3

دوقطبی‌های کاذب در مسیر آپارتاید سیاسی/فردگرایی بلای جان انتخابات

  • کد خبر : 294648
  • ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۹

حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا معتقد است: برخی نوعی از دوقطبی‌سازی کاذب را دنبال می‌کنند که می‌تواند به ایجاد نوعی آپارتاید و نژادپرستی سیاسی منجر شود که امری بسیار خطرناک است.

دوقطبی‌های کاذب در مسیر آپارتاید سیاسی/فردگرایی بلای جان انتخابات

حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا معتقد است: برخی نوعی از دوقطبی‌سازی کاذب را دنبال می‌کنند که می‌تواند به ایجاد نوعی آپارتاید و نژادپرستی سیاسی منجر شود که امری بسیار خطرناک است.

حسین کنعانی مقدم، دبیرکل حزب سبز در پاسخ به سوالی درباره تلاش برخی جریانات سیاسی برای ایجاد دوقطبی کاذب و جعلی در ماه های باقیمانده تا انتخابات مجلس، به خبرآنلاین گفت: دوقطبی در قاعده‌های سیاسی دارای چند معنا است؛ زمانی یک دو قطبی ایدئولوژیک شکل می‌گیرد، در این شرایط یک طرف خود را برحق می‌داند و طرف مقابل را باطل. این شکل از دوقطبی بسیار برای جامعه مضر است و شکاف‌های عمیق سیاسی و اجتماعی را درپی خواهد داشت.

در سیاست چند قطبی، راه تنفس برای همه سلایق سیاسی باز می‌شود

وی افزود: این نوع نگاه نسبت به مسائل جامعه ایراد دارد و ما باید به دنبال تکثرگرایی در فهم و اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی باشیم. در رابطه با دوقطبی جناحی و سیاسی نیز باید گفت که این روند در برخی کشورها مثبت و در برخی دیگر منفی است. برای نمونه در ایران اگر بخواهیم بگوییم که فقط اصلاح‌طلب و اصولگرا حق ظهور و بروز را دارند غلط است. باید دو قطبی سیاسی را کنار بگذاریم و یک سیاست‌ چند بعدی را کلید بزنیم. تا راه تنفس سیاسی برای همه سلایق باز شود.

نباید مردم را مجبور کرد بین سیاه و سفید دست به انتخاب بزنند

عضو جبهه ایستادگی گفت: دوقطبی دیگری نیز مطرح است بدان معنا که فقط دو جناح می‌توانند در یک کشور حاکمیت داشته باشند که البته به آن ایراد وارد است. اینکه انحصار قدرت را در اختیار دو جناح قرار بدهیم تا به نوبت بر مسند قرار بگیرند و مردم تنها مجبور باشند بین سیاه و سفید انتخاب کنند و دیگر طیف‌ها جایگاهی در سپهر سیاسی کشور نداشته باشند، رویکرد و تفکر سیاسی اشتباهی است.

کنعانی مقدم با بیان اینکه نوع دیگر دوقطبی بدان معنا است که ما در رابطه با مسائل حکومتی اینگونه فکر کنیم که یک سری حاکم و عده‌ای دیگر نیز محکوم هستند، خاطرنشان کرد: این نیز بینش غلطی است. اینکه فکر کنیم یک طرف به قدرت برسد حاکم است و دیگران محکوم امری ناپسند است. درحالی که دموکراسی بیشتر توجه خود را معطوف به اقلیت می‌کند. در مواردی نیز برخی می‌کوشند تا در رابطه با مسائل فرهنگی و اجتماعی طوری رفتار کنیم که هرکس که با ما همراهی می‌کند بر حق است و هرکس نیست بد است.

برخی از دوقطبی‌ها به آپارتاید سیاسی منتهی می‌شوند

این فعال سیاسی اصولگرا درباره اظهارات اخیر یکی از چهره های اصولگرا که از واژه های اسلام گرا و غیراسلام گرا نام برده بود، و تاثیر آن در دوقطبی سازی در فضای سیاسی کشور، به خبرآنلاین گفت:در ایران اگر بخواهیم این نوع تفکر را در حقوق شهروندی پیاده‌سازی کنیم غلط است، یعنی بگوییم آن افرادی که مسلمان هستند دارای حق شهروندی هستند و دیگران چنین حق ندارند. با این حال در بحث حقوق شهروندی اصل انسان بودن مهم است. این نوع تفکر و دوقطبی سازی ممکن است منجر به ایجاد نوعی آپارتاید و نژادپرستی سیاسی شود که امری بسیار خطرناک است. ترامپ نیز همین را می‌گوید.

فردگرایی بلای جان انتخابات است

کنعانی مقدم در پاسخ به این سوال که «چرا افراطیون هیچ‌گاه تمایلی به ارائه یک برنامه مشخص و مدون انتخاباتی ندارد و تنها به طرح شعارهای تفرقه‌افکن و رادیکال متوسل می‌شوند؟»، اظهار داشت: مشکل ما آن است که در کشور ما فردمحوری اصل قرار گرفته است نه نظام حزبی. شخص محوری آپارتاید را به همراه خود دارد و همیشه اشخاص هستند که با کاریزمایی که می‌توانند برای خود دست و پا کنند تصمیم‌گیری می‌کنند و هر روز نیز تصمیم جدیدی را اتخاذ می‌کنند، لذا ساختار سیاسی که بتواند براساس برنامه‌ریزی حرکت کند در آن‌ها ایجاد نمی‌شود. بنابراین شخص محوری همراه با استبداد است. کار جمعی می‌تواند برنامه‌محوری داشته باشد. بنابراین به دلیل اینکه در انتخابات ما همیشه افراد محور قرار می‌گیرند نه برنامه‌ها با مشکلات متعددی روبه‌رو بوده‌ایم.

 افراطیونی که کاسه داغ‌تر از آش شده‌اند

این چهره سیاسی اصولگرا با اشاره به بیانات مقام رهبری درباره ضرورت حفظ وحدت و پرهیز از تفرقه خصوصا در مقابل دشمن خارجی، گفت: ما در فرهنگ اسلامی خود که فرهنگ عاشورا است افرادی را سراغ داریم که بواسطه همین تندروی‌ها و تفرقه‌افکنی هم به ولایت و هم به پیامبر اکرم(ص) ضربه زده‌اند. این افراد به‌دنبال آن هستند تا از رهبری جلوتر حرکت کنند و به عبارتی مقامات را طوری مورد خطاب قرار بدهند که باید از این افراد تبعیت کنند، این افراد همیشه مشکل آفرین بوده‌اند. ابولوبابه زمانی که طایفه یهودی بنی‌قریضه را در مدینه محاصره می‌کند به آن‌ها می‌گوید که پیامبر می‌خواهد گردن همه شما را قطع کند.همین امر موجب می‌شود که تسلیم نشوند و تا آخرین نفر بجنگند . از همین رو پیامبر نیز ابولوبابه را مورد نهیب قرار می‌دهند و سرزنش می‌کنند. او نیز خود را به ستون توبه می بندد. این افراطی‌گری‌ها برخی اوقات دوستی خاله‌خرسه است و به نظام آسیب می‌زند. باید تعادل در رفتار سیاسی مورد توجه قرار بگیرد و از رهبری سبقت نگیریم. نباید کاسه داغ‌تر از آش شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=294648

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر