1

اثرات تزریق ژل و بوتاکس در زیبایی چیست؟

  • کد خبر : 305873
  • ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶

تزریق بوتاکس در درجه اول برای کاهش چین و چروک صورت مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از آن برای درمان شرایطی مانند اسپاسم گردن ، تعریق بیش از حد ، مثانه بیش فعال و تنبلی چشم تنبل نیز استفاده می شود. تزریق بوتاکس همچنین می تواند به جلوگیری از میگرن مزمن کمک کند.

تزریق بوتاکس در درجه اول برای کاهش چین و چروک صورت مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از آن برای درمان شرایطی مانند اسپاسم گردن ، تعریق بیش از حد ، مثانه بیش فعال و تنبلی چشم تنبل نیز استفاده می شود. تزریق بوتاکس همچنین می تواند به جلوگیری از میگرن مزمن کمک کند.

در تزریق ژل و بوتاکس از سمی به نام آنوبوتولینومتوکسین A استفاده می شود که به طور موقت مانع از حرکت عضلات می شود و این یک تصور غلط رایج است که این روش عضلات صورت را فلج می کند. اگرچه در مقادیر شدید تزریق ژل و بوتاکس این عارضه می تواند اتفاق بیوفتد اما اکثر پزشکان در تلاش هستند تا مقدار مشخصی را به بیمار تزریق کنند تا وی بتواند فعالیت محدودی داشته باشد. این سم توسط میکروبی تولید می شود که باعث بوتولیسم، نوعی مسمومیت غذایی است. در واقع این روش اولین دارویی بود که از سم بوتولینوم استفاده کرد.

  • نحوه تزریق بوتاکس

تزریق ژل بوتاکس یک روش غیرتهاجمی جوانسازی پوست می باشد که پس از پاک کردن منطقه مورد نظر به وسیله پاک کننده های غیر الکلی توسط داروی مخصوص به صورت موضعی بی حس می شود. برخی از پزشکان از یک ماده بی حسی موضعی مانند کرم EMLA یا برخی از جایگزین ها استفاده می کنند. پس از بی حسی کامل این روش در نواحی مورد نظر تزریق در لایه زیرین پوست انجام می شود. دوزهای این روش به طور معمول حدود چهار یا پنج عدد در هر طرف پیشانی و دو یا سه عدد در اطراف ناحیه چشم است. در ادامه به مراقبت های بعد از تزریق ژل و بوتاکس نیز میپردازیم. بسته به نوع چین و چروک و اثر مطلوب آن برای بیمار مقدار آن می تواند توسط پزشک ماهر افزایش یافته و تزریق شود. پس از این روش ممکن است ناحیه مورد نظر دچار خونریزی شود که باید بر روی آن فشار اعمال شود. در حالی که کمپرس یخ گاهی یک گزینه مطلوب برای این کار محسوب می شود اما فشار مستقیم بسیار بیشتر از یخ برای کنترل خونریزی و کبودی لازم است.

 

  • بعد از عمل بوتاکس چه اتفاقی می افتد؟

بعد از این روش بیمار معمولا حدود ۲ الی ۵ دقیقه روی تخت به صورت قائم یا نیمه ایستاده قرار می گیرد تا پزشک مطمئن شود که پس از انجام عمل احساس خوبی دارد و پس از آن بیمار باید ۲ الی ۴ ساعت از دراز کشیدن خودداری کند. یکی از منابع خارجی تزریق ژل و بوتاکس اینجا لیست شده است.

همچنین بسیاری از پزشکان بیماران خود را تشویق می کنند که پس از طی چند روز به محل کار و روال عادی زندگی خود بازگردند اما حداقل در این مدت از عضلات آسیب دیده استفاده نکنند. علاوه بر این لازم است از انجام فعالیت های شدید جسمی و ورزشی به مدت چند روز به دلیل افزایش خطر ابتلا به کبودی و خونریزی خودداری کنند.

 

  • نتایج تزریق بوتاکس

نتایج حاصل از این روش در طی ۳ الی ۱۰ روز مشهود خواهد بود. اگرچه نتیجه حاصل شده ممکن است بیمار را شگفت زده کند اما بهتر است قبل از انجام عمل بیمار بداند که بوتاکس در واقع خطوط را پاک نمی کند بلکه اثر آن را کمرنگ می کند. این بدان معنی است که تزریق بوتاکس بر خطوط عمیق تر تاثیری نداشته و خطوط سطحی را از بین می برد. این عمل را می توان به عمل بخار زدن چین و چروک های لباس توسط اتو کردن تشبیه کرد.

همچنین ممکن است لازم باشد که بیمار برای از بین بردن چین و چروک هایی که اکنون شل شده اند به روش های درمانی اضافی مانند استفاده از تزریق ژل با مواد پرکننده نیاز داشته باشد. علاوه بر این ممکن است به جلسات درمانی بیشتری برای درمان خطوط عمیق نیاز داشته باشد. به طور مثال خط اخم منطقه خاصی برای این روش در ترکیب با تزریق ژل است زیرا این چین و چروک های ثابت به تنهایی با این روش از بین نمی روند.

  • خطرات و عوارض جانبی تزریق بوتاکس

این روش خطرات و عوارض جدی را به دنبال ندارد. اما برخی از عوارض شایع مانند سردرد ، درد، کبودی و تورم وجود دارد که این عوارض به طور معمول بسیار جزئی هستند و با گذشت زمان برطرف می شوند.

در موارد نادر ، ممکن است بر اثر عدم مهارت پزشک ماده این روش در زیر پوست جمع شود که نیاز به ماساژ و مراجعه مجدد به پزشک دارد.

همچنین اخیرا نگرانی هایی در مورد انتقال سم بوتولین وجود دارد ، به این معنی که این سم می تواند به سیستم عصبی مرکزی رفته و باعث صدمه طولانی مدت شود. علاوه بر این مطالعات بر روی حیوانات و با تزریق سموم به یک ناحیه و با غلظت نزدیک به ۱۵۰ برابر بیشتر از تزریق های طبیعی برای نشانه های زیبایی انجام شده است که این موضوع را رد می کند. اما هنوز نگرانی های زیادی وجود دارد که سم بوتولینیوم بطور خاص باعث بروز مشکلات جسمی منجر به مرگ، از بلع تا مشکلات تنفسی در بیماران می شود. البته این امر به طور خاص در مورد بیمارانی است که از دوزهای بیش از حد معمول سم بوتولینوم مصرف کرده اند.

 

  • ماندگاری بوتاکس

مدت ماندگاری این روش بر روی پوست در بیشتر افراد در حدود ۳ الی ۴ ماه می باشد که با گذشت زمان فعالیت عضلات به تدریج به حالت عادی برمی گردد. نکته جالب در مورد بوتاکس این است که حتی در ماه سوم نیز عملکرد نسبتا خوبی دارد و سپس به سرعت از بین برود . همچنین بسته به مهارت پزشک، نتایج متفاوت است. مراجعه به پزشک متخصص در این عمل بسیار مهم است.

 

  • مناطق تحت تزریق بوتاکس

نواحی بی شماری برای این روش از جمله پیشانی، خطوط اطراف چشم، خط لبخند، چانه ، گردن و سایر نواحی بدن وجود دارد. علاوه بر این هنوز تردیدهای برای این روش به برخی نواحی بدن وجود دارد که در حال حاضر تحت مطالعه است. با گذشت زمان و رفع ابهامات می توان از این روش برای نواحی دیگر نیز بهره برد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=305873

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر