2

طرح استعفای پمپئو ترفندی برای حفظ آبرو است

  • کد خبر : 300645
  • ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۲

کارشناس مسائل بین الملل گفت: وزیر خارجه آمریکا در تلاش است که قبل از استیضاح ترامپ از سمت خود استعفا دهد.

در حال تکمیلافق آنلاین ، حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل درباره گزارش مجله تایم مبنی بر احتمال استعفای مایک پمئو وزیر خارجه آمریکا از سمتش، گفت: در واقع این موضوع ناشی از یک سری اختلافاتی است که بین کنگره آمریکا و کاخ سفید رخ داده است، چراکه کنگره آمریکا به شدت دنبال استیضاح ترامپ است.

او افزود: اگر گزارش مجله تایم صحیح باشد روند استیضاح ترامپ جدی است و حتی این احتمال هم وجود دارد که رئیس جمهور آمریکا قبل از انتخابات سال ۲۰۲۰ از سمت خود استعفا دهد و انتخابات آینده این کشور هم بدون شرکت او برگزار شود به همین دلیل مایک پمپئو در تلاش است که قبل از استیضاح ترامپ از سمت خود استعفا دهد.

تیم ترامپ یکی پس از دیگری در مسیر استعفا

هانی زاده با اشاره به قصد  پمپئو قصد برای شرکت در انتخابات آینده مجلس سنا، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که او از لحاظ شخصیتی و کاریزماتیک در حدی نیست که بتواند در انتخابات مجلس سنا شرکت کند، چراکه شانس و احتمال پیروزی جو بایدن نامزد دموکرات برای در انتخابات بسیار بیشتر است.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: به نظر می‌رسد که از هم اکنون تیم ترامپ برای اینکه در آینده با کنگره آمریکا به خاطر استیضاح احتمالی ترامپ دچار چالش نشوند، به نوبت از سمت‌های خود استعفا می‌دهند.

او افزود: وزیر خارجه آمریکا در تلاش است که مسئولیت همه‌ی خرابکاری‌ها را به گردن ترامپ بیاندازد و از سمت خود استعفا دهد تا بتواند در آینده هم نقشی در دستگاه حکومتی آمریکا ایفا کند.

هانی زاده تاکید کرد: این طور به نظر می رسد که فشار‌های زیادی از سوی حزب جمهوری خواه به مجله تایم وارد شده است.اگر این گزارش صحیح باشد شکست حزب جمهوری خواه در انتخابات آینده کاملا پررنگ خواهد بود.

کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: از سوی دیگر این احتمال هم وجود دارد که دموکرات‌ها بار دیگر به صحنه قدرت بازگردند به همین دلیل فشار‌ها بر مجله تایم برای انتشار چنین اخباری بسیار زیاد بوده چراکه به واسطه عملکرد این مجله در طول سال‌های گذشته بسیار خوب است و امکان دسترسی به اطلاعات برای این مجله بسیار بالاست به همین دلیل گزارش استعفای پمپئو می‌تواند دقیق باشد.

وزیر خارجه بعدی آمریکا برایان هوک خواهد بود

هانی زاده در پاسخ به این سوال که در صورت استعفای پمپئو جانشین او چه کسی خواهد بود، توضیح داد: این موضوع هنوز مشخص نیست، ولی ترامپ سعی می‌کند که یکی از شخصیت‌های افراطی دیگری شبیه پمپئو را به عنوان وزیر خارجه خود انتخاب کند، تقریبا تمام افراد تیم ترامپ در طول سه سال گذشته از سمت‌های خود استعفا داده‌اند. این احتمال وجود دارد که برایان هوک به عنوان وزیر خارجه انتخاب شود.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره شخصیت مایک پمپئو، گفت: وزیر خارجه آمریکا یکی از چهره‌های امنیتی سیاسی واشنگتن است. سال‌ها به عنوان رئیس سازمان سیا کار کرده و نقش مهمی در ایالات متحده ایفا نکرده است. پمپئو به لحاظ سیاسی نتوانسته در مسائل خارجی تغییراتی ایفا کند و تابعی از سیاست تحمیلی ترامپ و لابی صهیونیستی است.

او اضافه کرد: در واقع نزدیکی پمپئو به لابی صهیونیستی او را به قدرت رسانده است . او  از نظر سیاسی از پختگی لازم برخوردار نبود و تنها مطیع ترامپ بود و به همین دلیل در حال حاضر یک چهره منفور در سطح جامعه جهانی تبدیل شده است. اکنون پمپئو یک برگ سوخته‌ای است که در دست ترامپ باقی مانده و استعفای او تنها گزینه‌ای است که در فرا روی او قرار دارد تا بتواند باقی مانده آبروی خود را در جامعه آمریکا حفظ کند.

هانی زاده با اشاره به تاثیری که مایک پمپئو در تحریم ایران داشته، توضیح داد: ترامپ، جان بولتون و پمپئو تصمیم گیرندگان اصلی تحریم‌های ایران بودند. وزیر خارجه واشنگتن به شدت سیاست‌های ضد ایرانی را دنبال کرده و بدون توجه به اینکه ایران یک کشور قدرتمند منطقه‌ای است، سعی کرد که جامعه جهانی را علیه آن بشوراند و با خود همراه کند، ولی موفق نبود و در عین حال سیاست‌های افراطی صهیونیست‌ها را علیه جمهوری اسلامی ایران عملیاتی کرد.

مجله تایم روز چهارشنبه گزارش داد که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در هفته‌های گذشته به سه نفر از اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه گفته قصد دارد از سمتش استعفا کرده و در انتخابات مجلس سنا در سال آینده میلادی نامزد شود؛ با این حال مشکلی که وزیر خارجه آمریکا در حال حاضر با آن روبرو است انجام دادن این کار بدون وارد آوردن لطمه سیاسی به خودش است.

سه عضو حزب جمهوری‌خواه به تایم گفته‌اند برنامه پمپئو قبلاً این بود که تا اوایل بهار سال آینده میلادی در سمتش باقی بماند، اما اتفاقات اخیر، به خصوص آغاز تحقیقات استیضاح از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به او ضربات سیاسی وارد کرده و روابطش با ترامپ را مخدوش کرده، بنابراین او در حال بازنگری در برنامه قبلی خودش است.

از میان سه سیاستمدار جمهوری‌خواه که منبع تایم در این خبر بوده‌اند یکی قبلاً در دولت ترامپ سمت داشته، دیگری در حال حاضر عضو این دولت است و نفر سوم از افراد فعال در تصمیم‌های سیاسی حزب است. آن‌ها گفته‌اند زمان‌بندی خروج پمپئو از دولت به این بستگی خواهد داشت که کی بتواند به راحت‌ترین شکل ممکن است کار را انجام بدهد. هنوز نشانه‌ای مبنی بر اینکه پمپئو درباره برنامه‌هایش با ترامپ صحبت کرده باشد در دست نیست.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش مجله تایم درباره تصمیم مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا برای استعفا را رد کرد.

باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=300645

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر