عصرایران– فیات X1/9 همانقدر که در نامگذاری عجیب به نظر می رسد در شکل طراحی نیز یک خودروی متفاوت از ایتالیا است و ظاهرا در تمامی محصولات خودرویی متفاوت ایتالیا که طی دهه ۷۰ تا انتهای دهه ۹۰ میلادی تولید شده اند باید ردپایی از گروه برتونه و مارچلو گاندینی افسانه ای را مشاهده کرد! (هرچند فعالیت برتونه تا به امروز هم ادامه دارد اما زمان مورد اشاره دوران طلایی این گروه محسوب می شود)
گفتنی است خدماتی که در برتونه ارائه می شود شامل طراحی صنعتی(تمامی بخش ها)، تولید محصولات سفارشی، تولید نمونه های نمایشی، مشاوره و همکاری در تولید، طراحی داخلی و دکوراسیون، معماری ساختمان، آموزش و … می شود.
معرفی تعدادی از مطرح ترین پروژه های برتونه در گروه خودروی عصرایران را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید:
اما به موضوع امروز یعنی فیات X1/9 بپردازیم. این خودرو به عنوان یک اسپرت خیابانی کاملا جمع و جور توسط برتونه طراحی شد. فیات آنرا از ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۲ روی خط تولید خود داشت و در این مدت ۱۴۰۵۰۰ دستگاه تحویل مشتریان شد. پس از آن در فاصله سال های ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۹؛ برتونه مونتاژ این محصول را عهده گرفت و طی زمان مذکور ۱۹۵۰۰ دستگاه را وارد بازار کرد. فیات X1/9 طی زمان مذکور با نام برتونه X1/9 نیز نامگذاری شد.
طراحی X1/9 برپایه مدل مفهومی برتونه با نام ران اِبوت شکل گرفت. خودرویی اسپرت و البته کوچک که خطوط و زوایای تیزی را در بدنه خود به نمایش گذاشته بود. این اسپرت های کوچک دونفره با سقف های باز طی دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی بویژه میان نسل جوان طرفداران زیادی داشت.
از منظر ابعاد X1/9 برابر با ۳۸۳۰ میلیمتر در طول(تولید توسط فیات)، ۱۵۷۰ میلیمتر در عرض و ۱۱۷۰ میلیمتر(فیات) در ارتفاع توسعه یافته بود. برای مدلی که توسط برتونه ارائه شد طول خودرو برابر با ۳۹۶۹ میلیمتر، عرض ۱۵۷۰ میلیمتر و ارتفاع برابر با ۱۱۸۰ میلیمتر بود. فاصله بین محورها در هر دونسل برابر با ۲۲۰۲ میلیمتر بود.
وززن خالص این خودرو نیز بین ۸۸۰ تا ۹۲۰ کیلوگرم با توجه به نوع تریم محاسبه شده است.
در قسمت پیشرانه هم طی سال های ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۸ از تپنده ۱٫۳ لیتری ۴ سیلندر با خروجی ۷۵ اسب بخار و گشتاور ۹۷ نیوتن متر استفاده شد. در فاصله سال های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۹ موتور قویتر ۱٫۵ لیتری با ۸۵ اسب بخار خروجی جایگزین شد. موتور محصولات نسل اول با جعبه دنده ۴ سرعته دستی و نسل دوم با نمونه ۵ سرعته دستی هماهنگ شد.