2

دانشمندان به شیوه جدید بارکدگذاری ژنتیکی دست یافتند

  • کد خبر : 31974
  • ۲۴ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۹

این اولین بار است که تحقیقات از سطوح آران‌ای به سوی توالی دی‌ان‌ای توضیح داده‌ است.

محققان دانشکده پزشکی «ماونت سینای» نیویورک، موفق به ایجاد شیوه‌ای برای استخراج اطلاعات کافی دی‌ان‌ای از منابع غیر آن مانند آران‌ای شده‌اند که شناسایی افرادی که اطلاعات زیستی آنها در مخازن تحقیقاتی ذخیره شده است را، آسانتر و واضح‌تر می‌کند.

افق نیوز: این رویکرد که امکان دارد موجب بروز پرسش‌هایی در مورد قابلیت آن برای حفاظت از هویت افراد در زمان جمع‌آوری داده‌هایی با ابعاد بالا به مقاصد پژوهشی شود، در مجله Nature Genetics منتشر شده است.

دی‌ان‌ای حاوی دستورالعمل‌های ژنتیکی مورد استفاده در رشد و عملکرد تمام سلولهای زنده است. آر‌ان‌ای مانند یک پیام‌رسان عمل کرده که اطلاعات ژنتیکی را در سلول تقویت کرده تا اکثریت فرایندهای مورد نیاز برای عملکرد درست بافت‌ها انجام شوند.

تا کنون دسترسی به پایگاه داده اطلاعات دی‌ان‌ای، بسیار محدود و محافظت شده، چرا که از مدتها پیش، تنها نشانه ژنتیکی برای هر فرد محسوب می‌شود. با این حال، مقادیر زیادی از داده‌های آران‌ای توسط تعدادی از پایگاه‌های داده در آمریکا و اروپا در دسترس عموم قرار گرفته‌اند. این پایگاهها شامل هزاران پژوهش ژنتیکی از سراسر جهان هستند.

در این پژوهش، محققان به ایجاد شیوه‌ای پرداخته‌اند که می‌توان دی‌ان‌ای فرد را از داده‌های آران‌ای آن با استفاده از سطوح ابراز ژن رصد شده در هر تعداد بافت استنباط کرد.

در مقایسه بسیاری از تحقیقات در مورد دی‌ان‌ای و آران‌ای با توالی‌های دی‌ان‌ای آغاز شده و سپس به جست‌وجوی ارتباط الگوهای ابراز با تغییرات در آران‌آی افراد در یک جمعیت پرداخته‌اند.

این اولین بار است که تحقیقات از سطوح آران‌ای به سوی توالی دی‌ان‌ای توضیح داده‌ است.

ایسنا -اهمیت این یافته‌ها از حوزه پزشکی فراتر رفته و می‌توان از آن حتی در صحنه‌های جرم برای شناسایی متهم نیز استفاده کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=31974

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر