وزیر آموزش و پرورش از اجرای طرح «آجر به آجر» در سال جاری برای مشارکت خیرین در ساخت مدارس خبر داد و گفت: فردا درباره وضعیت مدارس در ستاد ملی مقابله با کرونا، تصمیمگیری میشود.
به گزارش افق آنلاین ، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش امروز در برنامه سیمای خانواده، اظهار کرد: قبل از حادثه کرونا در اجتماع خیرین مدرسهساز در مشهد مقدس بودم، به یقین در چند نوبت در این جلسه غبطه خوردم که این افراد عاشقانه درباره کارشان صحبت میکردند؛ توفیق بی نظیری است که افراد از باب تعهد و مسؤولیت پذیری آمدهاند و چقدر کارشان برکت پیدا کرده است و این روز را که روز تکریم خیرین نامگذاری شده است به همه خیرین تبریک عرض میکنم و میگویم حضورشان در نظام تعلیم و تربیت راهگشاست و امیدوارم این قدمها راهگشاتر باشد.
* اجرای طرح «آجر به آجر»
حاجیمیرزایی با بیان اینکه حدود ۳۰ هزار خیر حقیقی و حقوقی داریم، افزود: در خصوص مدرسهسازی با اشتیاق ملی و کمکهای خرد روبهرو هستیم و در این راستا طرح «آجر به آجر» را طراحی کردیم که هرکسی که سرمایه خرد دارد، مشارکت کند یعنی حتی هر کسی با یک آجر در ساخت مدرسه مشارکت کند.
وی ادامه داد: برای ما بیش از ساخت مدرسه، این فرهنگ اهمیت دارد؛ مدرسه یک ساختمان نیست بلکه مدرسه یک فرهنگ و کانون تحول و عرصه آماده کردن انسانها برای آینده است؛ همچنین فرهنگ کار خیر در تمام دنیا از باب مسؤولیتهای اجتماعی برای بنگاهها و مجموعههای بزرگ اقتصادی مطرح است.
* ۳۰ درصد فضای آموزشی را خیرین تأمین کردند
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه ۳۰ درصد فضای آموزشی را خیرین تأمین کردند، گفت: کشور گستردهای داریم و جابهجایی جمعیت نیز زیاد داریم بر همین دلیل برخی مدارس خالی از دانشآموز است و در جایی کلاس با ۳۵ تا ۴۰ دانشآموز تشکیل میشود؛ دولت تمام تلاش خود را میکند و هر خیّری که ۵۰ درصد سرمایه ساخت پروژه را بگذارد، دولت مابقی را تأمین می کند و اختصاص اعتبار در این راستا ۴ برابر شده است؛ البته حتی اگر مدرسه کافی داشته باشیم خریدار مشارکت خیرین هستیم و منت دار این حضور گرم هستیم.
وی در خصوص مرحوم حافظی اظهار کرد: مرحوم حافظی در سال ۷۷ بنیان کار خیر مدرسهسازی را گذاشت و نهال کوچک به درخت تناوری تبدیل شده است چون با فرهنگ و علایق جامعه ما هماهنگ است و پیش می رود؛ در حالی که مرحوم حافظی در بستر بیماری بود، در کار خیر حاضر میشد و وقت میگذاشت؛ در قبل کرونا که به سفر میرفتم، هر سفری که بنده برای مدرسه سازی حضور داشتم، جمعی از خیرین هم حضور دارند و همکاری میکنند؛ یاد خیر برای مرحوم حافظی میکنم و آرزوی علو درجات دارم و امیدوارم این راه پرثمرتر شود.
* دیپلم باید قیمتی باشد
حاجیمیرزایی به کارکردهای واقعی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: این تصور ایجاد شده است که فعالیت آموزش و پرورش برای ورود به دانشگاه است و افراد، خود را برای ورود به دانشگاه آماده میکنند؛ و بر همین اساس نظام معیشت و موقعیت اجتماعی بر پایه تحصیلات تکمیلی استوار شده است در حالی که مأموریت آموزش و پرورش، آماده کردن افراد برای زندگی کردن و خوداتکایی است.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش با این هدف مأنوس است و گامهایی در این زمینه برداشته است؛ در سند تحول ۶ ساحت تربیتی در نظر گرفته شده و انسان را موجودی چندوجهی دیده است که همه وجوه او باید به یک اندازه تقویت شود؛ او باید مهارت ارتباطی، فکر کردن و حل مسأله را داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب را شروع کردهایم، افزود: مهارت فکر کردن و حل مسأله در کتاب تفکر و پژوهش پایه هفتم و هشتم آموزش داده میشود و طرح هدایت تحصیلی هم زمینه آشنایی افراد را با مشاغل گوناگون فراهم میکند.
وی با تأکید بر اینکه دیپلم باید قیمتی باشد، اظهار کرد: قیمت دیپلم، جواز شرکت در کنکور نیست بلکه دیپلم مجموعهای از توانمندیهایی است که فرد برای زندگی لازم دارد یعنی روزی که فرد دیپلم گرفت باید بتواند معیشت خود را سامان دهد.
* اجرای طرح «هر دانشآموز، یک مهارت» از مهر امسال
حاجی میرزایی با بیان اینکه مصمم هستیم تا ارزش دیپلم افزایش یابد، گفت: در سال تحصیلی آینده یعنی از مهر ۹۹ مصمم هستیم که طرح «هر دانشآموز، یک مهارت» اجرا شود و هر دانشآموز باید یک مهارت متناسب با محل زندگیاش را کسب کند.
وی به اجرای طرح مدرسه خوانا در دوره ابتدایی اشاره کرد و ادامه داد: این طرح برای درک مطلب، تقویت مهارت خواندن، نوشتن و حساب کردن و مهارتهای اجتماعی از سال آینده اجرا میشود.
* تعلیم و تربیت مأموریت خانواده است
وزیر آموزش و پرورش اظهار دارد: تعلیم و تربیت، مأموریت خانواده است اما با شکلگیری آموزش رسمی، خانواده امر تربیت را به آموزش و پرروش واگذار کرد؛ در دوران کرونا، این پیوند بین خانواده و آموزش و پرورش برقرار شد که پیوند مهمی است و باید بعد از دوران کرونا هم حفظ شود.
وی به فعالیت معلمان در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: معلمان، کاری کارستان کردند و در این ایام نمونههایی از حضور مسؤولانه آنها را شاهد بودیم؛ معلمی که روی یخچال درس میداد یا معلمی که از روی تخت بیمارستان تدریس میکرد یا معلمی که ۵۰ کیلومتر را طی میکرد تا محتوای آموزشی را به دانشآموزان منتقل کند؛ این موارد نشان داد که هر چند کرونا، فاصله بین معلم و مدرسه ایجاد کرد اما بین دانشآموز و معلم، فاصلهای ایجاد نکرد.
* حضور بیش از ۱۲ میلیون دانشآموز در «شاد»
حاجیمیرزایی با اشاره به آموزشهای تلویزیونی و مجازی اظهار کرد: با توجه به فعالیتهای معلمان تصمیم گرفتیم تا محتوای آموزشی را امسال کم نکنیم؛ امسال حتی برای اولین بار از روز دوم فروردین، آموزشهای تلویزیونی فعال بوده است.
وی ادامه داد: آموزش الکترونیکی از تکالیف آموزش و پرورش بوده است و ما باید به این قافله بپیوندیم و در طول سالهای گذشته تلاشهای بسیار خوبی انجام شده است؛ امسال نیز با توجه به شرایط کرونا، سامانه «شاد» ایجاد شد چرا که در آموزشهای تلویزیونی امکان تعامل معلم با دانشآموز نبود؛ اینکه اگر دانشآموز از معلم سؤال داشت چه کاری باید انجام دهد و اینکه ارزیابی چگونه باشد.
فارس/ وزیر آموزش و پرورش درباره سامانه «شاد» گفت: تاکنون بیش از ۱۲ میلیون دانشآموز، ۹۸ درصد مدیران مدارس و بیش از ۸۰ درصد معلمان در شبکه «شاد» عضو شبکه شدهاند و بیش از یک میلیارد فایل بین معلمان و دانشآموزان در محیطی امن و اختصاصی، مبادله شده است.
وی با بیان اینکه این اقدام را به یک «رزمایش» تعبیر میکنم، اظهار کرد: این احتمال وجود دارد که در پاییز هم با کرونا مواجه شویم و باید خودمان را آماده کنیم و نمیتوانیم بگوییم که غافلگیر شدهایم؛ چرا که تعطیلی مدارس، آسیب جدی ایجاد میکند پس راهحلهای متفاوتی برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی طراحی کردیم که مهمترین آنها شبکه «شاد» است؛ البته به سرعت در حال شناسایی مسائل و مشکلات هستیم و هر روز شرایط بهتری را در «شاد» خواهیم داشت.
* برگزاری حضوری یا مجازی امتحانات بستگی به مصلحت وزارت بهداشت دارد
حاجیمیرزایی درباره زمان بازگشایی مدارس، بیان کرد: سلامت دانشآموزان اصل است لذا کاری نخواهیم کرد که به خطر بیفتد و با پروتکلهای بهداشتی ناسازگار باشد؛ فردا در ستاد ملی مقابله با کرونا درباره وضعیت مدارس جلسه داریم و تصمیمگیری میشود.
وی در خصوص امتحانات دانشآموزان با بیان اینکه جای نگرانی نیست، گفت: تأکید ما این است که از همه محتوای آموزشی آزمون بگیریم تا هرزمانی لازم باشد برای استمرار آموزش برنامهریزی میکنیم؛ درباره امتحانات اگر بتوانیم حضوری برگزار کرده و اگر نتوانیم، غیرحضوری برگزار میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره امتحانات دانشآموزان پایه دوازدهم اظهار کرد: وضعیت امتحانات پایه دوازدهم نهایی شده است و از ۱۷ خرداد آغاز میشود البته اگر ستاد کرونا، اجازه دهد و مشکلی نباشد؛ بر این اساس سه هفته زمان لازم است تا امتحانات برگزار شود که امتحانات تا هفته اول تیر به اتمام میرسد و دانشآموزان می توانند دهه اول مرداد برای کنکور آماده باشند.
وی با بیان اینکه امتحانات نهایی به صورت حضوری برگزار میشود، افزود: با توجه به اینکه مدارس تعطیل است، این امکان وجود دارد که با رعایت فاصله گذاری و افزایش حوزههای امتحانی، امتحانات را حضوری برگزار کنیم چرا که این موضوع برای رعایت منافع خود دانشآموز است و نمرات امتحان نهایی در کنکور تأثیر دارد؛ البته برگزاری حضوری امتحانات نهایی بستگی به نظر وزارت بهداشت دارد و اگر مصلحت دیگری بداند، اجرا میکنیم.
حاجی میرزایی تصریح کرد: مجموعه کسانی که در آموزش و پرورش هستند تمام تلاش خود را میکنند که به اعتبار آموزشی امسال تحصیلی لطمه نخورد.
وی در پاسخ به این پرسش که نام معلم کلاس اولش را به یاد دارد؟ گفت: بیش از نیم قرن است که با دوره ابتدایی فاصله گرفتم ولی آقای نوروزی و آقای امامی را به یاد دارم؛ معلمی که هنوز گرمی حضورش را به یاد دارم، آقای رنگین کمان است که به ما درس عزت و اعتماد به نفس میداد.