2

دختری که شهادت پدرش را پنهان می کرد

  • کد خبر : 30343
  • ۲۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۴

کاری که اهل هنر و اهل شعر و اهل دل نوشته‌های ادبی می‌کنند اثرش اثر اعجاز گونه است.

محمد حسین صفارهرندی چهارشنبه شب در اجلاسیه نهمین جشنواره فرهنگی هنری ره آورد سرزمین نور در محل مرکزی فرهنگی دفاع مقدس با اشاره به نقش شعر و ادبیات در ایام هشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: دوران اوج شعر زبان فارسی به دوران جنگ برمی‌گردد.

افق – فارس وی افزود: شعر به مدد مقاومت می‌آید، مقاومت شعر را بارور می‌کند و همدیگر را حمایت می‌کنند.

هرندی خاطرنشان کرد: زیباترین اشعار و شعرها و سروده‌ها مربوط به دوران دفاع مقدس است زیرا برآمده یک ارتباط عمیق بین اتفاق عصر ماست.

وی در ادامه خطاب به شعرای حاضر در جلسه اظهار کرد: کاری که اهل هنر و اهل شعر و اهل دل نوشته‌های ادبی می‌کنند اثرش اثر اعجاز گونه است.

صفارهرندی گفت: زبان شعر با موسیقی در انسان اثرگذار است که اگر سالم باشد اثر مثبت و اگر مخرب باشد اثر بد می‌گذارد.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: شعر سوهان روح است شعر از شعور است یعنی احساس، شعر برآمده‌ای از احساس است و اگر شما مفهوم متعالی را که اینجا به چشمتان آمد که در این سرزمین دیدید و از راویان شنیدید باید بازگردان این را به زبان هنر بیان کنید که این یا دل نوشته یا یک شعر می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت حرکت فرهنگی راهیان نور برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا با ذکر خاطره‌ای گفت: مادری موقع ثبت نام دخترش در مدرسه، از مدیر مدرسه خواسته بود که به دیگران نگوید که پدر این فرزندش شهید شده است. بعد از سه سال که اسفند ماه این دانش آموزان را به فکه منطقه جنگی بردند، راوی مشغول روایت گری بود که در میان صحبت‌هایش رو به جمعیت کرد و گفت که آیا در میان جمع شما کسی هست که فرزند شهید باشد؟ در اینجا بود که همان دختر از جای خود برخاست و خودش را فرزند شهید معرفی کرد.

وی اضافه کرد: این دخترک که تا دیروز این موضوع را از بقیه پنهان نگه می‌داشت، در حالی که می‌گریست گفت: وقتی که وصف شهادت را از این راوی شنیدم، تازه فهمیدم که پدرم شهید شده است یعنی با افتخار این را عنوان کردم که فرزند شهیدم.

صفار هرندی در ادامه به اهمیت و تاثیرگذاری روایت راویان هشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: آن تصویری که آن راوی توانست از شهادت در ذهن این بچه‌ها ترسیم کند و به نمایش بگذارد به گونه‌ای که این دختر مقاومت می‌کرد در انتساب خانواده شهدا و بعد با افتخار آمد خود را معرفی کرد، این یعنی نشان از تاثیرگذاری هنر است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به نقش جنگ تحمیلی برای صادر کردن انقلاب به اقصی نقاط جهان تصریح کرد: امام راحل(ره) فرموده که در جنگ بود که انقلاب را به جهان صادر کردیم و جنگ ما مقدمه خیزش کشورهای منطقه شد که این بیداری که امام می‌گفت را امروز شاهد آن هستیم و با اندکی تامل به راحتی به حکمت امام پی می‌بریم.

صفار هرندی ادامه داد: کاری که مقاومت و دفاع مقدس ما کرد، بارور کردن همه استعدادها در همه حوزه‌ها و یکی از آن هم همین هنر شعر بود.

وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه دشمنان در جنگ تحمیلی ادامه داد: دشمن سیم خاردار را هم در زمان جنگ به ما نمی‌فروخت اما در زمان جنگ دیدیم با وجود تحریم، ما پیشرفت صنعتی کردیم و خودمان روی پای خود ایستادیم.

وی افزود: مثلاً ابزار جنگی زیادی به دلیل تحریم‌ها به ما نمی‌فروختند، یکی از شهدا مثل شهید تهرانی مقدم که موجب راه انداختن موج در عرصه ابزارهای نبرد شد، باعث ایجاد روحیه خود باوری شد.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: جنگ از ما انسان‌هایی را ساخت که امروز برای دشمن تبدیل به کابوس شده و سرداری همچون قاسم سلیمانی نیز کابوسی برای آمریکا شده است.

وی در ادامه همچنین به تاثیرگذاری رسانه‌ها اشاره کرد و افزود: تاثیر رسانه را موثر باید دانست به طوری که رسانه در همین سه دهه از عمر انقلاب سبب شد که ما را در دل مردم جهان عظمت بخشید به طوری که کسی که در شمال آفریقا زندگی می‌کند از رهبر ما یک سیمای نورانی در چشمش متجلی می‌شود که آن را در جایگاه پیامبر می‌بیند.

وی ادامه داد: نخست وزیر ترکیه در زمان پیروزی مردم مصر گفت که حکومت را اسلامی نکنید، مسلمانان مصری سریع جوابش را دادند و قبول نکردند. آنها گفتند که اگر قرار باشد ما از جایی مدل بگیریم مدل ما ایران است.

وی گفت: اگر امروز ایران اسلامی مدل و الگوی جوامع مختلف شده است به خاطر رشادت‌های رزمندگان ماست. اگر این حماسه  منتقل شد چون بر زبان ادب و هنر پیوست.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=30343

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر