3

کولاکوویچ: باید قربانی بدهیم تا به هدف‌مان برسیم/ منظورتان از روزهای باشکوه والیبال ایران کدام روزهاست؟

  • کد خبر : 301951
  • ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۶

سرمربی تیم ملی والیبال ایران گفت: قرار است مربیان تیم والیبال هم فردا از بلگراد به تهران سفر کنند و به همکاری خود با تیم ملی ادامه دهند. تعطیلی لیگ مطابق میل من بود.

سرمربی تیم ملی والیبال ایران گفت: قرار است مربیان تیم والیبال هم فردا از بلگراد به تهران سفر کنند و به همکاری خود با تیم ملی ادامه دهند. تعطیلی لیگ مطابق میل من بود.

کولاکوویچ: باید قربانی بدهیم تا به هدف‌مان برسیم/ منظورتان از روزهای باشکوه والیبال ایران کدام روزهاست؟

به گزارش افق آنلاین ، نشست خبری ایگور کولاکوویچ امروز با حضور اصحاب رسانه از ساعت ۱۴ در محل فدراسیون والیبال برگزار شد.

سرمربی تیم ملی والیبال ایران درباره اینکه گفته می‌شود در اداره تیم ملی از دستیاران ایرانی خود کمک نمی‌گیرد، اظهار داشت: اعضای کادر فنی در بهترین نوع روابط هستند و هیچ مشکلی در میان مربیان تیم ملی وجود ندارد. در تمام دوران حضورم در تیم ملی، روابط خوبی با دستیارانم داشته‌ام.

وی درباره غیبت دستیاران خارجی خود در روزهای نخست اردوی تیم ملی نیز گفت: قرار است این مربیان هم فردا از بلگراد به تهران سفر کنند و به همکاری خود با تیم ملی ادامه دهند.

سرمربی تیم ملی والیبال ایران خاطرنشان کرد: فدراسیون تصمیم می گیرد که چه زمانی نشست خبری برگزار شود. من به موقع به ایران آمدم، اما زمان نشست خبری را فدراسیون مشخص می‌کند. هر زمانی که فدراسیون تصمیم بگیرد، من در خدمت اصحاب رسانه خواهم بود.

وی با بیان اینکه روند آماده سازی برای انتخابی المپیک بسیار جدی و پرفشار است، گفت: برای حضور در این مسابقات نیاز به آماده‌ سازی دقیق است. ۶ بازیکن در لیگ های خارجی داریم. ۱۴ بازیکن را باید انتخاب کنیم و در نهایت به ۸-۹ نفر نهایی برسیم و برای این کار نیاز به اردوی مناسب داریم.
کولاکوویچ خاطرنشان کرد: قرار بود تا ۱۸ دسامبر لیگ ایران ادامه داشته باشد، اما زمانی که داورزنی آمد، تصمیم گرفت مسابقات زودتر تعطیل شود که فکر می‌کنم تصمیم درستی بود، چون به این زمان برای آماده سازی نیاز داریم. دلیل خوب بودن این تصمیم این است که ۱۰ هفته از لیگ گذشته و هر هفته دو مسابقه برگزار شده است. تیم ها اردوی آماده سازی خوبی نداشتند و بازیکنان بدون آمادگی وارد این مسابقات فشرده شدند.

سرمربی تیم ملی والیبال ایران با بیان اینکه مربیان لیگ مقصر نیستند، چون زمان زیادی برای آماده سازی ندارند، اظهار داشت: زمانی که بازیکنان به اردو آمدند آماده نبودند و خسته بودند. در ایران از توپ های قدیمی استفاده می‌شود و بازیکنان حالا این فرصت را دارند تا با توپ های جدید تمرین کنند. در نهایت هم چین و استرالیا لیگ داخلی خود را آغاز نکرده اند. آنها خود را برای بازی های انتخابی آماده می‌کنند و فکر می‌کنم منافع ملی مهمتر از برگزاری لیگ داخلی است.

کولاکوویچ با اشاره به مسیر دشوار پیش رو گفت: ما هیچ راهی نداریم مگر اینکه تمام توان خود را  به کار بگیریم تا به هدف خود برسیم. به همین دلیل باید خیلی زیاد کار کنیم و در این تورنمنت فشار روانی زیادی به بازیکنان ما وارد خواهد شد و به همین خاطر باید خود را خیلی دقیق آماده کنیم. تیم ملی نیاز به حمایت همگانی دارد تا این جوانان بتوانند بار سنگینی که با آن روبرو می شوند را حمل کنند. در این راه اصحاب رسانه هم بسیار تاثیرگذار هستند و می‌توانند مردم را آگاه کنند.

سرمربی تیم ملی والیبال ایران درباره حضور بازیکنان جدید در ترکیب تیم ملی عنوان کرد: از بازیکنانی که دعوت شده اند ۸ یا ۹ نفر انتخاب خواهند شد و سایرین به باشگاه های خود خواهند رفت تا برای المپیک آماده شوند. برنامه برای رفع خستگی بازیکنان داریم. آنها بیشتر از نظر ذهنی خسته هستند. آنها در زمان کوتاه مسابقات زیادی برگزار کرده اند و از نظر ذهنی خسته هستند. زمان خواهیم داشت تا از نظر ذهنی و تاکتیکی بازیکنان را آماده و روانه مسابقات کنیم.

وی با بیان اینکه «تاکید کردم که این جز منافع ملی ایران است که والیبال به توکیو برود»، ادامه داد: نیاز است که همگی ایثار کنیم و قربانی بدهیم تا به هدفمان برسیم. صحبت درمورد لیگ داخلی خودش نمونه ایثار است. فکر می‌کنم آسیب بزرگی ایجاد نخواهد شد اگر بگوییم لیگ ایران آخر اسفند دوباره برگزار شود، چون اگر لیگ در اردیبهشت هم تمام شود، بازهم برای تیم ملی زمان خواهیم داشت. لیگ ایران و چین جز کوتاه ترین لیگ های جهان هستند و به این ترتیب زمان داریم تا تیم ملی را برای مسابقات لیگ ملت ها و المپیک ۲۰۲۰ آماده کنیم.

کولاکوویچ افزود: مشکل اصلی برای لژیونرهای مثل شریفی، غفور، موسوی و… خواهد بود که لیگ طولانی تری دارند. لیگ ملت ها بعد از لیگ داخلی ایران آغاز خواهد شد. مشکلی وجود ندارد و زمان برای آماده سازی مجدد داریم. حالا باید ببینیم که بین لیگ ملت ها و المپیک کدام یک مهمتر است تا بهتر برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که تعطیلی لیگ دقیقاً تصمیم چه کسی بود، عنوان کرد: قرار بود تا اواسط دسامبر لیگ ایران برگزار شود تا چیزی بهم نریزد، اما در دو نوبت این مسابقات جابجا شدند. در نوبت اول به ۱۶ و سپس به ۱۸ دسامبر تغییر پیدا کرد. زمانی که داورزنی آمد با من تماس گرفت و گفت که تصمیم گرفتیم لیگ را زودتر تعطیل کنیم و من هم با این موضوع موافقت کردند، چون مطابق میل من بود.

کولاکوویچ درخصوص برگزاری جلسه با کارشناسان والیبال ایران عنوان کرد: باید بگویم اگر دنبال نقد رسانه ای هستید باید ببینیم که این نقد ها از جانب چه کسانی می آید؟ من مدام با مربیان در ارتباط بودم و درمورد مسائل مختلف نظر آنها را پرسیدم. حاضرم با مربیانی که دستی بر آتش دارند، صحبت کنم و نحوه کاری خودم را بگویم وگرنه هر کسی می‌تواند نظرش را بگوید. برای مثال در کشور خودم همه مردم به نوعی کارشناس هستند و من نمی توانم با تک تک آنها صحبت کنم. ترجیح می دهم که صحبت ها چشم در چشم باشد و نه از طریق رسانه ها و پیام ها، چون ممکن است در مسیر انتقال صحبت ها برخی حرف ها کم یا زیاد شود.

سرمربی تیم ملی والیبال ایران در پاسخ به این سوال آیا ایران می‌تواند روی سکوی المپیک برود یا خیر، تصریح کرد: نمی توان چنین چیزی را قول داد. ما همه می‌توانیم کار کنیم و به هدف خود برسیم. می توانم قول بدهم هر چیزی را که می‌خواهید محقق کنم، اما این کار اصلاً منطقی و حرفه ای نیست. داورزنی به عنوان یکی از مسئولان زحمتکش قطعاً اهداف بزرگی دارد که بخشی از وظایفش است، اما اینکه تمام فاکتورها برای رسیدن به اهداف فراهم هست یا نه را باید بررسی کرد. خوب است که همه اهداف بزرگی داشته باشند، اما ما ضرب المثلی داریم که می گوید «قول دادن اقدامی جنون‌آور است».

کولاکوویچ گفت: ایران در حال حاضر از نظر ساختاری و سازماندهی در حدی نیست که بتواند خیلی محکم سکوی المپیک را قول دهد، اما نسلی که در والیبال ایران وجود دارد به همراه حمایت هایی که هست، می‌تواند موجب شود تا والیبال ایران به سطح اول والیبال جهان برسد. مشکل این نیست که در المپیک چه می‌کنیم، بلکه فعلا هدف باید حضور در المپیک باشد تا پس از آن به اهداف بعدی فکر کرد.

سرمربی تیم ملی والیبال ایران ادامه داد: باید تذکر بدهم و همه بدانند که برای تحقق هدف بزرگی همچون سکوی المپیک نیازمند حمایت همه جانبه از سوی تمام ارگان ها و نهادها هستیم، نه اینکه تنها مردم و عاشقان والیبال حامی تیم ملی باشند. زمانی که آقایان به دنبال منافع شخصی خود باشند، قطعا حریفان داخلی ما مهمتر از حریفان خارجی خواهند بود. نمی‌دانم چرا برخی ها منافع شخصی خود را به منافع ملی ترجیح می‌دهند.

وی افزود: من روزی کارم در ایران تمام می‌شود و خواهم رفت. وقتی چنین شرایطی وجود داشته باشد و انتقادهای خاص انجام شود تمام ملی پوشان ایران و همه کارشناسان اذیت خواهند شد. من به عنوان یک تبعه خارجی این شرایط را می‌بینم و ناراحت می‌شوم. شاید چندان اذیت نشوم، اما همه اهالی فدراسیون تحت فشار خواهند بود، چون آنها تلاش می‌کنند تا تیم ملی به اهداف خود برسد. برخی از انتقادات مغرضانه است و می خواهند برای تیم ملی در مسیر رسیدن به موفقیت سخت کنند.

کولاکوویچ در مورد اینکه داورزنی اعلام کرد که حال والیبال خوب نیست، حالا شما چقدر خودتان را در این حال بد مقصر می‌دانید، اظهار داشت: منظورتان از روزهای باشکوهی که می گویید والیبال ایران داشت، کدام روزها است؟ ایران در گذشته در لیگ جهانی عنوان را کسب کرد و الان پنجم شدیم. امسال و قبل از حضور در مرحله نهایی لیگ ملت ها در مرحله گروهی دوم شدیم. ضمن اینکه سیستم بازی ها در آن زمان متفاوت بود و حالا همه تیم ها با هم بازی می‌کنند؛ البته سخت ترین قرعه هم به ایران رسید.

سرمربی تیم ملی والیبال ایران عنوان کرد: در سال ۲۰۱۷ تنها مدال قهرمانی قاره ها در دوران من بود. از حالا اگر به روز اول برگردم، نمی گویم اشتباه نکردم، اما وقتی از نظر فنی نگاه می‌کنم، بهرین کارم را اجرا کردم، چون حس خوبی از فدراسیون و بازیکنان می‌گرفتم. اگر بدانم نمی توانم همچون گذشته بهترین عملکردم را در ایران داشته باشم، قطعاً استعفا کرده و از همه خداحافظی می‌کنم.

کولاکوویچ در خصوص جوانگرایی در والیبال ایران گفت: جوانگرایی به این معنا نیست که بازیکنان اصلی را کنار گذاشته و فقط به جوانان میدان بدهیم. جوانگرایی به این معناست که باتجربه هایی که محور اصلی نیستند را کم کم کنار کشیده و جوان تر ها را جایگزین آنها کنیم که این هم کار بسیار حساسی است. تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۹ از جوانانی همچون توخته و شریفی و حضرت پور و … استفاده کرد و قرار شد آنها آینده سازان والیبال ایران باشند. شریفی، اسفندیار، مجرد، یلی، حضرت پور، کریمی هم در لیگ ملت های بازی کردند که همگی بازیکنان رده های پایه بودند.

وی عنوان کرد: ایران نشان داد پتانسیل خوبی در رده های پایه دارد، اما در کسب نتیجه هنوز با تیم های سطح اول دنیا فاصله دارد. لیگ ملت ها به ما نشان داد که می توان روی این بازیکنان حساب کرد و تا ۱۰ سال آینده در ترکیب اصلی خواهند بود و بار فنی تیم ملی ایران را خواهند کشید.

وی درباره ظرفیت سازی از بازیکنان برای تورنمنت های مختلف، اظهار داشت: تیم ملی لهستان بازیکنان زیادی دارد که تصمیم گرفت در لیگ ملت ها با تیم دوم خود در قابت ها حاضر شود. اولویت برای آنها لیگ ملت ها نبود، هرچند که مدال برنز را هم کسب کردند. آنها در قهرمانی اروپا هم مدال برنز را گرفتند و در انتخابی المپیک هم کسب سهمیه کردند، اما ما چنین اولویت بندی نداشتیم و من به عنوان سرمربی احساس کردم نمی توانیم مثل لهستان باشیم.

کولاکوویچ گفت: من فکر می‌کردم باید به مرحله نهایی لیگ ملت ها برسیم که به صورت شگفت انگیزی هم این کار را کردیم. لهستان مدافع عنوان قهرمانی جهان است و با جذب لئون خودش را هم تقویت کرد، اما آنها امسال یک مدال طلا هم کسب نکردند. لهستان در نیمه نهایی قهرمانی اروپا باخت، اما کسی انتقاد نکرد. آنها در جام جهانی هم از بیش از ۲۰ بازیکن استفاده کردند، اما ما با ۱۳ بازیکن اعزام شدیم.

سرمربی تیم ملی والیبال ایران خاطرنشان کرد: ما دو نوع رقابت نزدیک بهم را داشتیم و نمی‌دانستیم که می توانیم از تیم دیگری استفاده کنیم یا نه؛ باید در جمع ۸ تیم برتر آسیا قرار می گرفتیم تا به مسابقات انتخابی المپیک برویم. بعد از جام ملت های آسیا زمانی برای ریکاوری نداشتیم. برای ما همه مسابقات جز اولویت ها بود، اما در هیچ جای دنیا شرایط اینگونه نیست.

وی با بیان اینکه در جام جهانی داشتیم زجر می‌کشیدیم، چون مصدومان زیاد و بازیکنان خسته ای داشتیم، عنوان کرد: بعد از شکست مقابل مصر که نباید رخ می داد، تصمیم گرفتیم از بازیکنان محافظت کنیم. قائمی در جریان مسابقات مصدوم شد و حالا هم دوباره در تیم باشگاهی خود دچار مصدومیت شده است. ما باید اولویت بندی داشته باشیم؛ هیچ کشوری حتی آمریکا، روسیه و لهستان و … هم نمی توانند تمام مسابقات را در اولویت قرار دهند.

کولاکوویچ با بیان اینکه قرار بود تیم ملی دوم را به بازی هایی آسیایی اعزام کنیم، افزود: در جلسه ای که قبل از بازی برگزار شد، گفتند که این مسابقات نه تنها برای والیبال که برای کل ورزش ایران مهم است و باید مدال طلا را کسب کند. من نمی‌دانستم که بازی های آسیایی چه اهمیت بالایی دارد. در نهایت قرار شد تیم اصلی ایران به دو قسمت تقسیم شود و یک بخش به بازی های آسیایی برود و سپس به جام جهانی بروند. این موضوع امکان ندارد و خنده آور است که ۸ بازیکن را آماده کنیم و سپس آنها را در کنار ۸ بازیکنی که در بازی های آسیایی بودند، قرار دهیم و تمرین کنیم و به جام جهانی برویم.

سرمربی تیم ملی والیبال ایران گفت: من تصمیم گرفتم حتی به قیمت اینکه بد بازی می‌کنیم با تیمی که به بازی‌های آسیایی برویم که به جام جهانی خواهد رفت. خواستم از آبروی والیبال ایران دفاع کنم،چون فهمیدم بازی‌های آسیایی خیلی مهم است. برای مسابقات قهرمانی آسیا هم قرار بود تیم جوانتری اعزام شود. با استرالیا و قطر همگروه شدیم. ضمن اینکه متوجه شدیم این مسابقات مقدماتی رقابت های انتخابی المپیک است. چند بازی آسیایی بوده که ایران با تیم اصلی خود به آن اعزام نشود؟

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=301951

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر