2

چگونه بادام زمینی را در رژیم غذایی خود قرار دهیم؟

  • کد خبر : 3044
  • 02 تیر 1390 - 12:27

بادام زمینی منبعی سرشار از پروتئین است به گونه ای که در طول جنگ جهانی دوم که دسترسی به گوشت، سخت و تقریبا امکان ناپذیر بود، مردم به این ماده مغزی روی آوردند. افق –  ایسنا – منطقه خراسان،‌ بادام زمینی از دسته حبوبات است و در گروه نخود فرنگی و عدس جای می‌گیرد و […]

بادام زمینی منبعی سرشار از پروتئین است به گونه ای که در طول جنگ جهانی دوم که دسترسی به گوشت، سخت و تقریبا امکان ناپذیر بود، مردم به این ماده مغزی روی آوردند.

افق –  ایسنا – منطقه خراسان،‌ بادام زمینی از دسته حبوبات است و در گروه نخود فرنگی و عدس جای می‌گیرد و نسبت به سایر آجیل‌ها از پروتیئن بیشتری برخوردار می‌باشد و بیشتر از یک سوم کربوهیدرات موجود در بادام زمینی، فیبر و الیاف است.

بادام زمینی کمک زیادی به ثابت ماندن فشار خون می‌کند و مانند سیب، جغندر و هویج مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد.

بادام زمینی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی از قبیل “نیاسین” است که این ماده برای سلامت پوست و دستگاه گوارش و فعالیت سیستم عصبی مفید است. پژوهش‌ها نیز حاکی از این است که ممکن است به پیشگیری از آلزایمر کمک کند و در تبدیل غذا به انرژی و ترمیم و احیای بافت‌های پوست نیز نقشی اساسی دارد.

ویتامینE دیگر ویتامین موجود در این آجیل می باشد که یکی از اساسی‌ترین آنتی اکسیدانها است و سوخت و ساز در بدن را تنظیم می‌کند، همچنین تقویت سیستم ایمنی و نگه‌داشتن نرمی و لطافت پوست را به عهده دارد. مقدار کمی از بادام زمینی ۲۰ درصد مقدار توصیه شده ویتامینE را در رژیم روزانه محیا می‌کند.

ویتامین دیگر بادام زمینی، ویتامین B1 (تیامین) است که تقویت موها، ماهیچه‌ها و سیستم عصبی را به عهده دارد و همانند نیاسین در تبدیل غذا به انرژی نقش به سزایی برعهده دارد.

ویتامین B2 (ریبوفلاوین) و B6 دیگر ویتامین های بادام زمینی هستند کهB2 در متابولیسم چربی‌ها، کربوهیدرات ها و پروتئین‌ها نقش به سزایی دارد و B6 به متابولیسم پروتئین ها و گلبول های قرمز خون کمک می‌کند و ممکن است از بیماری‌های قلبی پیشگیری کند.

همچنی بادام زمینی دارای “فولیک اسید” می باشد که این ماده مغذی برای زنان باردار و همچنین جنین اهمیت زیادی دارد زیرا به تولید و احیای سلول ها و بافت‌ها کمک زیادی می‌کند و از آنجایی که پزشکان به زنان باردار مصرف فولیک اسید را توصیه می‌کنند برای جذب آن، بادام زمینی، منبع مناسبی می‌باشد.

بادام زمین حاوی “آهن” نیز می باسد که این ماده به انتقال اکسیژن در بدن کمک می‌کند و همچنین انرژی مورد نیاز بدن را نیز تامین می‌نماید. شخصی که با کمبود آهن مواجه است احساس خستگی و فرسودگی می‌کند و پیری زودرس را به دنبال دارد به همین منظور برای جلوگیری از این موارد، مصرف بادام زمینی توصیه شده است.

“منیزیم” تقویت سیستم ایمنی بدن،‌ ثابت نگه داشتن فشار خون نرمال و همچنین تقویت استخوان ها را به عهده دارد و با تنظیم سطح قند خون از بیماری‌ دیابت پیشگیری می‌کند و این ماده معدنی را می توان از طریق بادام زمینی به بدن منتقل کرد.

بادام زمینی حاوی مواد معدنی دیگری نیز می باشد که شامل موارد زیر می شود.

“فسفر” : این ماده به ترکیب پروتئین برای احیای سلول ها و بافت‌ها کمک می‌کند. فسفر نقش مهمی نیز در شکل‌دهی استخوان ها و دندانها به عهده دارد.

“پتاسیم”: این ماده مغزی به رشد نرمال ماهیچه‌ها، اعصاب و مغز کمک می‌کند ودر ثابت نگه داشتن شرایط الکترولیت در بدن نقش مهمی دارد.

“روی”: در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد و به التیام زخم های بدن نیز کمک می‌کنند.

“مس”: تولید کلاژن و هموگلوبین را به عهده دارد که به انتقال اکسیژن به سراسر بافت‌های بدن کمک می‌کند.

“منگنز”: تنظیم فعالیت‌ آنزیم‌ها در بدن را عهده‌دار می باشد.

“سلنیوم”: با اثر آنتی اکسیدانی که دارد به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند و درعملکرد نرمال تیروئید و سیستم ایمنی بدن نیز نقش دارد.

چگونه بادام زمینی را در رژیم غذایی خود قرار دهیم؟

از بادام زمینی می توان به شکل های مختلفی استفاده کرد بعضی به صورت خام از آن استفلاده می‌کنند و بعضی دیگر با اضافه کردن نمک و تفت دادن آن، ‌از آن استفاده می کنند ولی اگر به صورت خام مصرف شود خواص خود را بیش‌تر در خود حفظ می‌کند و مفیدتر است.

همچنین بادام زمینی را می‌توان در سالاد استفاده کرد و جهت خوشرنگ شدن نیز می توان روی آتش آن را سرخ کرد. روغن بادام زمینی که از چربی‌های اشباع نشده به شمار می‌رود، برای پخت و پز مفید است. از روغن آن به عنوان مایع سس بادام زمینی نیز استفاده می‌شود. بادام زمینی را می توان بسته به ذائقه و سلیقه به شکل‌های مختلفی استفاده کرد تا از مواد مغذی موجود در آن بهره‌مند شوید.

کره بادام زمینی نیز طعم لذیذی دارد می توان آن را با میوه‌ها و سبزیجات مخلوط کرد و به عنوان دسر استفاده کرد از جمله این میوه و سبزیجات می توان به موز، سیب، کرفس و … اشاره کرد و یا به طور جداگانه آن را با نان و عسل استفاده کرد؛ البته به شیوه‌ای دیگر نیز می‌توان از آن استفاده کرد به گونه‌ای که یک قاشق از کره بادام زمینی را با شیر مخلوط کرده و سپس استفاده نمایید.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=3044

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر