5

بالاخره پژو روآ بخریم یا تیبا؟

  • کد خبر : 319715
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰

پژو روآ برای اولین بار در سال ۱۳۸۵ به بازار خودروی کشور آمد. این خودرو که قرار بود جایگزین ارزان‌قیمت پیکان باشد، ترکیبی نه چندان زیبا و موفق از پیکان و پژو ۴۰۵ درآمد.

 

نارضایتی مشتریان از ایران‌خودرو بابت کیفیت پایین و مشکلات رایج دیگر روآ این کمپانی را بر آن داشت تا در سال ۸۸ نسخه اصلاح شده روآ را با نام «روآ سال» به بازار معرفی کند. روآ سال در بخش فنی و موتور و  طراحی ظاهری، تغییرات محسوسی نسبت به قبل کرده بود. تغییراتی که باعث می‌شد تا کارشناسان کمی دقیق‌تر به بررسی این خودرو بپردازند. تولید روآ سال که به واقع با کیفیتی بهتر از قبل اتفاق افتاده بود، تا سال ۱۳۹۰ ادامه یافت. اما پس‌ازآن به دلایلی نامعلوم تولید آن برای همیشه متوقف ماند. روآ اما هنوز گزینه خوبی به عنوان یک خودروی ارزان‌قیمت محسوب می‌شود؛ برای کسانی که از پراید خسته شده‌اند و به دنبال نمونه‌هایی بهتر در همان سطح قیمت و کیفیت‌اند. خودرویی که معمولاً در برابر روآ قرار می‌گیرد تیباست؛ ترکیب پراید و ریو که به عنوان اولین خودروی ملی سایپا در سال ۸۷ رونمایی شد. اکنون می‌خواهیم این دو خودرو که حاصل ترکیب دو تولید قدیمی کمپانی‌های سازنده‌شان هستند را با هم مقایسه کنیم. یک تیبا و روآی تولید ۹۰، که از معدود گزینه‌های ارزان‌قیمت غیر پرایدی در بازار هستند. با هم ببینیم کدام‌یک می‌تواند بیشتر رضایت خریدار را جلب کند.

 

مقایسه دو ارزان‌قیمت تولید سال ۹۰

درباره طراحی ظاهری باید گفت که دو خودرو نواقص و نقاط قوت خود را دارند. روآ سال چهره‌ای کاملاً مطابق با پژو ۴۰۵ دارد و تنها در سیاه بودن سپرها با آن متفاوت است. بنابراین در این بخش چیز جدیدی را با ماشین روآ به دست نمی‌آورید.

درباره تیبا هم باید گفت هرچند طراحی آن متفاوت از پراید و ریو است، اما این تفاوت منجر به زیبایی نشده و شما درنهایت خودروی چشم‌نوازی از حیث ظاهر ندارید. بنابراین باید بین تکرار یک طرح قدیمی و زشت یک طرح جدید انتخابی داشته باشید. در بخش طراحی داخلی باید گفت روآ، کپی کاملی از پژو ۴۰۵ را در اختیارتان می‌گذارد. داخل کابین تیبا هم گرچه متفاوت از پراید و ریو است، اما باز با طراحی بسیار ناهمگون و نامتناسب شما را غافلگیر می‌کند. کیفیت قطعات و متریال به‌کاررفته در داخل کابین روآ به‌وضوح بیشتر از تیباست. در بخش تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی اما تیبا با دو ایربگ و پروژکتورهای جلو از روآ پیشی می‌گیرد. هردو موتورهای تقویت‌شده پدران‌شان پراید و پیکان را به میراث برده‌اند که از نظر توان تقریباً برابر است و صفر تا صد هر دو در ۱۲ ثانیه پر می‌شود. اما موتور روآ سال تولید ۹۰ بر پایه گاز طراحی شده و با سوخت گاز سازگاری بهتری دارد.

تیبا به دلیل وزن کمتر، چابک‌تر است، اما مانند روآ پایداری لازم را در سرعت‌های بالا ندارد. بنابراین تیبا بیشتر برای مصارف شهری مناسب است و روآ سال برای مصارف جاده‌ای و سفر. مصرف سوخت تیبا کمتر از روآ سال است، اما روآ سال گزینه گازسوز بودن را دارد. روآ کابین بزرگتر و صندوق‌بار جادارتری دارد که باز هم این خودرو را برای سفر بهتر جلوه می‌دهد.

 

مقایسه قیمت و هزینه نگهداری پژو روآ و تیبا

از نظر هزینه نگهداری باید گفت هردو به‌صرفه و کم هزینه‌ای هستند و قطعات‌شان به راحتی در بازار یافت می‌شود. درباره قیمت هم باید گفت تقریباً هردو با کارکرد یکسان و شرایط سلامت برابر در یک رنج قیمت هستند. با بررسی خرید و فروش این دو خودرو در سایت دیوار متوجه می‌شوید که می‌توان هریک از آن‌ها را با قیمتی کمتر از ۴۰ تومان تهیه کرد. در نهایت باید گفت دو خودرو نواقص و مشکلات خاص خود را دارند، اما برتری‌های روآ به عنوان یک خودروی زیر ۴۰ میلیون شاید بیشتر از تیبا باشد. موتور دوگانه‌سوز شرکتی روآ سال تولید ۹۰ در شرایط فعلی قیمت بنزین در کشور، برتری قابل توجهی محسوب می‌شود. البته کیفیت ساخت، مونتاژ و متریال به کار رفتهٔ بهتری که دارد و در خودروهای کار کرده حائز اهمیت است، یکی دیگر از برجستگی‌های آن به شمار می‌رود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=319715

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر