2

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا فردا به تهران می‌آید

  • کد خبر : 309267
  • ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا فردا (دوشنبه) برای نخستین بار پس از تصدی به این سمت به تهران می‌آید.

بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا فردا به تهران می‌آید

به گزارش افق انلاین ، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از سفر مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران خبر داد و گفت: «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جانشین خانم فدریکا موگرینی شده برای نخستین بار پس از تصدی این سمت فردا (دوشنبه) به ایران سفر می‌کند.

وی قرار است در این سفر با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و سایر مقامات ارشد کشورمان دیدار و رایزنی کند.

به گزارش فارس، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه ۲۶ دی ماه و در دهلی‌نو با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرده بود.

در این دیدار که برای نخستین بار پس انتصاب بورل انجام شد، ظریف انتصاب وی به این سمت را تبریک گفت و آمادگی خود را برای همکاری نزدیک با او اعلام کرد.

در ادامه ظریف در یک گفتگوی صریح و مستند و با برشمردن اشتباهات و بی عملی اروپایی‌ها در قبال تعهداتشان در برجام، اقدام اخیر سه کشور اروپایی و ادعاهای آنها را مردود خواند و خواستار تصحیح رفتار آنان در قبال ایران و برجام شد.

سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) اخیرا مکانیسم حل و فصل اختلافات در برجام را فعال کردند. این اقدام با واکنش ایران مواجه شد و سخنگوی وزارت خارجه آغاز فرآیند حل و فصل اختلافات در برجام از سوی ۳ کشور اروپایی را انفعالی و از موضع ضعف برشمرد و تصریح کرد: به بدعهدی و اقدامات غیرسازنده ۳ کشور اروپایی با جدیت و قاطعیت پاسخ می‌دهیم.

گفتنی است این سفر در حالی صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه ۱۵ دی‌ماه گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجام را اعلام کرد.

براساس بیانیه‌ای که دولت صادر کرد، «جمهوری اسلامی ایران در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می‌گذارد. بدین ترتیب برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و مِن بعد برنامه هسته‌ای ایران صرفا بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت.همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی کمافی السابق ادامه خواهد یافت. در صورت رفع تحریم ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود می باشد. سازمان انرژی اتمی موظف است در این چارچوب اقدامات و تمهیدات لازم را با هماهنگی رئیس جمهور اتخاذ کند.»

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=309267

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر