3

سیفیه؛ قدیمی‌ترین بوستان ایرانی در سرزمین آریایی+تصاویر‌

  • کد خبر : 306954
  • ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۹:۳۱

بوستان‌ یکی از رایج‌ترین مکان‌ها برای تفریح به شمار می‌رود، اما شاید ندانید که قدیمی‌ترین بوستان‌ ایران در کدام شهر واقع شده است.

سیفیه؛ قدیمی‌ترین بوستان ایرانی در سرزمین آریایی+تصاویر‌

به گزارش افق آنلاین ، بوستان‌ یکی از متداول‌ترین مراکز تفریحی در ایران به شمار می‌رود و کمتر کسی است که گذرش به این تفرجگاه‌های سرسبز و کم خرج نیفتاده باشد.

هرچند گسترش شهرنشینی در  دل خانه‌های قوطی کبریتی بیش از پیش بر ضرورت افزایش فضای سبز در لابلای دیوارهای سیمانی افزوده، اما تغییر سبک زندگی سبب شده تا روستاها با طبیعت بکر و سرسبز هم از این پدیده نو ظهور بی‌نصیب نمانند.

امروزه بوستان‌ها رایج‌ترین مراکز برای دور شدن از هیاهوی زندگی روزمره و حضور در دل طبیعت به شمار می‌روند، اما شاید بسیاری‌ها ندانند که نخستین بوستان‌ها از چه زمانی در ایران ایجاد شده اند.

جالب است بدانید که تاریخچه ساخت بوستان در ایران به دوره قاجاریه برمی‌گردد و یکی از قدیمی‌ترین آن‌ها که باوجود گذشت یک قرن از عمر آن، هنوز زیبایی خود را به رخ می‌کشد در شهر تاریخی ملایر واقع شده است.

صرف نظر از طبیعت زیبا و آب و هوای معتدل و کوهستانی «سرزمین آتش« که حالا «ملایر» نام گرفته، این دیار دارای جاذبه‌های گردشگری مهمی است که در دوره معاصر ایجاد شده و بر زیبایی‌های آن افزوده است.

بوستان «سیفیه» یکی از مهم‌ترین این مکان‌هاست که با نزدیک به یک قرن قدمت در فصل‌های مختلف سال به ویژه بهار و تابستان پذیرای گردشگران است.

این مکان یکی از قدیمی‌ترین بوستان‌های کشور است که در سال ۱۳۰۴ به خواست «محمد میرزا سیف‌الدوله» حاکم وقت ملایر و یکی از نوه‌های فتحعلی شاه قاجار ایجاد شده است.

او با الهام گرفتن از بوستان‌های تفریحی در اروپا، دستور ساخت مکانی مشابه در منطقه خوش و آب و هوای شهر ملایر را داد که امروزه به عنوان «میراث ماندگاری» در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بوستان سیفیه به دست مهندسان ایتالیایی در شمال شرقی ملایر و دامنه کوه گرمه ساخته شده و مساحت آن بیش از ۱۵ هکتار ‌است. حوضچه‌ها، آبنما، جنگل مصنوعی، دو استخر، مسجد و مقبره سیف‌الدوله از مهمترین بخش‌های این باغ ایرانی به شمار می‌رود، اما با نگاهی گذرا می‌توان گفت که زیباترین بخش آن، درختان چنار کهنسالی است که در امتداد یکدیگر صف بسته‌اند.

آب مورد نیاز باغ را سیف‌الدوله با ایجاد قناتی در ۸ کیلومتری آن از دامنه کوه‌های اطراف به داخل محوطه انتقال داده و در محوطه درونی باغ هم کوشکی قرار دارد که جلوی آن حوضچه‌ای ایجاد شده است.

بوستان سیفیه ملایر در گذشته دارای ۴ برج بوده که امروزه تنها یکی از آن‌ها باقی مانده و از خشت و آجر و پوششی از کاه گل ساخته شده و پوشش سقف آن هم چوبی است.

این بوستان که زیبایی کم نظیرش چشم را می‌نوازد در فصل سرد سال هم شکوه ویژه‌ای دارد و شاید بد نباشد که در گذر از استان تاریخی همدان سری به آن بزنید.

گزارش: سمیه مظاهری

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=306954

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر