5

متأسفانه تفکر جهادی در کشور جای خود را به سرمایه‌داری داده است

  • کد خبر : 309633
  • ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱

استاد اقتصاد ایران گفت: اقتصاد ما وقتی قوی می شود که مسئولان یکبار برای همیشه دفاع از نظام سرمایه داری، اشرافی‌گری، خام‎فروشی و واردات‌چی‌ها و مفسدان را کنار بگذارند.

افق آنلاین ، ابراهیم رزاقی درباره راه های قوی شدن اقتصاد ایران، با طرح این پرسش که مگر ما از ابتدای انقلاب اسلامی در مقابل آسیب‌ها مقاوم بودیم، اظهار داشت: در آن مقطع با مشکلات بسیار متعددی روبرو شدیم که با توکل بر خدا و روحیه جهادی توانستیم تمام این مشکلات را پشت سر بگذاریم، حتی در دوره جنگ تحمیلی ما با تمام قدرت در مقابل تمام دشمنان ایستادیم و انقلاب خود را بیمه کردیم.

وی با اعلام اینکه ما هر تکنولوژی و صنعت و هر نوع ایده فکری را توانسته‌ایم کسب کنیم، افزود: نمونه این موضوع را می توان در صنایع دفاعی و هسته‌ای مشاهده کرد، مگر کشورهای غربی حاضر به ارائه تکنولوژی خود به ایران بودند؟ این متخصصان و جوانان ایرانی بودند که با تکیه بر توانمندی خود توانسته‌اند امروز در صنایع دفاعی کشور حرف مهمی برای گفتن داشته باشند. اما سوال اینجاست چه برسر ما آمد که از آن روحیه جهادی امروز به سمت مصرف‌گرایی حرکت کرده‌ایم.

این کارشناس اقتصادی با اعلام اینکه مگر امروز مدیران اعتقادی به حرکت‌های جهادی و منافع ملی ندارند، گفت: در پاسخ باید گفت نه، متأسفانه تفکر جهادی در کشور جای خود را به سرمایه‌داری داده است، امروز منافع سرمایه‌دار حرف اول را می‌زند درحالیکه قرار بود مردم و رفع مشکلات آنها در صدر تصمیمات مسئولان دولتی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در تفکر سرمایه‌داری خام‌فروشی کالا قرار دارد، تصریح کرد: در تفکر سرمایه داری وارداتی کشورهای مختلف می‌گویند مواد خام خود را اگر صادر نکنید متلاشی خواهید شد. از آن طرف ما نیز اگر کالاهای خود را نفروشیم با مشکلات روبرو خواهیم شد در این شرایط برای حفظ منافع دو طرف خام فروشی و واردات کالا در دستور کار مسئولین کشور قرار می‌گیرد.

رزاقی با گلایه از اینکه مسئولین نباید با اتخاذ سیاست‌هایی در جهت انباشت سرمایه خود اقدام کنند و روحیه اشرافی گری را در کشور توسعه دهند، گفت: ما متأسفانه برای خارجی‌ها اشتغال بوجود آورده‌ایم اما سوال اینجاست چرا با وجود شناخت مشکلات در طول این سال‌ها اقدامی برای اصلاح آنها صورت نگرفته است. عدم اصلاح مشکلات عمدی است چرا که در صورت تکرار اشتباهات عقل حکم می‌کند که مانع تکرار آنها شد اما در طول این سال‌ها مدام اشتباهات از سوی مسئولین تکرار می‌شود.

وی افزود: به نام تولیدکننده ارز ارزان در اختیار وارداتچی قرار می‌گیرد تا مواد را با قیمت مناسب وارد و در اختیار تولیدکنندگان قرار بدهد اما چرا آنها مواد اولیه را با قیمت بسیار بالا در اختیار تولیدکننده قرار می‌دهند. در این شرایط مسلم است که تولیدکننده امکان خرید و یا حتی تولید محصول را ندارد. آن دسته از تولیدکنندگان نیز که محصول تولید می کنند با افزایش قیمت تمام شده روبرو هستند که در نهایت توان رقابت با کالاهای وارداتی را در سطح بازار ندارد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در شرایط فعلی که صحبت از انتخابات مجلس است هر کس از اقدامات خود در راه سازی در شهرهای مختلف سخن می گوید اما باید گفت این راه سازی به نفع تولید بوده یا فقط تسهیل کننده واردات است. به اعتقاد بنده اینگونه تصمیمات نه تنها برای اقتصاد مفید نیست بلکه تخریب کننده است. بانک باید امروز به درد تولیدکننده برسد اما بیشتر حامی پولدارهاست. به تولیدکننده ای که با هزار مشقت فعالیت می کند وامی تعلق نمی‌گیرد اما یک سرمایه دار رقمهای بسیار بالا وام دریافت می‌کند. این در کدام منطق اقتصادی می‌گنجد.

وی با اشاره به اینکه برای مقاوم سازی اقتصاد آن هم با توجه به وضعیت فعلی جامعه باید به اصلاح قانون و ساختارها توجه جدی صورت گیرد، اظهار داشت: البته اصلاح قانون و ساختارها در یک طرف قضیه و مدیریت جهادی در یک طرف دیگر قرار دارد. ما در دوره دفاع مقدس از مدیران بسیار جهادی برخوردار بودیم که جان خود را برای منافع کشور خود فدا می‌کردند. امروز این مدیران جهادی در کشور نیستند. در این زمینه باید اقدامات اساسی را برای حضور بیشتر مدیران متعهد در بخش اقتصادی کشور فراهم کنیم.

رزاقی با اعلام اینکه در دوره ریاست آقای روحانی تاکنون ۳۰۰ میلیارد دلار کالا وارد کشور شده است، گفت: اگر این ۳۰۰ میلیارد صرف اشتغال می شد ما الان ۱۵ تا ۳۰ میلیون شغل  در کشور ایجاد کرده بودیم اما سرمایه ما بیشتر صرف واردات شده و خبری از اشتغال در کشور نیست. آمارها می‌گوید با وجود این حجم واردات فقط ۹۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد شده است و در مقابل حجم زیادی از نیروی اشتغال ما بیکار هم شده اند.

وی با اعلام اینکه متأسفانه مدیران ما تمام سیاستها و اقدامات خود را خلاف مقررات انجام می دهند گفت: رفتار مدیران فعلی کشور خلاف منافع ملی، عدالت و قانون اساسی و حتی حس انسانی است. امروز سرمایه دار در کشور خود را برنده حساب می‌کند و خبری از روی کار آمدن مدیران جهادی در کشور نیست اولویت را بر صادرات مواد خام قرار داده ایم و حتی توجه ای به تولید داخل نداریم، درحالیکه اگر تولید داخلی مورد حمایت قرار می گرفت امروز اقتصاد کشور بیمه بود. با توجه به دارایی کشور ما نیازی به صادرات مواد خام نداریم اما نمی دانم چه دستهای پشت پرده است که نمی گذارد تولید در کشور جان بگیرد و همچنان نگاه وارداتی در کشور حاکم است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: به اعتقاد بنده باید مالیات به نحو احسن در کشور گرفته شود وقتی صاحب سرمایه بداند که سود بالای او بیشتر از تولید بوده و باید مالیات بیشتری پرداخت کند به طور حتم تمرکز خود را بر فعالیت خود کاهش خواهد داد امروز سود کارهای غیرتولیدی بسیار بالاست که این موضوع آسیب جدی را به واحدهای تولیدی وارد کرده است.

رزاقی با اعلام اینکه مدیری که فاسد باشد زیردستان خود را نیز فاسد خواهد کرد، تصریح کرد: در شرایط فعلی که قوه قضاییه برخورد جدی را با متخلفین آغاز کرده است باید مجازات‌های سنگینی را برای مسئولین متخلف اعمال کند مسئول باید بداند که نباید در جایگاه خود از منافع ملی سوءاستفاده کرده و منافع شخصی خود را ملاک تصمیم گیری‌ها قرار دهند. امروز جامعه اعتماد کافی نسبت به مجازات مسئول متخلف ندارد که در این رابطه باید ضمن اطلاع‌رسانی به مردم برخورد سختی با متخلفین انجام شود.

وی اضافه کرد: وقتی ایران پایگاه آمریکا را در عراق مورد اثابت موشک‌ها قرار می‌دهد جلوه تمام قد توانمندی خود را در حوزه نظامی به رخ کشورهای می‌کشد اما باید پرسید این کار را دولت کرد، به‌طور حتم کار او نبود بلکه این نیروهای جان برکف نظامی کشور بودند که توانستند سربلندی را برای ایران در این بخش بوجود آورند. چرا دولت مقاومت می‌کند و از این مدیران جهادی در بخش‌های دیگر استفاده نمی‌کند.

تسنیم

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=309633

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر