییات تفاوت هایی باشد اما در کل هر دو طرح یک هدف دارند در خصوص سوریه نیز می توان گفت همین گونه است.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: ما با ترکیه و روسیه اختلاف نظرهای زیادی در سوریه داریم اما یک هدف مشترک داریم آن هم اینکه خشونت در سوریه پایان یابد و گروه های خشونت طلب در آنجا پا نگیرند.

ظریف ادامه داد: هدف امریکا از حضور در سوریه چیز دیگری است و آنها از ابتدا به دنبال سرنگونی حکومت سوریه بوده اند و هنوز هم به دنبال آن هستند و می خواهند در سوریه حضوری داشته باشند که برخلاف تمایل مردم این کشور است بنابراین ما طرح آمریکا در خصوص کردها با ترکیه را هم به سود آنها نمی دانیم؛ ما هدف امریکا در سوریه را جنگ با ایران می دانیم و از این رو امریکا نمی تواند به نتیجه برسد.

وی در خصوص ابتکارات امانوئل مکرون نیز گفت: طرح مکرون تلاشی برای اجرای تعهدات اروپا است، دوستان ما در چین و روسیه می دانند که این طرح در خصوص بازنگری برجام نیست چرا که برجام یک توافق دوجانبه نیست که فقط یک طرف بتواند آن را تغییر دهد بلکه یک قطعنامه سازمان ملل است که همه اعضای آن باید درباره این توافق تصمیم بگیرند.

وی ادامه داد: مشکل ما این است که آمریکا به هر دلیلی از این توافق خارج شده است و اروپایی ها هم نتوانسته اند به تعهدات خود پایبند بمانند و همه توافقات خود را متوقف کردند.

ظریف گفت: ما پیش از برجام با روسیه و چین هم روابط خوبی داشتیم، امریکایی ها و اروپایی ها اما تحریم هایی علیه ما داشتند بنابراین برجام تعهداتی بر گردن آنها انداخت ضمن اینکه بعد از خروج امریکا اروپایی ها تعهدات جدیدی برعهده گرفتند که این بار چین و روسیه نیز به آن پیوستند.

وی گفت:اما تعهدات برجام بر عهده اروپایی هاست از این رو ما به اروپایی ها گفته ایم که باید به تعهدات خود عمل کنند، دکتر روحانی و مکرون دراین خصوص گفت و گو کرده اند، یازده تعهد وجود دارد که ما بر روی دو تا از آنها تمرکز کرده و اعلام کرده ایم که اگر این دو تعهد عملی نشود ما هم تعهدات خود را کاهش خواهیم داد.

به گفته ظریف، فروش نفت ایران و بازگشت پول نفت ایران دو تعهدی است که از آنها سخن می گویم، بحث ما با فرانسه در این زمینه است یعنی فروش نفت و دریافت پول آن و رسیدن پول به دست دولت ایران.

وی گفت: اگر اروپایی ها برای اجرای تعهدات خود به ایران نیاز به اجازه گرفتن از امریکا دارند این مشکل انها است و بارها گفته ایم که از مذاکره نمیترسیم و میز مذاکره را هم ترک نکردیم.

ظریف اظهار داشت:اما مذاکره را با مراسم عکس برداری جدا می دانیم، میز مذاکره موجود است و همه اعضا کماکان سر میز هستند و حتی تا اوریل ۲۰۱۸، یکی دو سال نماینده آمریکا در جلسات حضور داشت که او هم از مذاکرات خارج شد

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=293369

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر