افق آنلاین ، بهرام پارسایی اظهار کرد: پخش صدای ضبط شده خلبان هواپیمای آسمان در مسیر شیراز به تهران که از برج مراقبت گرفته شده، صراحتا نشان میدهد سازمان هواپیمایی از دلایل وقوع حادثه خبر داشته و ابهامی در این موضوع وجود ندارد. تا قبل از این تصور میشد که سازمان هواپیمایی، کارشناسان و کمیته بررسی سانحه به صورت شتابزده و غیرحرفهای اظهارنظر کردند، اما آنچه دیروز منتشر شد نشان میدهد آنها آگاهانه و خلاف واقع سخن گفتند و علاوه بر اعتماد عمومی به اعتبار کشور به عنوان یکی از اعضای ایکائو صدمه زدند.
وی ادامه داد: موضوع دیگری که جای سوال است این است که چطور رییس سازمان هواپیمایی این موضوع را میدانسته ولی وزیر راه و شهرسازی و خود دولت از آن اظهار بیاطلاعی میکنند و میگویند تنها چند ساعت قبل از اطلاعیه ستاد کل از این موضوع اطلاع پیدا کردند. این ابهامی است که دولت باید رسما درباره آن به افکار عمومی پاسخ دهد و بگوید چطور سازمان هواپیمایی که بخشی از دولت است از این موضوع اطلاع داشته و رییس جمهور و دولت از آن اظهار بیاطلاعی میکنند.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به واکنش رییس کمیته بررسی سانحه به انتشار این فایل، اظهار کرد: آنها گفتهاند این فایل محرمانه بوده و به خاطر انتشار آن دیگر با اوکراین همکاری نمیکنیم، اول باید بررسی شود که آیا طبق قوانین ایکائو این مکالمات که به صورت زنده پخش، ضبط و آرشیو میشود محرمانه است و آیا محرمانه بودن آن به آنها اعلام شده بود یا نه و دیگر اینکه قطع همکاری با اوکراین در اختیار رییس کمیته بررسی سانحه نیست و او مطلقا حق اظهارنظر از طرف دولت و دستگاه دیپلماسی را ندارد. ایران عضو ایکائو است و قوانین ایکائو بخشی از قوانین ماست و ما نمیتوانیم بگوییم در این زمینه خلاف قانون عمل میکنیم. این هم به گزارشهای غیرکارشناسی، غیرحرفهای و خلاف واقع قبلی اضافه میشود.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ابراز عقیده کرد: با توجه به سوءتدبیر و ضعف مدیریتی موجود من نگران هستم که در آینده این مسیر ادامه داشته باشد، سزاوار نیست که بیش از این وجهه کشور لطمه ببیند. من نگرانی جدی خود را به عنوان وکیل مردم از سوءمدیریت در سازمان هواپیمایی کشور اعلام میکنم و برای چندمین بار این موضوع را هشدار میدهم.
پارسایی در بخش دیگری از این گفتوگو با ایسنا با اشاره به ابلاغ توقف پروازهای چین از سوی معاون اول رییس جمهور گفت: قرار بود این پروازها تنها برای آوردن دانشجویان و ایرانیان از چین برقرار باشد ولی ما شاهد برقراری پروازهای چین بودیم و ایرلاینهای ایران به صورت ترانزیت مسافرهای چین را از کشورهای دیگر منتقل میکنند، علاوه بر این دیداری که مدیر ایرلاین ماهان با سفیر چین داشت و برای ادامه همکاری با این کشور اعلام آمادگی کرد نشان از این دارد که سازمان هواپیمایی بر زیرمجموعههای خود تسلطی ندارد.
وی ادامه داد: ما شاهد این هستیم ترکیه که درآمد اصلیاش از گردشگری است و بخش قابل توجهی از گردشگران این کشور را چینیها تشکیل میدهند، به خاطر اهمیت جان مردم کلیه پروازهای چین را کنسل کرده و حتما میلیونها دلار هم صدمه میبینند اما در ایران که مراودات توریستی آن با سایر کشورها به حداقل رسیده مدیر یک ایرلاین به خاطر منافع شخصی برای انتقال مسافران چینی اعلام آمادگی میکند که این معامله روی سلامت مردم و فرصتطلبی است.
پارسایی همچنین خواستار ورود مدعی العموم به تناقضگویی سازمان هواپیمایی در پی انتشار فایل صوتی مربوط به سقوط هواپیمای اوکراین و همچنین ورود شورای عالی امنیت ملی به عدم توقف پروازهای چین شد و گفت: من به دولت و مسئولین خصوصا درباره ورود ویروس کرونای جدید اعلام خطر میکنم، متاسفانه نظارتی در این باره وجود ندارد و دولت با کسانی که سلامت مردم را به خطر میاندازند برخوردی نمیکند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: من تاکنون از همه اهرمها استفاده کردم در مورد استیضاح برخی زد و بند کردند و استیضاح را از نصاب انداختند، در مورد سوال بدون اعلام قبلی جلسه سوال از وزیر را در کمیسیون لغو کردند و در مورد سانحه هواپیمایی تهران – یاسوج نیز بعد از بررسی در مورد ناکارآمدی رییس سازمان هواپیمایی به قطعیت رسیدیم، اما اقدامی صورت نگرفت و حالا تنها کاری که از دست ما ساخته است مطالبهگری است.