1

در حال حاضر رابطه رژیم صهیونیستی با مصر یک رابطه استراتژیک و همه جانبه نیست

  • کد خبر : 322569
  • ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳

در این دوران، تلاش‌هایی صورت گرفته تا روابط اسرائیل با کشورهای آفریقایی به ویژه کشورهای اصلی این قاره، جنبه راهبردی پیدا کند یعنی همه جانبه شود و دارای ابعاد سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی باشد. البته در این حوزه اسرائیلی‌ها علی‌رغم تلاش‌های زیادی که انجام داده‌اند، چندان موفق نشده‌اند.

سعدالله زارعی کارشناس مسائل منطقه گفت: با وجود تلاش اسرائیلی‌ها برای برقراری روابط راهبردی با کشورهای آفریقایی آنها چندان در این زمینه موفق نشده‌اند.

روایت سعدالله زارعی از دو دهه فرماندهی حاج‌قاسم - مشرق نیوز

به گزارش افق انلاین ، سعدالله زارعی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با رادیو گفت‌و‌گو در خصوص تلاش رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط خود با کشورهای آفریقایی گفت: سودانی‌ها نسبت به رژیم صهیونیستی حساس هستند. این حساسیت هم در سطح مردم و هم در سطح سیاسیون است.

سعدالله زارعی با بیان اینکه برقراری ارتباط سیاسی و اقتصادی رژیم صهیونیستی با بعضی از کشورهای آمریکایی مخصوصاً کشورهای شاخ آفریقا، از ۲۵ سال پیش در دستور کار این رژیم قرار داشته است، درباره ماهیت این روابط گفت: اقتصاد اولویت اصلی این روابط است به این معنا که اسرائیل تلاش کرده در آفریقا برای محصولات خود بازاری دست و پا کند.

وی افزود: در این دوران، تلاش‌هایی صورت گرفته تا روابط اسرائیل با کشورهای آفریقایی به ویژه کشورهای اصلی این قاره، جنبه راهبردی پیدا کند یعنی همه جانبه شود و دارای ابعاد سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی باشد. البته در این حوزه اسرائیلی‌ها علی‌رغم تلاش‌های زیادی که انجام داده‌اند، چندان موفق نشده‌اند.

وی در این زمینه به روابط رژیم صهیونیستی با مصر اشاره کرد و افزود: در حال حاضر رابطه رژیم صهیونیستی با مصر یک رابطه استراتژیک و همه جانبه نیست درحالی‌که بیشترین سابقه ارتباط اسرائیل با کشورهای آفریقایی، در رابطه با مصر بوده است.

این کارشناس مسائل سیاسی درباره ارتباط اسرائیل با سودان در این  روزها گفت: اسرائیلی‌ها در این خصوص جار و جنجال زیادی ایجاد کرده‌اند و وانمود می‌کنند یک روابط رو به گسترش و حساسی با سودان دارند و دلیل آن نیز این است که در بین کشورهای آفریقایی در طول ۵۰ سال گذشته سودانی‌ها همیشه در نقطه مقابل اسرائیل و مرکز فعالیت‌های جریانات مقاومتی علیه این رژیم بوده‌اند. به همین جهت اسرائیل در طول سالیان گذشته مناطقی در خارطوم پایتخت سودان را بمباران کرده‌اند.

وی با تاکید بر حساسیت بالای مردم سودان به روابط این کشور با رژیم صهیونیستی  افزود: اسرائیلی‌ها قصد دارند با سرلشکر عبدالفتاح برهان رئیس شورای حاکمیتی سودان  ارتباطات جدیدی را بنا کنند اما واقعیت این است که این روابط در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و بسیار بعید است رابطه چندان مؤثری ایجاد شده باشد زیرا سودانی‌ها نسبت به رژیم صهیونیستی حساس هستند. این حساسیت هم در سطح مردم و هم در سطح سیاسیون است.

زارعی تصریح کرد: اسرائیلی‌ها در ۲۵ سال گذشته در سطح اقتصادی به ویژه نفت و گاز و همچنین استفاده از برخی امتیازات از جمله استفاده از سواحل کشورهای آفریقایی، امتیازات را به دست آورده است اما در سطح سیاسی آن‌ها نیاز به یک جنجال جهت عادی نشان دادن روابط خود با کشورهای جهان به ویژه کشورهای جهان اسلام دارند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=322569

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر