2

ماسوله شهرپلکانی + تصاویر

  • کد خبر : 310684
  • ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۳

  روستای پلکانی ماسوله ایران که البته امروزه دیگر به آن شهر ماسوله می گویند، یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری رشت و از معروف ترین نمونه های معماری پلکانی در جهان است. البته در ایران روستاهای پلکانی دیگری هم مثل روستای آقا سید وجود دارد که می توانید در مجله ی الی گشت […]

 

روستای پلکانی ماسوله ایران که البته امروزه دیگر به آن شهر ماسوله می گویند، یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری رشت و از معروف ترین نمونه های معماری پلکانی در جهان است. البته در ایران روستاهای پلکانی دیگری هم مثل روستای آقا سید وجود دارد که می توانید در مجله ی الی گشت درباره ی آن بخوانید. به هر حال ماسوله گیلان و در حدود ۶۵ کیلومتری غرب شهر رشت واقع شده است. اینجا هم مکانی است که طبق منابع تاریخی، حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ سال قدمت دارد و هم جاییست که بهترین چشم اندازهای طبیعی ایران را می توانید در آن ببینید. روستای پلکانی ماسوله در دامنه های جنگلی البرز و در ارتفاع ۱۰۵۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است.  یکی از ویژگی های جالب توجه در ماسوله، اختلاف ارتفاع پائین ترین نقطه تا بالاترین نقطه در آن است. به دلیل پلکانی بودن این روستا، بین پائین ترین و بالاترین نقطه آن حدود ۱۲۰ متر اختلاف ارتفاع وجود دارد.

شاخص ترین ویژگی این شهر که شهرتی جهانی هم دارد، معماری پلکانی خانه های ماسوله گیلان است. در ماسوله شمال پشت بام هر خانه، حیاط خانه همسایه است. این ویژگی، یکی از سوژه های ناب و منحصر به فرد برای علاقه مندان به هنر عکاسی است. علاوه بر معماری پلکانی، خود خانه های تاریخی شهر هم از جاذبه های گردشگری آن به شمار می روند. مردمان با ذوق این منطقه، خانه های خود را با گلدان های رنگارنگ و دیگر لوازم تزئینی آراسته اند و گاهی شما را به بازدید از داخل منزل خود دعوت می کنند.

به هر حال لازم است تا درباره ی معماری ماسوله این را بدانید که در ساخت خانه های این منطقه از چوب، سنگ و خشت استفاده شده است. خانه های این شهر متراژهایی پایین دارند و معمولا هم ۲ طبقه ای هستند. سقف این خانه ها برعکس دیگر خانه های شمال صاف و مسطح است و حیاط خانه ی بالادستی حساب می شود و اهالی هم بر سر این موضوع با هم توافق تمام و کمال دارند.دیدنی های ماسوله فقط به معماری و آثار تاریخی آن ختم نمی شوند. در این جا آبشارها، جنگل ها، کوهستان های مرتفع، رودخانه ها و … را در یک مکان تجربه خواهید کرد. بیشتر موارد بالا، در پارک جنگلی ماسوله دور هم جمع شده اند. آبشارهای ماسوله رودخان، لارچشمه، کوشم و تریشوم از جمله معروف ترین جاذبه های طبیعی این منطقه اند که می توانید به بازدیدشان بروید. اگر اهل کوه نوردی باشید هم، می توانید به قله های مرتفع این منطقه از جمله قله شاه معلم بروید و یا شبی را در ییلاق کوربار ماسوله به صبح برسانید. به طور کلی، با وجود رودخانه ها و چشمه های فروان در این ناحیه، طبیعت آن بسیار منحصر به فرد است. کافیست کمی همت کنید و از روستا فاصله بگیرید تا به تماشای شگفتی های طبیعت بکر گیلان بنشینید. در مطلب طبیعت گردی در گیلان می توانید نکات زیادی را نه تنها درباره ی جاذبه های طبیعی این شهر بلکه طبیعت ماسوله هم به دست بیاورید.

عکاس و خبرنگار : مریم احمدی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=310684

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر