5

جزئیات ۲۴ حادثه بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ / مرگ ۷۶۷ نفر در تابوت مرگ آمریکایی

  • کد خبر : 306511
  • ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸

آمارها نشان می دهد از سال ۲۰۰۶ یعنی طی ۱۵ سال گذشته ۲۴ فروند از هواپیماهای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ در سراسر جهان دچار حادثه شده اند و ۷۶۷ نفر در اثر این حوادث جان خود را از دست داده اند.

جزئیات 24 حادثه بوئینگ 800-737 / مرگ 767 نفر در تابوت مرگ آمریکایی

به گزارش افق انلاین ، بوئینگ ۷۳۷ – ۸۰۰ نسخه به روزرسانی شده از مدل ۷۳۷-۷۰۰ است که به عنوان جایگزین بوئینگ ۷۳۷-۴۰۰ معرفی شد و به تولید انبوه رسید. این هواپیما به منظور رقابت با ایرباس A320 وارد ناوگان هوایی ایرلاین های جهان شده است. این مدل هواپیما با ظرفیت صندلی ۱۶۲ تا ۱۸۹ مسافر در دو کلاس پروازی قابل سفارش و پرواز است.

این جت مسافربری که یکی از هواپیماهای دو موتوره برای پروازهای با برد کوتاه و متوسط محسوب می شود، یکی از هواپیماهای معمول و رایج مورد استفاده شرکت های هواپیمایی در جهان به شمار می رود. بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ که در دهه ۱۹۹۰ میلادی معرفی شد، مدل قدیمی تر بوئینگ ۷۳۷ مکس است که در ۱۰ ماه گذشته تحت تاثیر سقوط دو فروند از این نوع هواپیما زمین گیر شده و مجوزی برای پرواز آن صادر نشده است.

حالا با سقوط مرگبار دیگری که این بار برای هواپیمایی اوکراین اینترنشنال در تهران رخ داده، نگاه مختصری بر کارنامه سوانح هوایی این مدل هواپیما طی سال های اخیر می اندازیم.

آمارها نشان می دهد از سال ۲۰۰۶ یعنی طی ۱۵ سال گذشته ۲۴ فروند از این هواپیماها در سراسر جهان دچار حادثه شده اند که ۱۰ مورد از این حوادث مرگبار بوده  است. ۱۱ حادثه نیز با خسارت سنگین همراه بود و سه مورد نیز با خساراتی جزئی همراه بوده است. در نتیجه این حوادث ۷۶۷ نفر جان خود را از دست داده اند.

۱۰ مورد حادثه سقوط مرگبار هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ به قرار زیر بوده است:

۱- پرواز شماره ۱۹۰۷ گول ایر ترنسپورت در تاریخ ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۶ با ۱۵۴ نفر مسافر در اثر برخورد با یک هواپیمای دیگر به نام امبرائر لگسی ۶۰۰ (Embraer Legacy 600) در آسمان دچار حادثه شد و تمامی مسافرانش جان باختند.

۲- همچنین در تاریخ ۵ ماه مه سال ۲۰۰۷ میلادی یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ در پرواز شماره ۵۰۷ متعلق به شرکت کنیا ایرویز با ۱۰۵ نفر مسافر و ۹ نفر خدمه پروازی دچار حادثه شد و تمامی سرنشینان آن کشته شدند.

۳- در ۲۵ فوریه سال ۲۰۰۹ میلادی یک فروند هواپیمای بوئینگ مدل ۷۳۷-۸۰۰ با شماره پرواز ۱۹۵۱ متعلق به شرکت ترکیش ایرلاین از استانبول به پرواز درآمد و درحالی که تلاش می کرد بر باند فرودگاه آمستردام هلند فرود بیاید، دچار حادثه شد و از ۱۳۵ نفر مسافر و خدمه پروازی آن، ۹ نفر کشته و ۸۴ نفر نیز به شدت مجروح شدند. نتایج بررسی های صورت گرفته حاکی از نقص فنی و خروج هواپیما از رادار بود.

۴- در ژانویه سال ۲۰۱۰ یک فروند از این هواپیما در پرواز شماره ۴۰۹ شرکت اتیوپیا ایرلاینز دقایق کوتاهی بعد از برخاستن از فرودگاه بیروت لبنان، در دریای مدیترانه سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن جان باختند.

۵- در ۲۲ می ۲۰۱۰ پرواز شماره ۸۱۲ ایندیا اکسپرس هنگام فرود در فرودگاه بین المللی مانگالور از باند خارج شد و  از ۱۵۸ مسافر آن به همراه شش خدمه فقط هشت نفر زنده ماندند.

۶- در ۱۶ اوت ۲۰۱۰ پرواز شماره ۸۲۵۰ آیرس در جزیره سان اندرز سقوط کرد و به سه قطعه تقسیم شد. دو نفر در این حادثه جان باختند.

۷- در ماه مارس ۲۰۱۶ یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ متعلق به هواپیمایی فلای دوبای (FlyDubai) از شهر دوبی برخاست و در حالی که تلاش می کرد بر باند فرودگاه روسیه فرود بیاید، با سانحه روبه رو شد که منجر به جان باختن ۶۲ نفر از مسافران آن شد.

۸- در ۱۷ آوریل ۲۰۱۸ پرواز شماره ۱۳۸۰ سوث وست ایرلاینز در فرودگاه بین المللی فیلادلفیا فرود اضطراری کرد. موتور چپ این هواپیما دچار نقص فنی شده بود. در این حادثه یک نفر جان خود را از دست داد.

۹- در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۸ نیز پرواز شماره ۷۳ نوجینی ایر از پونپی به مقصد پاپوآ گینه نو بلند شد اما فرودی اضطراری در فرودگاه بین المللی چوک داشت و با خروج از باند باعث مرگ یک نفر از ۴۷ مسافر این هواپیما شد.

۱۰- جدیدترین مورد از حوادث مرگبار رخ داده برای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ مربوط به هواپیمای اوکراینی در تهران است که در پی آن ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پروازی جان خود را از دست دادند. این هواپیما اندکی بعد از برخاستن از فرودگاه امام خمینی دچار حادثه شد.

تسنیم

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=306511

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر