نشریه کیکر به بهانه بازی چهارشنبه شب ماکوتو هاسبه، هافبک دفاعی تیم اینتراخت فرانکفورت، برابر وردربرمن و رسیدنش به رکورد بازی چا بوم کئو، بازیکن کره‌ای، در بوندسلیگا، به معرفی بازیکنان آسیایی که بیشترین بازی را در لیگ آلمان انجام دادند، پرداخت.

در این مطلب با نفرات مدنظر نشریه کیکر بیشتر آشنا می‌شوید؛

۱) ماکوتو هاسبه (ژاپن)- چا بوم کئو (کره‌جنوبی)

ELJi5AwWoAAePIq

ماکوتو هاسبه، بازیکن ۳۶ ساله ژاپنی پس از درخشش در تیم اوراوا ردز ژاپن در سال ۲۰۰۸ مورد توجه تیم وولفسبورگ قرار گرفت و به این تیم پیوست. او تا سال ۲۰۱۳ در جمع گرگ‌های قلعه سبز حضور داشت و ۱۳۵ بار با پیراهن این تیم به میدان رفت و ۵ گل هم به ثمر رساند.

هاسبه سپس یک فصل در نورنبرگ بود که جزو روزهای خوبش نبود و تنها ۱۴ بازی برای این تیم انجام داد بدون این‌که گلی هم به ثمر برساند.

اینتراخت فرانکفورت سومین تیم آلمانی بود که این هافبک ژاپنی پیراهنش را به تن کرد و تا امروز ۱۵۹ بازی برای این تیم به میدان رفته و ۲گل به ثمر رسانده است. او حتی بازوبند کاپیتانی اینتراخت را هم بر بازو می‌بندد.

هاسبه تا پایان این فصل رقابت‌های بوندسلیگا فرصت بازی دارد و می‌تواند بر ۳۰۸ بازی که تاکنون انجام داده، بیفزاید و به تنهایی در صدر جدول بازیکنان آسیایی که بیشترین بازی را در لیگ آلمان انجام داده‌اند، قرار بگیرد.

این هافبک ژاپنی که سال ۲۰۱۸ از بازی‌های ملی کناره‌گیری کرد، ۱۱۴ بازی هم برای تیم ملی ژاپن انجام داد و ۲گل هم به ثمر رساند.

***

258480_imgw968

چا بوم کئون که اکنون ۶۷ ساله است، تا سال‌های متمادی رکورددار بیشتر بازی توسط یک آسیایی در بوندسلیگا بود.

او در سال ۱۹۸۷ به تیم دارمشتات ۹۸ پیوست اما در این تیم چندان موفق نبود و تنها یک بازی در بوندسلیگا انجام داد و در حالی که همگان فکر می‌کرد عمر حضور این مهاجم کره‌ای در لیگ آلمان رو به پایان است، راهی تیم اینتراخت فرانکفورت (تیم فعلی هاسبه) شد و برای چهار فصل در این ۱۲۲ بازی انجام داد و ۴۶ گل به ثمر رساند.

درخشش در فرانکفورت سبب شد بایر لورکوزن به سراغ این مهاجم کره‌ای رفته و در سال ۱۹۸۳ او را به خدمت گرفت. چا بوم کئون طی ۶ فصل، ۱۸۵ بازی برای لورکوزن انجام داد و ۵۲ بار دروازه حریفان این تیم را گشود.

او طی ۱۴ سال حضور در تیم ملی کره‌جنوبی هم ۱۳۶ بازی انجام داد و ۵۲ گل به ثمر رساند تا یکی از چهره‌های افسانه‌ای فوتبال این کشور لقب بگیرد.

۳) مهدی مهدوی‌کیا (ایران)

main_9

بازیکن سابق تیم ملی ایران که این روزها ۴۳ سالگی خود را تجربه می‌کند، پس از درخشش در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، مورد توجه تیم بوخوم آلمان قرار گرفت و با قراردادی قرضی راهی این تیم شد و طی یک فصل ۱۲ بازی برای این تیم انجام داد و ۳ گل به ثمر رساند.

همین درخشش نصف و نیمه کافی بود هامبورگ برای خرید قطعی او پیشقدم شده و مهدوی‌کیا را، که بعدها به موشک هامبورگ مشهور شد، به خدمت بگیرد. او ۸ فصل با پیراهن هامبورگ در رقابت‌های مختلف درخشید و طی ۲۱۱ بازی، ۲۶ گل هم به ثمر رساند. در این بین او در سال ۲۰۰۲ هم به دلیل مصدومیت و دور شدن از شرایط آرمانی مدتی را در جمع آماتورهای هامبورگ سپری کرد و دو بار هم برای این تیم به میدان رفت.

مهدوی‌کیا پس از ۸ فصل حضور در هامبورگ راهی اینتراخت فرانکفورت شد و طی سه فصل در این تیم ۳۲ بازی انجام داد اما هیچ‌گاه نتوانست دوران درخشانش در هامبورگ را تکرار کند.

موشک ایرانی که مجموعا ۲۵۵ بازی در بوندسلیگا انجام داده و در رده سوم برترین آسیایی‌های این لیگ قرار دارد، طی ۱۳ سال ۱۱۱ بازی هم برای تیم ملی ایران انجام داد و ضمن حضور در دو جام جهانی، ۱۳ گل هم برای یوزهای ایرانی به ثمر رساند.

۴) یاسوهیکو اوکودرا (ژاپن)

204ecbf0923ab97c163b79d24ef7dc12

هافبک اسبق تیم ملی ژاپن که اکنون در ۶۸ سالگی به سر می‌برد، در سال ۱۹۷۷ به تیم کلن آلمان پیوست و سه فصل برای این تیم بازی کرد. او در این مدت ۷۵ بازی انجام داد و ۱۵ گل به ثمر رساند.

به‌رغم درخشش در کلن او به دلایلی مجبور شد راهی هرتابرلین شود که در آن زمان در بوندسلیگا B حضور داشت. البته حضور این ژاپنی در هرتا فقط یک فصل طول کشید که حاصل آن ۲۵ بازی و ۸ گل زده بود.

وردربرمن آخرین تیم آلمانی بود که این هافبک گلزن ژاپنی بازی در آن را تجربه کرد. او طی ۵ فصل بازی‌های درخشانی برای سبزپوشان آلمانی انجام داد و طی ۱۵۹ بازی ۱۱ گل هم به ثمر رساند تا تعداد بازی‌هایش در بوندسلیگا به عدد ۲۳۴ برسد (بدون احتساب بازی در بوندسلگا B).

یاسوهیکو اوکودرا ۱۵ سال حدفاصل سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۷ عضو تیم ملی ژاپن بود اما در این مدت تنها ۳۲ بازی برای چشم بادامی‌ها انجام داد و ۹ گل هم به ثمر رساند.

۵) کو جا چئول (کره جنوبی)

hxk_eactR_l

این هافبک ۳۱ ساله کره‌ای در سال ۲۰۱۱ راهی وولفسبورگ شد و طی سه فصل ۳۲ بازی برای این تیم انجام داد و موفق به گلزنی هم نشد. او سپس برای یک فصل به‌طور قرضی راهی آگزبورگ شد و در این تیم ۳۶ بازی انجام داد و ۸ گل به ثمر رساند.

ماینز تیم بعدی چئول بود که البته در این تیم هم تنها یک فصل دوام آورد اما انجام ۳۹ بازی و به ثمر رساندن ۶ گل سبب شد آگزبورگ این بار به طور قطعی این هافبک ژاپنی را به خدمت بگیرد و او هم طی ۴ فصل ۱۰۴ بازی برای این تیم انجام داد ۱۴ گل هم وارد دروازه حریفان کرد تا به این ترتیب مجموع دیدارهایش در بوندسلیگا به ۲۱۱ بازی برسد.

چئول حد فاصل سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۹ در تیم ملی کره‌جنوبی ۷۶ بازی انجام داد و ۱۹ گل هم به ثمر رساند.

۶) وحید هاشمیان (ایران)

D2B9EB25-AE90-46EE-8BDD-A143AEC5C387_w1200_r1_s

مهاجم اسبق تیم ملی ایران که اکنون در ۴۴ سالگی به سر می‌برد، در سال ۱۹۹۹ راهی تیم هامبورگ شد و طی دو فصل تنها ۱۲ بازی برای این تیم انجام داد اما همین تعداد بازی کم استعدادهای او را نمایان کرد به طوری که راهی بوخوم شد و طی سه فصل در این تیم ۸۷ بازی انجام داد و ۳۴ گل زد تا لقب «هلی‌کوپتر» را از آن خود کند. البته هاشمیان سال اول حضورش در بوخوم را در بوندسلیگا B سپری کرد و با این تیم به بوندسلیگا A صعود کرد.

بایرن مونیخ تیم بعدی هاشمیان بود که به لطف درخشش در بوخوم او را به خدمت گرفت اما وحید در این تیم درخشش لازم را نداشت و تنها در ۹ دیدار به میدان رفت بدون این‌که گلی به ثمر برساند.

هانوفر مقصد بعدی هلی‌کوپتر بود. وحید هاشمیان طی سه فصل حضور در این تیم ۸۰ بازی انجام داد و ۹ گل هم به ثمر رساند و در نهایت او بار دیگر در سال ۲۰۰۸ به بوخوم بازگشت و طی دو فصل ۴۱ بار برای این تیم به میدان رفت و سه گل هم به ثمر رساند.

هاشمیان جمعا ۲۰۸ بازی در بوندسلیگا (بدون احتساب ۱۸ بازی در بوندسلیگا B) انجام داد تا در جمع آسیایی‌های رکورددار در این لیگ جای داشته باشد.

مهاجم اسبق تیم ملی اران طی سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۹ در ۵۰ دیدار به میدان رفت و ۱۵ گل هم به ثمر رساند که برخی از این گل‌ها در صعود ایران به جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان نقش تاثیرگذار و انکارناپذیری داشت.