2

چطور از پوکی استخوان جلوگیری کنیم؟

  • کد خبر : 315707
  • ۰۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰:۴۹

استحکام استخوان به دو عامل اصلی مقدار توده یا تراکم استخوان و کیفیت استخوان بستگی دارد. پوکی استخوان باعث می‌شود که استخوان‌ها ضعیف و شکننده شوند.

پوکی استخوان

استحکام استخوان به دو عامل اصلی مقدار توده یا تراکم استخوان و کیفیت استخوان بستگی دارد. پوکی استخوان باعث می‌شود که استخوان‌ها ضعیف و شکننده شوند.

به گزارش افق انلاین ، پوکی استخوان به معنی تحلیل رفتن بافت استخوان با میزانی بیش از حد نرمال و کاهش تراکم بافت استخوانی است؛ در این حالت احتمال شکستگی استخوان هم افزایش می‌یابد.

مبتلایان به پوکی استخوان با کاهش تراکم و استحکام استخوان‌ها در معرض خطر شکستگی استخوان قرار می‌گیرند که استخوان‌های مچ دست، ستون فقرات و لگن آسیب‌پذیری بیشتری دارند. پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان است، همچنین سفیدپوستان بیشتر به این عارضه دچار می‌شوند. افرادی که قدی کوتاه و جثه‌ای کوچک دارند، به عبارتی استخوان‌بندی آن‌ها کوچک است هم در معرض پوکی استخوان قرار می‌گیرند.

مهم‌ترین علائم پوکی استخوان

دردهای مفصلی از مهمترین علائم پوکی استخوان است. مبتلایان به این عارضه نمی‌توانند به مدت طولانی بایستند؛ آن‌ها همچنین نمی‌توانند راست بنشینند. این اشخاص با گذشت زمان قدشان کوتاه می‌شود و با کوچکترین فشار، استخوان‌های آن‌ها خُرد می‌شود و می‌شکند.

چطور از پوکی استخوان جلوگیری کنیم؟

استخوان به املاحی مانند کلسیم، منیزیم، زینک (روی)، فسفر، سلنیوم، مس و ویتامین‌های D ۳، K و C بسیار نیاز دارد، بنابراین افراد برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان باید مواد غذایی سرشار از این ویتامین‌ها و املاح را مصرف کنند.

مصرف کلسیم به تنهایی کافی نیست مخصوصاً اگر بدن ویتامین دی کافی برای جذب کلسیم از روده‌ها رو نداشته باشد مصرف کلسیم و ویتامین د با هم از پوکی استخوان در سنین بالا جلوگیری می‌کند.

محققان دریافتند داروی حاوی پروتئین رشدیافته در برگ‌های کاهو می‌تواند به بهبود سریع‌تر شکستگی استخوان کمک کند.

بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات حاوی کلسیم، منیزیم، پتاسیم، ویتامین کا، ویتامین ث و پروتئین است. مصرف آنتی اکسیدان‌ها نیز فرایند التهاب و استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می‌دهند. ضمنا مصرف میوه‌ها و سبزیجات با افزایش تراکم استخوان مرتبط است.

از خوردن نوشابه‌ها قهوه اجتناب کنید، چون فسفریک اسید موجود در نوشابه کلسیم بدن را تخلیه میکند و به تراکم استخوان آسیب میزند.

منبع: میزان
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=315707

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر