به گزارش رویترز، پیش از این  امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه مذاکرات الحاق کشورهای بالکان را مسدود کرد، اما اکنون از تغییرات پیشنهادی اتحادیه اروپا برای پذیرش کشورهای جدید استقبال کرده است، که این روند می‌تواند مسیر الحاق کشورهای بالکان به اتحادیه اروپا را همراه کند.

در همین زمینه یک مقام فرانسوی در کاخ الیزه به رویترز گفت: این یک قدم در جهت درست و یک تغییر واقعی ارائه شده است که دارای نکته مهم و مثبت است.

“الیور ورهلی” کمیساریای بزرگی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه از روش جدیدی برای پذیرش کشورهای عضو جدید پرده برداشت.

وی در بروکسل تاکید کرد که اتحادیه اروپا هنوز هم قصد دارد شش کشور بالکان (مقدونیه شمالی و آلبانی، صربستان، کوزوو، مونته نگرو و بوسنیو هرزگوین ) را به این اتحادیه وارد کند.

مکرون پیش از این به شدت با مذاکرات الحاق آلبانی و مقدونیه شمالی به اتحادیه اروپا مخالفت کرده بود.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هفته گذشته به خبرنگاران گفت که بر آغاز مذاکرات الحاق آلبانی و مقدونیه شمالی در اجلاس سران اتحادیه اروپا در اسفند (ماه مارس) تاکید خواهد کرد.

ایرنا/ مرکل این اظهارات را در دیدار با «اِدی راما» نخست وزیر آلبانی مطرح کرد و افزود: دو کشور دستاوردهای بزرگی داشته‌اند ما اکنون تلاش زیادی خواهیم کرد تا به نتایج دلخواه در نشست ماه مارس سران اتحادیه اروپا دست یابیم.

مقدونیه شمالی اکنون در مسیر عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قرار دارد که آمریکا رسما پروتکل عضویت این کشور را تایید کرده است. این کشور همچنین تلاش می‌کند عضو اتحادیه اروپا شود زیرا یکی از بزرگترین موانع این عضویت را با حل اختلافات چند دهه گذشته با یونان بر سر نام این کشور حل کرده است.

در نشست سران اتحادیه اروپا در مهر ماه (اکتبر) فرانسه، دانمارک و هلند تصمیم گیری درباره آغاز مذاکرات الحاق اسکوپیه (پایتخت مقدونیه شمالی) و تیرانا (پایتخت آلبانی) را منع کردند اما پارلمان اروپا ضمن انتقاد از این تصمیم قطعنامه‌ای را صادر کرد که در آن خودداری از آغاز مذاکرات یک «اشتباه راهبردی» توصیف شد.

کشورهای منطقه بالکان از جمله بالکان و مقدونیه درنشست سال ۲۰۰۳ شورای اروپا در اولویت الحاق به اتحادیه اروپا بودند. پیش بینی شده بود که مذاکرات الحاق آزمایشی این دو کشور به اتحادیه در پایان سال ۲۰۱۹ آغاز شود.