2

ایام الله دهه فجر و رویکردهای نو

  • کد خبر : 311063
  • ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۱

پاسداشت ایام‌الله دهه فجر باید عمقی و تأثیرگذار باشد، باید بتوانیم با فراهم کردن زمینه ورود ادبیات و هنر اصیل و جدی به ساحت انقلاب، برای روایت آن در قالب کتاب‌های مختلف، رمان‌های فاخر، فیلم‌های سینمایی ماندگار و شاخص را شاهد باشیم.

یادداشت|ایام الله دهه فجر و رویکردهای نو

 

افق آنلاین ، ملت بزرگ ایران در تاریخ پر فراز و نشیب خود، روزهای تاریخی مهمی را سپری کرده‌ که در ذهنشان به یادگار مانده است، اما تاریخ معاصر ملت کهن ایران زمین، روزهای مهم‌تر از دهه فجر و ایام الله ۲۲ بهمن را به یاد ندارد.

رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های اخیر نماز جمعه فرمودند که طبق آیات قرآن، باید ایام‌الله را هم به خاطر مردم آورد و هم آنها را پاسداشت تا در خاطرها بماند، چرا که این ایام سرمایه اجتماعی و فرهنگی ملت و نظامند. بنابراین روزهای پیروزی ملت ایران بر نظام استبدادی را باید جشن گرفت، بزرگ داشت و شکوه و عظمت آن را برای نسل‌های جدید به درستی تبیین و منتقل کرد.

واقعیت امر این است که ما اگرچه تلاش‌های زیادی برای بزرگداشت ایام‌الله دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی می‌کنیم و تا به حال نیز در این عرصه تلاش‌های بسیار خوبی صورت گرفته است، اما روند برپایی جشن پیروزی انقلاب و تدارک برنامه‌های به یادمانی این مقطع مهم تاریخ انقلاب اسلامی، نیازمند برنامه‌ها و اقداماتی اساسی‌تر، تأثیرگذار و ماندگار متناسب با تغییرات فکری جامعه و ابزارهای نوین فرهنگی و  تبلیغاتی است.

این نگاه تحولی دلایل مختلفی دارد که به صورت مختصر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عوامل اصلی و برنامه‌ریزان دهه مبارک فجر، غالباً به صورت روتین و بر اساس برنامه‌های از پیش تنظیم‌ شده که تبدیل به سنت شده است، این کار را هم مثل سایر برنامه‌های از پیش تنظیم‌ شده در نظر می‌گیرند که نتیجه آن اجرای درست وظیفه است و توجه جدی به کارکردها و بازتاب های اقدامات ندارد.

دومین دلیل که شاید به صورت ناخواسته اتفاق می‌افتد، اشراف و عجین شدن انقلاب و حوادث آن با زندگی و کارهای این مدیران و برنامه‌ریزان است، بنابراین چون خود به تاریخ انقلاب و اهمیت آن وقوف دارند، گمان می‌کنند که دیگران هم چنین شرایطی دارند، حال آنکه در نگاه ساده‌ای، چنانچه فرض کنیم افراد زیر ۵ سال زمان انقلاب، درک آنچنانی از وضعیت قبل و حین انقلاب نداشته‌اند، بنابراین باید گفت که افراد زیر ۴۵ ساله کشور از طریق برنامه‌های بزرگداشت، مناسبت‌های انقلاب و روایتگری تاریخ انقلاب با آن آشنا شده‌اند، بنابراین باید با توجه به توالی نسل‌ها، برنامه‌های بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی با قوت و قدرت ادامه پیدا کند و گمان نکنیم که در حال تکراریم، بلکه باید گفت که این برنامه‌ها نسل جدید را با انقلاب اسلامی و اهداف آن و همچنین راه دشوار پیروزی پدران و مادران انقلابی را بر پسران و دختران امروز و فردا بازنمایی می‌کنند.

تسنیم/برای اینکه برنامه‌ریزی‌های دهه فجر انقلاب اسلامی و البته بسیاری از مناسبت‌ها و ایام دهه‌های انقلاب اسلامی، طراوت و تازگی خود را حفظ کند، باید برای برگزاری آنها از جوانان و نوجوانان استفاده کرد. این رده‌های سنی به جهت آنکه نیازمندی‌های روز را به جای درک کردن، زندگی می‌کنند، در نتیجه به جذابیت‌های مورد نیاز جوانان و نوجوانان آشناترند، ضمن آنکه مراسم بزرگداشت دهه پیروزی انقلاب اسلامی در صورت تکراری بودن نیز بر آنها در حکم تکرار نیست، در نتیجه با اشتیاق و انرژی بیشتری به آن می پردازند و همین انرژی و اشتیاق، ضمن افزایش کیفیت بر تأثیرگذاری برنامه‌ها نیز می‌افزاید.

اشاره کردیم که پاسداشت ایام‌الله دهه فجر باید به صورت عمقی و تأثیرگذار باشد. این سخن به معنای آن است که ما نباید در پوسته و ظاهر توقف کنیم، بلکه باید بتوانیم با فراهم کردن زمینه ورود ادبیات و هنر اصیل و جدی به ساحت انقلاب و تولید آثار جدی و درخور برای روایت انقلاب در قالب کتاب‌های مختلف، رمان‌های فاخر، فیلم‌های سینمایی ماندگار و شاخص و … شاهد باشیم.

ما معتقدیم که انقلاب ما جنبه فرهنگی و اعتقادی داشته و باید این را با لباس ادبیات و هنر فاخر ایرانی اسلامی به آیندگان منتقل و بر مردمان امروز در لباس زیبای ادبیات و هنر تبیین کنیم. چنین نمونه‌های بزرگی را در تاریخ شاهد بوده‌ایم؛ ویکتور هوگو در رمان  ماندگار بینوایان به روایت گوشه‌هایی از انقلاب فرانسه پرداخته است و اکثر مردم نه وقت و نه علاقه‌ای به خواندن تاریخ انقلاب فرانسه دارند، اما داستان بلند بینوایان، ناخودآگاه آنها را به انقلاب فرانسه پیوند می‌دهد و همین‌طور رمان‌های بزرگی مثل جنگ و صلح و دکتر ژیراگو و …  به گوشه‌هایی از انقلاب روسیه پرداخته و آنها را در تاریخ و در بین مردم ماندگار کرده‌اند.

بنابراین ، با توجه به گذر انقلاب از ۴۰ سالگی که در فرهنگ اسلامی آن را مرحله‌ای از تکامل می‌دانیم، باید در شروع گام دوم انقلاب نگاهی عمیق‌تر و با نگاه به مانیفست انقلاب اسلامی که توسط رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم تبیین شد پاسداشت ارزش‌ها و اهداف انقلاب را با نگاهی نو پشتوانه راه آینده سازیم.انشاءالله

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=311063

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر