2

محمودزاده : بحران کرونا بر سرعت عملیات ساختمانی تاثیر گذاشته و موجب کندی کار شد

  • کد خبر : 317014
  • ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹

معاون وزیر راه از تدوین پروتکل فعالیت‌های ساختمانی در ستاد ملی مبارزه با کرونا خبر داد و گفت: اولویت ما سلامت کارکنان و کارگران ساختمانی تا عبور از بحران است.

تدوین پروتکل فعالیت‌‌های ساختمانی با اولویت سلامت کارگران

به گزارش افق انلاین ، محمود محمودزاده درباره احتمال تعویق یا توقف عملیات ساختمانی، با مصوبه دولت برای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تا حل بحران کرونا درکشور، اظهار کرد:‌ هر اقدامی در این خصوص، بر اساس پروتکل‌های ستاد ملی مبارزه کرونا انجام می‌شود. طی روزهای آینده در رابطه با موضوع مذکور تصمیم‌گیری خواهد شد و وزارت را به عنوان راهبرد موازی برنامه‌های اصلاحی را برای این موضوع در دست پیگیری دارد.

وی ادامه داد:‌ امیدواریم با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، بحران کرونا برطرف شود و بتوان در اولین فرصت با سرعت کارهای ساختمانی را به سرانجام رساند و عقب‌ماندگی‌های ایجاد شده را جبران کرد.

وی تصریح کرد: بحران کرونا بر سرعت عملیات ساختمانی تاثیر گذاشته و موجب کندی کار شد، اما سناریوهای مختلف برای تداوم کار به روشی بهداشتی در دست تدوین است تا بتوان ضمن صرفه‌جویی در زمان، عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در فعالیت‌های ساختمانی امکان تقدم و تاخر برخی از عملیات ساختمانی در پروژه‌های مختلف وجود دارد و می‌توان با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی کار را به پیش برد.

محمودزاده گفت: بهترین راه این است که پروتکل مربوط به انجام فعالیت ساختمانی در ایام کرونا تدوین و اجرایی شود و ملاک عمل قرار بگیرد. در عین‌حال به نظر می‌رسد در هر پروژه ای باید بر اساس خود آن پروژه مسائل را بررسی و حل و فصل کرد. ممکن است در یک پروژه‌ای تیم‌های مختلف و در نوبت‌های مختلف کار کنند که با هم تلاقی نداشته باشند. به همین لحاظ هر کدام از پروژه ها برنامه مخصوص به خود را می‌طلبد.

وی با تاکید بر این‌که اولویت، سلامت کارکنان و کارگران ساختمانی در پروژه‌های مختلف است، اضافه کرد:  تمامی فعالیت های ساختمانی تحت نظر ستاد ملی کرونا انجام می شود. بدین‌معنا چنانچه اعلام شود که عملیات ساختمانی ۱۰۰ درصد تعطیل شود، اینکار انجام خواهد شد و چنانچه اعلام شود که با الزاماتی کار می تواند پیش برود با آن الزامات کار را پیش خواهیم برد.

هفته گذشته دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با هشدار نسبت به فراگیر شدن رکود بازار مسکن گفته بود:‌ خبر تعطیلی کارگاه های ساختمانی به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا توسط شهرداری موجی از نگرانی و ترس از آینده شغلی کارفرمایان را چه در بخش های دولتی پیمانکاران و چه بخش خصوصی به‌وجود آورده است.

فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با تسنیم افزود: علاوه بر بیکاری بسیاری از کارگران ساختمانی و استاد کاران ادامه روند تعطیلی کارگاه ها می‌تواند عواقب جبران ناپذیری چه در بخش صنوف مرتبط ساختمانی و چه بخش سرمایه گذاری و کارفرمایی را فراهم آورد. در این خصوص متاسفانه همچون گذشته بدون در نظر گرفتن دیدگاه ها و نظرات تشکل های صنفی حرفه ای تنها بر اساس درخواست یک سویه سازمان نظام مهندسی، شهرداری تهران اقدام به ابلاغ این بخشنامه کرد.

وی گفت: هرچند شهرداری ها به عنوان نهاد نظارتی دارای شرح وظایف مشخص اند ولی به نظر می رسد ابلاغ چنین بخشنامه‌ای در شرایط کنونی در صلاحیت ستاد ملی مقابله با کروناست، در ثانی چرا این بخشنامه تنها در خصوص شهر تهران ابلاغ شده و تکلیف سایر کارگاه های ساختمانی شهرستان ها در شرایط کنونی همچنان در هاله ای از ابهام و تردید قرار دارد.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان تصریح کرد:‌ به نظر می رسد بی توجهی به شرایط حساس کنونی سرمایه گذاران و تولید کنند گان مسکن و تعطیلی ناگهانی کارگاه ساختمانی بدون در نظر گرفتن تمهیدات لازم باعث بحران فراگیر در این بخش و صنوف وابسته شده که احتمالا منجر به ورشکستی و رکود فراگیر در بازارمسکن می شود.

پورحاجت با تاکید بر این‌که ستاد ملی مبارزه با کرونا باید با در نظر گرفتن وضعیت کارگران و کارفرمایان ضمن ارائه سیاست‌های حمایتی مناسب از وقوع یک بحران فراگیر اقتصادی در این بخش جلوگیری کند، اضافه کرد: از جمله اینکه کارفرمایان و تولیدکنندگان نسبت به سررسید وام و تسهیلات بانکی تا زمان تعطیلی چاره اندیشی و تا پایان کرونا اعلام تنفس به آنها داده شود. ضمن این‌که باید تکلیف تاخیر و تاییدیه قراردادهای خصوصی بین خریدار و فروشندگان در این بخش مشخص شود.

وی گفت: همچنین بایستی تمهیداتی نسبت به محدوده قراردادهای مشارکت و لزوم تمدید آن ها و زمان قرادادهای نظارت و اجرا مهندسان و پروانه ساختمانی، بیمه مسئولیت مدنی کارفرما، بیمه تامین اجتماعی و اصولا پیش بینی‌های لازم جهت رفع تبعات و مشکلات حاصله انجام شود.

وی با یادآوری این‌که بسیاری از کارگاه‌های ساختمان عملا از اسفند ماه سال گذشته تعطیل شده و  درگیر مشکلات کرونایی هستند، اظهار کرد:‌ این در حالی است که متاسفانه نهادهای حاکمیتی در این خصوص اقدام موثری نکرده و پاسخگو نبوده‌اند. در صورت تداوم این وضع و عدم رسیدگی به موارد فوق شاهد ورشکستگی و نابودی بسیاری از صنوف و سرمایه گذاران در این بخش دور از انتظار نیست.

وی پیشنهاد داد: در بازنگری در مقرارت ملی ساختمان نسبت به بهداشت محیط و اجرای ایمنی (HSE)چاره اندیشی های لازم انجام شود تا دربرابر بحرانی اینچنینی با راهکارهای استاندارد و بهداشتی کارگاه های ساختمانی ایمن سازی شده و به فعالیت خود ادامه دهند.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان افزود:‌هرچند حفظ جان مردم اقدامی بسیار ارزشمند و پسندیده است ولی بررسی صحیح و لزوم مقابله و جبران آسیب ها و تبعات آتی جهت حفظ اندک رونقی که در این بخش از اقتصاد کشور و در صنعت ساختمان هنوز باقی مانده ضروری است. امیدواریم ستاد ملی مبارزه با کرونا ضمن توجه کافی به مطالبات و خواسته ها و توصیه های به حق جامعه کارفرمایی نسبت به تسهیل روند و ابلاغ بخشنامه های حمایتی اقدامات فوری و ضروری را انجام دهد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=317014

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر