لاریجانی، مجلس را مهمترین نهاد پیگیر موضوع فلسطین عنوان کرد و گفت: مجلس برای حمایت از فلسطین اجلاسهای متعددی برگزار کرد و حتی در یکی از آنها رهبری معظم انقلاب نیز حضور یافتند که در آن اجلاس مهمترین راه حل برای موضوع فلسطین برگزاری همه پرسی عنوان شد. همچنین چند کنفرانس مهم در سطح رؤسای مجالس در سال ۹۶ و چند جلسه منطقهای با کشورهای چین، روسیه، ترکیه، پاکستان و افغانستان برگزار شد که همه اینها نشان میدهد مجلس دهم دیپلماسی انقلابی را به خوبی تبیین و اجرا کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوال مجری این برنامه درباره استفاده از ظرفیت ریاست مجلس برای استان قم گفت: انتخاب ریاست مجلس براساس سازوکار دموکراتیک در مجلس است و همه نمایندگان قم برای استان زحمت کشیدند که ما نیز به آنها کمک کردیم البته از آنجایی که رئیس مجلس با وزرا جلسات بیشتری دارد برای حل مشکلات قم فوایدی داشته است.
رژیم طاغوت عامدانه قم را دچار عقب ماندگی کرده بود
وی با اشاره به عقب ماندگیهای عمدی قم از سوی رژیم طاغوت عنوان کرد: شوری آب قم یکی از مسائلی بود که سالها با آن درگیر بودیم که با اذن رهبری برای حل این مسئله مبلغی به میزان ۲۳۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی گذاشته شد و سپاه نیز در این موضوع یاری گر بود.
لاریجانی در ادامه با بیان اینکه راه اندازی خط مترو از دیگر اولویتهای شهر قم بود گفت: به لحاظ بودجهای نیز به این پروژه کمک شد و علیرغم مخالفتها برای راه اندازی خط دوم آن به دلیل وجود مونوریل باز هم تلاش کردیم تا برای احداث خط دوم آنها را راضی کنیم که آن نیز در دست احداث است.
پروژه راه آهن سریع السیر تهران- قم- اصفهان با سرمایه گذاری چین ادامه خواهد یافت
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه پروژه راه آهن سریع السیر تهران، قم، اصفهان نیاز به سرمایه گذاری فاینانس داشت عنوان کرد: برای پیشبرد این پروژه با کشور چین توافق شد که به دلیل همزمانی با شیوع ویروس کرونا هم اکنون غیرفعال است همچنین استان قم مشکلاتی داشت که توفیق دست داد تا از موضع رئیس مجلس آنها را برطرف کنیم.
وی چند پارامتر را برای توسعه استان قم مهم دانست و افزود: گذشته استان قم نشان میدهد باید حجم سرمایه گذاری در آن افزایش یابد؛ بودجه عمرانی دولت و مشکلات مردم به لحاظ سرمایه گذاری دو مقوله است واجرای ده پروژه عمرانی هم ممکن است باعث تسهیل کار مردم نشود لذا باید به این امر نیز توجه کرد.
لاریجانی در ادامه با بیان اینکه دولت برای حل مشکل آب قم، فرودگاه قم، راه آهن و بیمارستان اهتمام کرد، یادآور شد: در حال حاضر بیمارستان هزار تختخوابی با سرمایه گذاری بانک پاسارگاد در حال احداث است؛ بیمارستانی که بسیار مجهز خواهد بود و همچنین پروژه نیمه کاره بیمارستان فرقانی توسط خیرین پزشکی و دولت ادامه یافت که توانست در زمان بحران کرونا مفید واقع شود.
وی در ادامه با بیان اینکه رونق بخش عمران باعث تقویت سایر بخشها خواهد شد، گفت: مشکل بیمه قالیبافان و برخی صنوف دیگر در مجلس حل شد و توانستیم در سال رونق تولید قانونی برای این موضوع وضع کنیم تا کار اقتصاد و صنتعگران روان شود؛ همچنین اقدامات خوبی برای توسعه فعالیتهای کشاورزی گلخانهای انجام شد.
لاریجانی در ادامه با یادآوری این مطلب که ایجاد توسعه پایدار در روستاها نیازمند قانون بود، عنوان کرد: برای جلوگیری از مهاجرت از روستاها به شهرها لازم بود تا ظرفیتی جهت اشتغال روستایی ایجاد کنیم. برای این امر مبلغی به میزان یک میلیارد یورو از صندوق توسعه اختصاص دادیم و بانکها نیز با اعطای وام ۴ و ۵ درصد کمک کردند تا این مهم اجرا شود که البته باید ادامه دار باشد تا روستاها امکانات صنعتی، معدنی و تولیدی پیدا کنند.
توسعه چندوجهی قم یک ضرورت است
لاریجانی در ادامه این گفتوگوی زنده در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره نحوه هدایت بودجه برای توسعه قم گفت: توسعه قم نباید یک وجهی باشد و اگر صرفا روی موضوع گردشگری تاکید شود، حادثهای مثل کرونا استان را فلج میکند در حالی که توسعه چند وجهی اقتصاد این استان را در مواقع بحرانی دچار خلل نمیکند.
وی با بیان اینکه بخش خدمات در قم برای تجارت با شهرهای اطراف بسیار مهم بوده و باید توسعه یابد عنوان کرد: قم قطب صنعتی است و منطقه ویژه سلفچگان و شهرک صنعتی آن منطقه، به علت نزدیکی به تهران و اصفهان وجه مهمی در قم است. همچنین بخش دامداری و حتی کشاورزی علیرغم مشکلات آبی نباید مغفول بماند.
لاریجانی در ادامه با تاکید بر موضوع آمایش سرزمینی و اجرای این طرح در کشور اظهار داشت: در زمان تدوین چهار برنامه توسعه به موضوع آمایش سرزمین تاکید شده، اما همچنان یکی از مشکلات مهم کشور است و علیرغم مطالعات صورت گرفته اجرا نشده که نیاز به تیمی برای کار ویژه دارد تا برای مثال مشخص شود در استان قم چه صنعت و یا چه معدنی باید راه اندازی شود.
سرمایه گذاری خرد فعال شود؛ شهرداریها به مشاغل خانگی سخت نگیرند
رئیس قوه مقننه با بیان اینکه در شرایط تحریم و شیوع کرونا باید مراقب رکود صنایع باشیم عنوان کرد: خدمات سوهان در کرونا لطمه خورد همچنین کارگران روزمزد بیکار شدند لذا در مقطع امسال استانداری باید به موضوع بیکاری به عنوان اولویت توجه کند و مراقب کارخانجات باشد که اگر از رونق بیافتد، راه اندازی مجدد آنها بسیار دشوار است.
وی در ادامه با بیان اینکه باید سرمایه گذاری خرد را فعال کرد اذعان داشت: ضوابط موجود برای این موضوع باید برداشته شود و مزاحمتهای قانونی که سر راه مشاغل خانگی وجود دارد از سوی شهرداریها باید برای مدتی نادیده گرفته شود چرا که اگر درآمد وجود داشته باشد، تورم قابل تحمل است، اما اگر بیکاری شایع شود، تورم نیز قابل تحمل نیست.
لاریجانی ادامه داد: ویروس کرونا برای تمام دنیا مشکل ساز شده و حداقل برای دو سال آینده باید ظرفیتهای خاصی را فعال کرد به این معنی که برخی مقررات باید برداشته شود. اکنون وظیفه استانداری و شهرداری قم و حتی شورای سران قوا، دولت و مجلس این است که موانع را بردارند.
تئوری پنجره واحد مسیر سرمایه گذاری صنعتی را هموار کرد
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اقدامات مجلس دهم درباره جذب سرمایه گفت: درسال رونق تولید قانونی برای این موضوع تصویب شد که اختیاراتی به استانداران میدهد تا برای بخشهای صنعتی که مدنظر آنها است وام داده شود همچنین تئوری پنجره واحد در این مجلس تحقق یافت به این معنا که سرمایه گذاران برای راه اندازی فعالیت خود صرفا به وزارت صنعت مراجعه میکنند و این وزارتخانه موظف است تا مجوزهای لازم برای این سرمایه گذاری را از سایر دستگاهها دریافت کند که البته این قانون هنوز به خوبی اجرا نشده است.
لاریجانی در ادامه اقدام استاندار قم مبنی بر در اختیار قرار دادن شماره خود به صنعتگران این استان را ابتکار مفیدی عنوان کرد که باعث میشود این ارتباط منجر به توسعه و پیشرفت صنعتی این استان شود.
رئیس مجلس دهم شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه اگر طرحهای عمرانی با مشکل مواجه شود راه اندازی مجدد آنها دشوار است عنوان کرد: پروژه مونوریل (بدون در نظر گرفتن صحیح یا غلط بودن تئوری آن) نحوه سرمایه گذاری اشتباهی داشت و برای تامین میزان آن به دقت برنامه ریزی نشد. از این رو پروژه در میانه راه متوقف شد و راه اندازی مجدد آن سرمایه گذاری بیشتری میخواست. همچنین پروژه فرودگاه قم بعد از دریافت مجوز از ستاد فرماندهی کل قوا و وزارت راه به بخش خصوصی واگذار شد که بیشتر باعث ایجاد مشکلاتی برای احداث شد که بعد از مذاکره با سازمان برنامه توانستیم ۵۰ میلیارد تومان برای حل مشکل آن اختصاص دهیم، اما برگزاری جلسات دادگاه برای فسخ قرارداد و اعطای آن به جای دیگر طول میکشد. همچنین در خیابان صفائیه چالهای ایجاد شده که بانکی مسئول آن است و به علت مشکلات مالی همچنان پروژه آن مسکوت مانده که گفتیم پروژه را به شهرداری بدهند، اما موضوع آن همچنان حل نشده است.
فساد در جمهوری اسلامی سازمان یافته نیست
لاریجانی در بخش دیگری از این گفتگو و در پاسخ به سوال این مجری مبنی بر چگونگی مدیریت فعالیت کلان ریاست مجلس و رسیدگی به مسائل استان قم افزود: تلاش کردیم علی رغم جلسات کلان کشوری به قم نیز سر بزنیم و با مشاغل و صنوف مختلف جلسه برگزار کنیم؛ برای مثال مرغداران قم همیشه دچار مشکل بوده اند که باید راه حل اساسی برای آنها پیدا شود همچنین در حوزه صنعتگران و تاکسیرانان ورود کردیم و برخی از مشکلات آنان برطرف شد، ضمن اینکه پیگیری مشکلات را به دو بخش تقسیم کردیم که بخش مشکلات مردمی در دفتر قم رسیدگی شده و به بخش مشکلات کلان قم در دفتر تهران رسیدگی میشد.
رئیس قوه مقننه در ادامه در جواب سوال مجری برای اینکه آیا مشکلاتی هم بوده که نتوانسته اید آن را برطرف کنید گفت: بله، گاهی برخی از صنوف و صنایع تقاضاهایی داشتند که قانونی نبود و نتوانستیم آن را برطرف کنیم و راه حلهایی در اختیار آنها قرار دادیم که زمانبر بود، اما تمام تلاش خود را برای حل مشکلات مردم کردیم.
میزان / لاریجانی در مقایسهای میان مجلس شورای اسلامی و سایر مجالس دنیا گفت: مجالس جمهوری اسلامی به خصوص هشتم، نهم و دهم از بطن مردم درآمده و جریانات اقتصادی بر آن سلطه نداشت در حالی که سرمایه داران بر پارلمانهای اروپایی تسلط دارند البته احزاب باید در کشور تقویت شود، اما ساختار قدرت در کشور ما آغشته به قدرت اقتصادی نیست و اگر فسادی رخ میدهد فردی بوده و سازمان یافته نیست.
وی در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی بر پایه دیانت مردم استوار بوده که از مقررات مهمتر است اظهار داشت: در جریان شیوع کرونا در جهان، فجایعی ایجاد شد که در ایران برعکس آن اتفاق افتاد و مردم و پرستاران با جهاد دینی پای کار آمدند و در حالی که در کشورهای اروپایی پرستاران با بلندگو بیماران را هدایت میکردند، اما کادر درمان در کشورمان حضور فیزیکی در بیمارستانها داشت و همه پای کار بودند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به تروریست معرفی کردن سپاه از سوی ترامپ یادآور شد: اعلام تروریست بودن برای ارتش یک کشور بسیار عجیب بود لذا فردای همان روز به تعداد نمایندگان لباس پاسداری به مجلس داده شد و همه نمایندگان فارغ از نگرشهای سیاسی، این لباس را پوشیدند و در همان روز طرحی برای اقدام متقابل علیه آمریکا به تصویب رسید لذا همگی پای نظام و انقلاب هستند.
حمایت ۲۰۰ میلیون یورویی مجلس از شرکتهای دانش بنیان باعث ابتکارعمل آنها در زمان شیوع کرونا شد
لاریجانی تحریمهای بعد از انقلاب و تحریمهای اکنون جمهوری اسلامی ایران را متفاوت دانست و افزود: در ابتدای انقلاب و زمان جنگ تحمیلی کمبود منابع داشتیم، اما به این شکل تحریم نبودیم و دشمنان ما بعد از جنگ بود که به سمت تحریم اقتصادی رفتند همچنین توافق هستهای داشتیم که آنها آن را بر هم زدند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به ظرفیتهای بالقوه جمهوری اسلامی بیان داشت: نیروی انسانی جوان سرمایه بزرگی برای کشور است که باید فعال شود همچنین منبع مهم انرژی داریم که تکنولوژی آن باید فعال شود ضمن اینکه در چهل ساله بعد از انقلاب اسلامی ارتباط عمیقی میان صنعت و دانشگاه ایجاد نشد، اما بعد از تحریمها بود که به اجبار این ارتباط تعمیق شد و شرکتهای دانش بنیان توانستند به واسطه قوانین مجلس و تخصیص ۲۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه در جریان بررسی بودجه فعال شوند و ابتکارات آنها در زمان شیوع کرونا نیز به واسطه کمک مجلس بود، البته تحریمها باید برداشته شود، اما زمانی که زورمی گویند ما نیز اقدامات خود را صورت میدهیم.
رفتار جمهوری اسلامی بعد از عهدشکنی آمریکا در قبال برجام، عاقلانه بود
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با اشاره به موضوع برجام و فعالیتهای هستهای و پیشرفت فعالیتهای هستهای عنوان کرد: زمانی در کشورمان ۹ هزار سانتریفیوژ فعال بود که آن زمان آمریکا از طرف سلطان قابوس درخواستی برای حل موضوع ارائه کرد که برای همین جلسات زیادی با رهبری معظم و شورای عالی امنیت ملی برگزار شد و شروطی تعیین شد که غنی سازی ایران باید پذیرفته شود که آنها نیز به صورت کتبی آن را پذیرفتند.
وی ادامه داد: سه سال رفت و آمد درباره این موضوع صورت گرفت و همزمان جلساتی در دو سطح شورای عالی امنیت ملی و رهبری و همچنین شورای هستهای برای بررسی جزئیات به صورت دو هفته یکبار برگزار شد که در نهایت سر چارچوبهایی توافق شد که مقام معظم رهبری نیز آنها را تعیین کردند و علیرغم اختلاف نظرها نهایتا از سوی رهبری معظم اعلام شد که این موضوع باید به تصویب مجلس برسد و ما نیز طرحی ارائه کردیم که در صورت رعایت چارچوبها توافق صورت گیرد که این موضوع به تصویب رسید و شورای عالی امنیت ملی نیز مصوبهای مشابه مجلس ارائه کرد و در نهایت رهبری معظم در بیانیهای نکاتی به این مصوبات اضافه کردند و قرار شد شورایی ایجاد شود تا مستمرا اجرای برجام و نظارت بر آن را مورد بررسی قرار دهد.
وی افزود: از آن زمان بود که سرمایه گذاری خارجی فعال شد و توتال برای نفت و صد کشور خارجی دیگر نیز به ایران آمدند و مقرر شد اموال ما نیز رفته رفته از بانکهای خارجی آزاد شود که تمام این اتفاقات برای سال ۹۵ و ۹۶ بود، اما ترامپ بعد از روی کار آمدن شرایط را بر هم زد و در اینجا بود که باز هم جمهوری اسلامی عاقلانه عمل کرد و باعث شد عهدشکنی آنها مانع ما نشده و چیزی را از دست ندهیم و ما اقدامات خود را به صورت گام به گام صورت دادیم.
لاریجانی با اشاره به لوایح چهارگانه اظهار داشت: دو مورد این لوایح قانونی بود که مورد اصلاح قرار گرفت؛ مبارزه با تامین منابع مالی تروریسم یکی از قوانین بود که در مجلس اصلاح شد و موضوع CFT و پالرمو دو معاهده بود که اگر تمامی این موارد را میپذیرفتیم میتوانستیم در رنکینگ جهانی بانک ها، با آنها همکاری کنیم که این معاهدهها را بسیاری از کشورها نیز پذیرفته اند و ما نیز با حق تحفظ پذیرفتیم مثلا برای همکاری با چینیها باید بالاترین استانداردها را رعایت کنیم همانطور که کشورهای دنیا نظیر سوریه و لبنان نیز این معاهدهها را با حق تحفظ پذیرفته اند.
به دانشگاه باز میگردم
لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوال مجری درباره ادامه فعالیت خود پس از اتمام مجلس دهم عنوان کرد در خدمت انقلاب و مردم خواهم بود و طی این چهل سال هر اقدامی توانستم انجام دادم، اما از آنجایی که عضو هیئت علمی دانشگاه هستم به آنجا باز میگردم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان این گفتوگوی زنده خاطرنشان کرد: لازم میدانم از مردم قم، فضلای قم، صنوف، هنرمندان، مطبوعات، کشاورزان، حمل و نقل، خدمات، کسبه، مهندسان، اساتید و معلمان، دانشجویان و دانش آموزان تشکر کنم که در تمام این مدت رابطه عاطفی عمیقی میان ما ایجاد شد و همواره تلاش کردم مشکلات آنها را برطرف کنم.