آمار کرونا در ایران/ فوت دو مبتلا در قم و تائید سه بیمار کرونا در اراک

 مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از فوت دو نفر به علت کرونا در قم خبر داد.

کرونا در خارج از کشور همچنان قربانی می گیرد و آمار ابتلای چینی ها به این بیماری خطرناک روز به روز بیشتر می شود و علیرغم قرنطینه ها این بیماری به سایر کشور نیز رسیده است.

ویروس کرونا که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در شهر « ووهان » مرکز استان هوبی شروع شد، علاوه بر استان‌های چین به ۲۴ کشور دیگر در جهان نیز سرایت کرده است.

ویروس کرونا در چین تا کنون جان ۲ هزار و چهار نفر را گرفته است.

خبر تکان دهنده ای که دیروز بر روی خروجی خبرگزاری ها منتشر شد، ابتلای دو شهروند قمی به کرونا ویروس بود. این خبر به سرعت بازنشر شد.

با گسترش خبر نگران کننده ابتلای مردم قم به این ویروس کشنده رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در واکنش به این موضوع اعلام کرد که تست اولیه ۲ بیمار نسبت به کرونا مثبت است.

محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در ایران خطاب به خبرنگاران اعلام کرد: طی ۴ روز گذشته ۲ نفر در یکی از بیمارستان‌های قم بر اثر بیماری تنفسی فوت کردند که امروز تست اولیه این افراد در مورد بیماری کرونا مثبت اعلام شد.

وی در ادامه گفت: با بیان اینکه یک بیمارستان برای مقابله با بیماری‌های ویروسی در قم آماده شده است، گفت: یک بیمارستان دیگر هم در حال تخلیه است که در صورت لزوم به عنوان بیمارستان پشتیبان استفاده خواهد شد.

درخواست رئیس دانشگاه علوم پزشکی از مردم قم

محمدرضا قدیر  از مردم خواست آرامش خود را حفظ کنند زیرا جای نگرانی نیست فقط موارد بهداشتی را رعایت کنند و از حضور در مراکز پرجمعیت و مسافرت‌های غیر ضروری پرهیز کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین از وجود تعداد کافی ماسک تنفسی در قم خبر داده و گفت: استفاده از ماسک برای همه افراد ضروری نیست و فقط افراد مستعد و سالمند و یا مبتلایان به بیماری‌های خاص باید از ماسک استفاده کنند.

مرگ دو شهروند مبتلا به بیماری کرونا

نگرانی ها آنجایی بیشتر می شود که هر دو شهروند مبتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند.

علی رضا وهاب زاده  بیان کرد: هر دو نفر که ابتلای آنها به کرونا امروز مشخص شد در قم بودند و هر دو کهولت سن داشتند.

وی اظهار کرد: هر دو نفر به علت کرونا فوت کردند.

وهاب زاده درباره یکی از دو نفر فوتی اظهار کرد: یک نفر از این دو فرد فوت شده در قم، جانباز شیمیایی بود.

واکنش توئیتری رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز در این رابطه در حساب توییتر خود نوشت: به دنبال پیک بیماری‌های حاد تنفسی ظرف روزهای اخیر در قم، دو مورد در آزمایشات اولیه از نظر کرونا ویروس مثبت گزارش شدند، متاسفانه هر دو بیمار با توجه به کهولت سن و نقص سیستم ایمنی در بخش مراقبت‌های ویژه فوت کردند.

دکتر قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزشی پزشکی نیز که به قم سفر کرده است با اشاره به اینکه کشورهای همسایه طی هفته های گذشته گرفتار این بیماری شدند گفت: این بیماری در کشور ما با تأخیر ورود پیدا کرده است، و در حال حاضر یکی از بیمارستان‌های استان قم به این بیماری اختصاص یافته است.

معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزشی پزشکی با اشاره به اینکه این بیماری کشنده‌تر از آنفلوانزا نیست بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی قم یکی از بیمارستان‌ها را تفکیک کرده و بیمارانی که مربوط به شبه آنفلوآنزا باشند در این بیمارستان تحت در نظر گرفته و بیمارستان دوم نیز در حال آماده باش است.

جان بابایی با بیان اینکه لوازم مصرفی حفاظتی برای پرسنل و بیماران آماده شده و از نظر دارو و امکانات کمبودی وجود ندارد، بیان کرد: دیروز گروهی از اداره کل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در قم مستقر شده و به رئیس دانشگاه کمک می‌کنند و بنده نیز در قم می‌مانم تا نگرانی‌ها به حداقل برسد.

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: از مردم می‌خواهیم نگران نباشند و نسبت به رعایت بهداشت فردی توجه کرده و ترجیحا از حضور در مراکز شلوغ پرهیز و از ماسک استفاده کنند.

ابتلای ۳ نفر دیگر به کرونا تایید شد

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در خصوص آخرین وضعیت بیماری کرووید ۱۹ (کروناویروس) در کشور گفت: بر اساس شواهد آزمایشگاهی، ابتلای سه نفر از بیماران بستری در قم و اراک به کرووید ۱۹ تایید شده و بیماران مذکور در حال حاضر در بیمارستان تحت مراقبت قرار دارند.

لغو مرخصی تمامی روسا و معاونین دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور تا اطلاع ثانوی

رییس کمیته روابط عمومی قرارگاه مقابله با کروناویروس یادآور شد: با دستور وزیر بهداشت، مرخصی تمامی روسا و معاونین دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور تا اطلاع ثانوی لغو و مقرر شد که تمامی ماموریت‌های خارج از کشور نیز از دستور کار، خارج شود.

تعطیلی کلیه مراکز آموزش در روز پنجشنبه

مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان قم امروز پنجشنبه اول اسفندماه تعطیل است.

تعطیلی تمام مدارس قم در روز شنبه

وزیر آموزش و پرورش همزمان با انتشار خبر فوت دونفر بر اثر ابتلا به کرونا ویروس از تعطیلی تمام مدارس استان قم در روز شنبه خبر داد.

 محسن حاجی میرزایی با بیان این‌که از لحظه اعلام این خبر در هماهنگی کامل با وزارت بهداشت هستیم، افزود: با آقای نمکی نیز صحبت کردیم و تمام پروتکل‌ها و تشریفات اعلام شده از سوی این وزارتخانه را دنبال می‌کنیم. هم‌چنین در صورت نیاز به تعطیلی مدارس یا نصب تجهیزات خاص برای پیشگیری از شیوع این بیماری در مدارس نیز کلیه اقدامات را در دستور کار خواهیم داشت.

به گفته حاجی میرزایی در صورت اعلام وزارت بهداشت برای ضرورت تعطیلی مدارس در کشور این اقدام از سوی آموزش و پرورش صورت خواهد گرفت.

توصیه وزارت بهداشت به آموزش و پرورش و مدارس

دکتر جهانپور تاکید کرد: توصیه وزارت بهداشت، لغو اردو‌های سیاحتی و زیارتی دانشجویی و دانش آموزی و همچنین لغو تمامی سمینار‌ها و همایش‌ها در شهر قم تا اطلاع ثانوی است و این موضوع به اطلاع نهاد‌های ذیربط رسیده است.