2

پرسش از رئیس صدا و سیما درباره مداحی و خسروخان قمارباز

  • کد خبر : 320192
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶

یک کارشناس فرهنگ و رسانه با انتقاد از سکوت مسئولان تلویزیون درباره حواشی صحبت‌های یک مداح در تلویزیون از رئیس این سازمان چند سوال پرسیده است.

محمود کریمی

به گزارش افق انلاین ، علیرضا دباغ با اشاره به اهمیت موضوع مداحی از دو منظر رسانه و فرهنگ، در یادداشتی نوشته است: از منظر رسانه‌ای، اشتباه در پخش یک برنامه زنده از نظر فنی یا محتوایی امری اجتناب‌ناپذیر است و کمابیش رخ می‌دهد، لکن وقتی مساله‌ای تا این حد در افکار عمومی بازتاب می‌یابد، این رسانه موظف به پاسخگویی است،  اما روابط عمومی صداوسیما، درحالی دربرابر این موضوع مهم سکوت اختیار کرده است که چندی پیش درباره بیماری یک گوینده خبر اطلاعیه صادر کرده بود.

او با اشاره به اهمیت بعد فرهنگی مداحی عنوان کرده است: نکته‌ دوم از بعد فرهنگی است که به مراتب مهمتر است. مداحی یکی از شاخصترین ابزارهای تبلیغ مذهبی در فرهنگ شیعه است که نقش مهمی در ایجاد معنویت دارد. لکن در دهه‌های اخیر، مداحی در مسیر جدیدی ریل‌گذاری شده که ممکن است به ضد معنویت ختم شود. متاسفانه مداحان منتخب صداوسیما که با سلیقه هم‌هیاتی‌های راه‌یافته خود در رده‌های مختلف مدیریتی و برنامه‌سازی در تمام مناسبت‌های مختلف از تریبون آزاد برخوردار می‌شوند، درک‌شان از اهمیت رسانه جمعی به بلوغ لازم نرسیده است. اکنون از همکار سابق خود جناب آقای دکتر علی‌عسکری در این زمینه پاسخ می‌خواهم، باشد که هردو ما به تکلیف خویش عمل کرده باشیم.

دباغ در ادامه یادداشت خود خطاب به رییس سازمان صدا و سیما پرسش‌هایی را مطرح کرده است: جناب آقای علی‌عسکری، جنابعالی خودتان یک مداح هستید و به ضرورت‌های این شغل اشراف کامل دارید، لطفا مشخص فرمایید:

۱-آیا شما اظهارات این مداح را تایید می‌فرمایید؟

۲- با توجه به رصد شبانه‌روزی صداوسیما از سوی شبکه‌های معاند برای تحقیر فرهنگ شیعی از طریق بازنشر منتخب بریده‌ای از مداحی‌ها و سخنرانی‌های مذهبی، تصور می‌کنید حتی در صورت اثبات وجود موهوم خسروخان قمارباز، پخش این حکایت از یک شبکه‌ تلویزیون سراسری به مصلحت بوده است؟

۳- ضرورت پخش مستقیم مداحی‌ها چیست؟ و چه راهکاری برای جلوگیری از اشتباهات محتوایی و سوءاستفاده‌های احتمالی در این موارد اتخاذ کرده‌اید؟

۴- با وجود مداحان بااخلاص اهل بیت در نقاط مختلف کشور، علت حضور دائمی چند مداح مشهور تهرانی در برنامه‌های شبکه‌های مختلف رسانه ملی چیست؟ آیا میزان سواد رسانه‌ای این‌ها از سایر مداحان کشور بیشتر است یا تعلقات دیگری مطرح است که امکان عدالت رسانه‌ای از ظرفیت مداحان خوش‌صداتر نقاط مختلف کشور را از میان برده است؟

۵-شما سال گذشته مدیر شبکه پنج سیما را برای محتوای نامناسب یک مداحی در کمتر از  ۲۴ ساعت بعد از پخش برکنار کردید، اکنون با گذشت چند روز از پخش این مداحی هیچ توضیحی در رد یا قبول مسئولیت محتوای شبهه‌دار این مداحی نه از سوی شما و نه مدیر شبکه ۲ سیما و نه از سوی هیچ‌کدام از مسئولان سازمان ارائه نشده است. این امر ممکن است شبهاتی را به وجود آورد؛ اول این‌که بام شبکه پنج از بام شبکه دو کوتاه‌تر است. دوم این‌که شخصیت جناب آقای محمود کریمی از مصونیت ویژه‌ای برخوردار است، سوم این‌که تصمیم قبلی شما درباره مدیر شبکه پنج اشتباه بوده است، کما این‌که ایشان به فاصله کمی بعد از عزل به ریاست مرکز سیمافیلم منصوب شده است. به هرحال باید دانست افراط و تفریط در این‌گونه مسائل جایز نیست چه در محتوای مداحی و چه در تصمیم‌های مدیریتی.

این کارشناس فرهنگ و رسانه در پایان مطلب خود یادآور شده است: فارغ از هر نوع نگاه، ائمه اطهار علیهم‌السلام خط قرمز فرهنگ شیعه محسوب می‌شوند؛ خدا نیاورد روزی را که برای دفاع از اشتباه یک مداح محبوب، ناخواسته اسباب وهن این پایگاه‌های معنوی فرهنگ شیعه شویم.

ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=320192

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر