10 ساحل کثیف دنیا

۱۰- ساحل سن کلمنت پیر، کالیفرنیا – آمریکا

زمانی­ که سواحل این لیست را مقایسه می­کنید، سن کلمنت پیر بسیار تمیزتر از سایرین به نظر می­رسد، اما در حقیقت یکی از کثیف‌ترین سواحل شهر بزرگ لس‌آنجلس است. این ساحل در اورنج­ کانتی واقع‌ شده و آب آن به آلوده‌ترین آب­ها در کل منطقه مشهور است. این گزارش توسط سازمان خصوصی نجات دریا تهیه‌ شده است. آن‌ها با انجام آزمایش­ بر روی  آب‌های ساحلی سعی در یافتن منشاء عوامل بیماری‌زای خطرناک دارند(fib باکتری­های نشانگر مدفوع).  اگر می‌خواهید به سواحل غربی آمریکا سفر کنید بهتر است سواحلی را که از سازمان نجات دریا امتیاز بالایی دریافت کرده‌اند تجربه کنید: ساحل ایالتی پل طبیعت در سانتا کروز ، ساحل سن سیمئون و کارلسباد در سن دیگو.

 

10 ساحل کثیف دنیا

۹- ساحل هاینا، جمهوری دومنیکن

هاینا و یا بوخاس­دجاینا، شهری ساحلی واقع در جمهوری دومنیکن است. جنوب غربی آن توسط دریای کارائیب احاطه‌ شده است و بسیار جالب است که یکی از جزایر کارائیب در این لیست قرار دارد. اما متأسفانه، صنعت ذوب بخش عظیمی از صنایع را در این شهر به خود اختصاص داده­ و به همین دلیل این صنعت، نقش بزرگی را در آلودگی آب‌های هیانا بازی می­کند. همچنین به آن چرنوبیل دومنیکن نیز می­گویند. برای اصلاح این ساحل مشارکت همگانی لازم است که می­تواند جهش بزرگی در بازگرداندن طبیعت زیبا به ساحل باشد. این کار تنها با سال‌ها حرف زدن از تلاش و کار سخت امکان‌پذیر نیست. بسیار جای تأسف دارد که بدانیم چنین جزیره­‎ی زیبایی لکه­ تیره‌ای در آب‌های خود دارد.

 

10 ساحل کثیف دنیا

۸- ساحل سرندیپیتی، کامبوج

شهر سیهانوکوبل در کامبوج یعنی جنوبی‌ترین کشور آسیا واقع‌ شده است. انگکوروات معروف‌ترین منطقه توریستی در کامبوج است. همچنین آن‌ها مکان‌های فرهنگی و تاریخی دیگری نیز دارند. جنوب غربی این کشور سواحل خوبی برای سفر دارد که به‌وسیله‌ی آب‌های خلیج تایلند احاطه‌ شده است. سیهانوکویل احتمالاً مشهورترین شهر برای گردشگری است که می­خواهد از سواحل کامبوج  لذت ببرد، اما سعی کنید از ساحل سرندیپیتی دور بمانید. این ساحل مملو از زباله و پسماند­های پلاستیکی شناور در آب و یا انباشته‌ شده در ساحل است. سواحل تمیزتری نیز در این منطقه وجود دارد مانند ساحل ایندیپندنس و اتورس.

 

10 ساحل کثیف دنیا

۷- ساحل گوانابارابی، برزیل

می‌توانیم امیدوار باشیم سواحل گوانابرابی در ریودوژانیرو امروزه تمیزتر از زمان انتشار خبرها در مورد آلودگی گسترده آن قبل از بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ باشد. برزیل کشوری زیبا با مردمانی خونگرم و شاد است، بنابراین بعید است آن‌ها اجازه بدهند ساحلی مانند گوانابارابی شود. این آب‌های کثیف با انواع زباله­ ب ارنگ و شکل‌های گوناگون آلوده‌شده‌اند، زباله‎هایی از قبیل ظروف آزمایش­ که مملو از باکتری هستند. هیچ انسانی که حتی کمی خودش را دوست داشته باشد حاضر نیست قدم در این ساحل بگذارد. در سال ۲۰۱۶ دولت قول داد اقدامات لازم در جهت پاک­سازی ساحل را انجام دهد اما تصاویر اخیر نشان نمی­دهد که در حال حاضر ساحل گونابارابی تمیز شده باشد.

 

10 ساحل کثیف دنیا

۶- کوتا کینابالو ، مالزی

کشور مالزی به سمت جنوب تا سنگاپور امتداد دارد. با گذر از آب در سمت جنوب بخش بعدی جزیره، ساحل مشترکی با اندونزی دارد. مالزی کشوری جزیره‌ای است که با اقیانوس احاطه‌ شده است. مطمئناً سواحل بی‌شماری در اینجا وجود دارد و این به معنای شهرهای کوچک ساحلی، مناطق تجاری بزرگ ساحلی، سواحل غیرمسکونی و جاذبه‌های بسیار زیبا نیز هست. اما در ساحل کوتا کینابالو ، شهری ساحلی در شمال شرقی مالزی، هیچ‌چیز زیبایی در مورد موقعیت این ساحل وجود ندارد. در اینجا تا چشم کار می‎کند زباله است و زباله!

 

10 ساحل کثیف دنیا

۵- ساحل جوهو، هند

یکی از آلوده‌ترین سواحل جهان در هند، کشوری پرجمعیت و سرشار از فرهنگ واقع‌ شده است. هندوستان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای آسیایی از لحاظ وسعت و جمعیت است. آن‌قدر بزرگ که حتی اقیانوسی با این نام وجود دارد و قلمرو ساحلی آن با سه دریای عرب، دریای لاکادو و خلیج بنگال احاطه‌ شده است. ساحل جوهو بمبئی ساحل زیبای دریای عرب جای مناسبی برای شنا نیست. در اینجا به‌ جای شن و ماسه، فقط زباله وجود دارد. با این‌ وجود مردم هنوز این ساحل را دوست دارند. بهتراست امیدوارم باشیم علاقه آن‌ها به این مکان زیبا بتواند روزی آن را تمیز و زیبا کند.

 

10 ساحل کثیف دنیا

۴- ساحل کوتا، اندونزی

اندونزی در همسایگی مالزی یکی دیگر از کشورهایی است که در این لیست دارای کثیف­ترین سواحل است. بالی یکی از  شهرهای توریستی محبوب در اندونزی با سواحل بسیار زیبا و آب‌های آبی است. شاید باورش سخت باشد ولی در اینجا ساحلی وجود دارد که به طرز خطرناکی آلوده‌ شده است تا جایی که دیگر نمی‌توان آن را نجات داد. به گفته افراد محلی زباله از هر راهی وارد این ساحل می‌شود به‌ ویژه در برخی ماه‌ها جریان شدید آب و باد به انتقال زباله به این منطقه و ساحل کوتا کمک می­کند. با این تفاسیر به نظر می­رسد این ساحل بیش­تر شبیه سطل زباله است اما این بدان معنی نیست که نمی­توان کاری برای نجات آن انجام داد.

 

10 ساحل کثیف دنیا

۳- ساحل کامیلو، جزایر هاوایی ایالات متحده

این گروه از جزایر بسیار زیبا و دیدنی هستند و آمریکا نمی‌تواند آن‌ها را فراموش کرده و رها کند. هاوایی از ایالت‌های بسیار دور آمریکا بافاصله حدوداً هزار مایل از آمریکای شمالی، یکی از مناطق بی‌نظیر و مسحورکننده است.

اما زباله‌ها و زباله‌های دریایی راه خود را به این ساحل زیبا پیدا کرده‌اند. در تصاویر ناخوشایندی که در ساحل کامیلو دیده می‌شود دیگر این منطقه شبیه ساحل نیست و بیشتر شبیه گورستان زباله می­ماند. این ساحل در جنوب جزیره‌ای بزرگ واقع‌ شده است و دیدن این‌که چه مقدار زباله به سمت اقیانوس رها می‌شود ، تکان‌دهنده است.

 

10 ساحل کثیف دنیا

۲- ساحل مایا بی، تایلند

درحالی‌که این مقاله را می­خوانیم شرایط ساحل مایابی رو به بهبودی است. این ساحل بیش از یک سال است که به روی گردشگران بسته‌ شده و تا سال ۲۰۲۱ نیز بسته می­ماند. احتمالاً این ساحل زیباترین ساحل و حتماً مشهورترین در این لیست است. قطعاً این محبوبیت را تا حدودی مدیون لئوناردو دی کاپریو و دنی­بویل است. فیلم ساحل به کارگردانی دنی ­بویل با بازی دی کاپریو درواقع ساحل مایابی تایلند را به تصویر کشیده است . این ساحل یک بهشت واقعی است. اما از زمان اکران فیلم موج توریست‌ها به این ساحل بسیار زیاد شد و در پی آن زباله‌های باقیمانده در آنجا نیز افزایش یافت.

 

10 ساحل کثیف دنیا

۱- ساحل فوکوک، ویتنام

در میان کشورهای جنوب شرقی آسیا، کامبوج، تایلند، مالزی، اندونزی و ویتنام، در ویتنام حداقل یک ساحل کثیف وجود دارد. همچنین این کشور توسط دریای چین جنوبی و خلیج تایلند احاطه‌ شده است. جزیره­ فوکوک در غرب شهر هوشی ­مین با زباله احاطه‌ شده است. در بیشتر تصاویر، جزایر این بخش زیبا و پاکیزه هستند اما وقتی پیش می­رویم می‌بینیم چگونه جایی دور از دید گردشگران از زباله پوشیده شده است. بعضی جاها از سایر نقاط شرایط بدتری دارد، اما نمی­توانیم بگوییم حتی یک ساحل بدون زباله وجود دارد.

 

آیا در ایران ساحلی را سراغ دارید که به سرنوشت این ساحل‎ها دچار شده باشد؟

 

منبع: thetravel.com