12

جایگاه آسیای مرکزی در رده‌بندی شاخص فساد اداری و اقتصادی

  • کد خبر : 308240
  • ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸

سازمان شفافیت بین الملل تازه ترین گزارش خود در مورد شاخص فساد اداری و اقتصادی در کشورهای مختلف جهان را بر مبنای داده‌های سال ۲۰۱۹ میلادی منتشر کرد.

جایگاه آسیای مرکزی در رده‌بندی شاخص فساد اداری و اقتصادی

به گزارش افق انلاین ، سازمان شفافیت بین الملل تازه ترین گزارش خود در مورد شاخص فساد  اداری و اقتصادی در کشورهای مختلف جهان را بر مبنای داده‌های سال ۲۰۱۹ میلادی منتشر کرد.

هر سال سازمان شفافیت بین الملل بر اساس نظرسنجی‌هایی از کارشناسان و فعالان اقتصادی هر کشور در مورد میزان فساد بخش دولتی آن کشور گزارشی را منتشر می‌کند.

این سازمان ۱۸۰ کشور مختلف جهان را مورد بررسی قرار داده که شاخص فساد  اداری و اقتصادی بین ۰ تا ۱۰۰ قرار دارد، به این صورت که امتیاز فاسد ترین دولت‌ها از نظر کارشناسان و تجار کشورهای مربوطه، به عدد صفر نزدیکتر است و پاکترین دولت‌ها نیز امتیازی نزدیک به ۱۰۰ را کسب می‌کنند.

در سال جاری میلادی موضوع اصلی نظرسنجی این سازمان، شفافیت سیاسی، رابطه بین سیاست، پول و فساد، از جمله تاثیر قوانین سرمایه گذاری تبلیغات انتخاباتی بر قدرت سیاسی و انتخابات تعیین شده است.

به این ترتیب، قزاقستان در رتبه بندی سال ۲۰۱۹ میلادی این سازمان با کسب ۳۴ امتیاز در موقعیت ۱۱۳ این شاخص در کنار کشورهای فیلیپین، زامبیا، نپال، السالووادور و اسواتینی قرار گرفته است.

قزاقستان در گزارش سال ۲۰۱۸ میلادی با کسب ۳۱ امتیاز در رتبه ۱۲۴ این شاخص در کنار کشورهای جیبوتی، گابون، مالدیو و نپال قرار داشت.

بنابر این گزارش قرقیزستان با کسب ۳۰ امتیاز، تاجیکستان و ازبکستان ۲۵ امتیاز و ترکمنستان ۱۹ امتیاز در موقعیت‌های پایین‌تر قرار دارند.

کشورهای نیوزلند و دانمارک با کسب ۸۷ امتیازی از برترین کشورهای جهان در شاخص فساد اداری و اقتصادی و کشورهای سومالی، سودان جنوبی و سوریه با امتیازهای ۹، ۱۲ و ۱۳ در رتبه‌های پایانی این شاخص قرار داده شدند.

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=308240

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]