به گزارش خبرنگار افق؛ محمد مهدی تندگویان در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری با بنیاد بازیهای رایانهای گفت: حوزه بازیهای رایانهای، بحث تولید محتوا و ورود به فضای مجازی جز موضوعات مهمی است که در دو سال گذشته در کشور بر خلاف اینکه نهادهای بسیاری برای آن وجود دارد، مغفول مانده و هیچ سیاست مشخصی برای آن وجود ندارد.
تندگویان با بیان اینکه مشکلاتی در این حوزه در کشور داریم و باید یک چاره اندیشی درستی برای آن شود، اظهار داشت: در این حوزه شورای عالی انقلاب فرهنگی، آموزش و پرورش، وزارت ورزش و تشکل های جوانان حضور دارند که می توانند حرفهای کار کنند اما نیازمند یک سیاست گذاری کلان در حوزه بازی های رایانه ای هستیم.
معاون جوانان وزارت ورزش با اشاره به اینکه امیدواریم با امضای این تفاهم نامه به یک جمع بندی مشخص برسیم، عنوان کرد: به این ترتیب جایگاه هر فرد مشخص شده و سیاست ها به درستی ابلاغ می شوند. ما در بحث چشم اندازهایی که در رابطه با حوزه جوانان وجود دارد، کاملا آمادهایم تا با به کارگیری سمن های جوانان و پتانسیل های موجود همراه و همسو شویم و یک کار کشوری را برنامه ریزی و اجرا کنیم.
تندگویان با بیان اینکه مخاطب ما در بازی های رایانهای جوانان هستند، تصریح کرد: همچنین در تولید، بهره برداری و رونق نیز فقط خود جوانان حضور دارند و با قشر دیگری طرف نخواهیم بود. در واقع اگر بتوانیم همان مدل شبکه سازی که برای تشکل ها در مورد بحث بازی های رایانه ای در پیش بگیریم و آن را به عنوان یک شبکه مطرح کنیم و بهره برداری مناسبی صورت گیرد، نتیجه درستی خواهیم گرفت.
وی ابراز داشت: زمانی به حضور تشکل ها فقط نگاه داوطلبانه وجود داشت اما امروز آن ها در موارد مختلف ورود پیدا کرده و حتی بحث معیشتی خود و جوانان را شکل می دهند.
تندگویان با بیان اینکه در دو سال گذشته تحول مثبتی در حوزه تشکل ها ایجاد شد و در حوزه مشخصی از پروسه اشتغال قرار گرفتند، عنوان کرد: در بخش توانمند سازی جوانان که رسالت کار ما بود، موفق شده ایم و توانستیم سبک اشتغال سودآوری را در بین جوانان راه اندازی کنیم.
وی از حضور تشکل های فعال در زمینه بازی های رایانه ای در راستای امضا تفاهم نامه همکاری خبر داد و عنوان کرد: در این خصوص تشکل های علاقه مند در مرحله بعد به شبکه کشوری معرفی می شوند و می توانیم یک دوره کارگاهی مشخص را برای این افراد برگزار کنیم.
معاون امور جوانان با اشاره به اینکه در حال حاضر جوانان بخش زیادی از وقت روزانه خود را به بازی اختصاص می دهند، گفت: به جز موضوع آسیبهای وارد شده در این حوزه باید توجه داشت که بازاری در کشور وجود دارد که از پتانسیل بالا در زمینه انگیزه بخشی به جوانان می تواند استفاده کند. بعلاوه این شبکه در مواردی می تواند کار تحقیقاتی انجام داده و بررسی کند که چه مدل از بازی در کدام بخش از کشور مورد پسند است.
تندگویان با تاکید بر اینکه باید جوانانی که امکان فعالیت در راستای بازی های رایانه ای دارند را به کار گیریم، تصریح کرد: زیرا بحث امروز ما در امور جوانان تبدیل اوقات فراغت به اوقات فراغت اشتغال آور است.
وی با تاکید بر اینکه مهارت سازی باید به مثابه یک فرهنگ در کشور باشد، خاطرنشان کرد: اما امروز مشکل اساسی ما این است که سیستم آموزش و پرورش، هیچ نوع مهارتی را به دانش آموختگان یاد نمی دهد. اگر می خواهیم به سمت کشوری حرکت کنیم که اشتغال در آن حرف اول را بزند ابتدا باید ۴۰ درصد از زمان آموزش را به مهارت آموزی اختصاص دهیم. این درحالی است که متاسفانه همواره بچه ها را به سمت کنکور و حضور در دانشگاه ها سوق داده ایم بدون آنکه آینده و اشتغالی را برای آن ها متصور شویم.
تندگویان با اشاره بر دستاورد حوزه بازی های رایانه ای برای جوانان تصریح کرد: ایجاد انگیزه برای نوجوانان و جوانان به نحوی که منافع کشور در آن باشد بهترین دستاوردی است که انتظار می رود در حوزه بازی های رایانه ای انجام شود.
معاون امور جوانان تصریح کرد: در این راستا می توانیم شبکه اشتغال، تولید و ایجاد انگیزه را با برگزاری فستیوال های استانی در بین جوانان ایجاد کنیم. در این راستا امیدواریم آموزش و پرورش نیز به جمع ما بپیوندد زیرا نیازمند مشارکت هرچه بیشتر نهاد های مختلف کشوری در این زمینه هستیم.
تندگویان با اشاره بر اینکه در موضوعاتی مانند سواد رسانه ای و استفاده درست از فضای رسانه آموزش و پرورش می تواند بستر سازی مناسبی کند، اظهار داشت: بعلاوه در خصوص فیلترینگ هایی که انجام می شود نیز باید روش درستی به کار گرفت، زیرا عملکرد امروز تنها راه فرار را به جوانان ما با دور زدن فیلترینگ نشان می دهد در حالی که می توانیم از کاربران ۱۵ میلیونی این بازار استفاده درستی کنیم.
خبرنگار: سمیه عالی