3

پس‌لرزه‌ و شوک‌های «فساد عظیم بانکی» مرتبط با گروه اقتصادی امیرمنصور آریا

  • کد خبر : 32286
  • ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۶

افرادی که سوءاستفاده می‌کنند ده‌ها شرکت تو در تو تشکیل می‌دهند که بعدها کارشناسان متخصص باید بنشینند و کارهای اینها را از هم تفکیک کنند

افق نیوز:پس‌لرزه‌ و شوک‌های «فساد عظیم بانکی» مرتبط با گروه اقتصادی امیرمنصور آریا هنوز هم از ذهن خیلی از مفسران و تحلیل‌گران اقتصادی خارج نشده است. شوکی که سال ۹۰ را با التهاب فراوان برای بانک‌ها، مدیران بانک‌ها و حتی برخی از مسوولان مرتبط با این پرونده به پایان برد اما آنچه که در این میان دارای اهمیت است چگونگی فعالیت این گروه است که به لطف تشکیل علنی دادگاه‌های این پرونده بزرگ، امروز پرده از بخشی از فعالیت‌های نامشروع این باند برداشته شده است. یکی از روش‌های گروه «امیرمنصور آریا» برای تبدیل شدن به یک قطب بزرگ در اقتصاد ایران در طی کمتر از یک دهه فعالیت، ثبت شرکت‌های صوری به منظور اخذ تسهیلات و اعتبارات بانکی بوده است که این گزارش به چگونگی طی این روند در مدتی کوتاه می‌پردازد.

در ششمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد بانکی، قاضی فراهانی نماینده دادستان تهران در گزارشی به روند ثبت شرکت‌های گروه امیر منصور آریا پرداخت و گفت: گروه امیرمنصور آریا در ثبت شرکت‌ها از سال ۸۸ تا ۹۰ یک رشد ۱۵۰ درصدی داشته‌اند که این رقم در هیچ نظام اقتصادی قابل توجیه نیست مگر با رشوه و فساد اقتصادی؛ لذا در مجموع این ادعا که اعضای این گروه بگویند اختیار یا سوء نیت نداشته‌‌اند، قابل استماع نیست.

وی هم‌چنین در همین زمینه نموداری از روند ثبت شرکت‌ها به دادگاه ارائه کرد که بر اساس آن؛ گروه امیرمنصور آریا تا قبل از سال ۱۳۸۰ مجموعا ۲ شرکت به ثبت رسانده است اما تنها در ۲ سال منتهی به ۹۰ این گروه ۱۳۵ شرکت را به ثبت رسانده است که چگونگی ثبت و فعالیت این شرکت‌ها همواره از سوالات مطرح در جلسات دادرسی پرونده فساد عظیم بانکی بوده است.

آمار دقیق مربوط به ثبت شرکت‌ها در طی ۱۰ سال فعالیت گروه امیرمنصور آریا بر اساس این نمودار به این شرح است:

۱ـ قبل از سال ۸۰ ـ ۲ شرکت ثبت شده است

۲ـ سال ۱۳۸۰ ـ ۴ شرکت ثبت شده است ـ تعداد شرکت‌ها ۶

۳- سال ۸۱ ـ ۵ شرکت ثبت شده است ـ تعداد شرکتها ۱۱

۴ـ سال ۸۲ ـ ۷ شرکت ثبت شده است ـ تعداد شرکت‌ها ۱۸

۵ـ سال ۸۳ ـ ۷ شرکت ثبت شده است ـ تعداد شرکت‌ها ۲۵

۶ـ سال ۸۴ ـ ۷ شرکت ثبت شده است ـ تعداد شرکت‌ها ۳۲

۷ـ سال ۸۵ ـ ۱۶ شرکت ثبت شده است ـ تعداد شرکت‌ها ۴۸

۸ـ سال ۸۶ ـ ۱۹ شرکت ثبت شده است ـ تعداد شرکت‌ها ۶۷

۹ـ سال ۸۷ ـ ۲۲ شرکت ثبت شده است ـ تعداد شرکت‌ها ۸۹

۱۰ـ سال ۸۸ ـ ۳۲ شرکت ثبت شده است ـ تعداد شرکت‌ها ۱۲۱

۱۱ـ سال ۸۹ ـ ۴۶ شرکت ثبت شده است ـ تعداد شرکت‌ها ۱۶۷

۱۲ـ سال ۹۰ ـ ۵۷ شرکت ثبت شده است ـ تعداد شرکت‌ها ۲۲۴

بر اساس این گزارش، همان‌طور که در نمودار مذکور مشخص است شرکت امیرمنصور آریا در طی یک دهه برای پوشش فعالیت‌های نامشروع اقتصادی خود بیش از ۲۲۴ شرکت صوری به ثبت رسانده است که عمده ثبت این شرکت‌ها نیز در سه سال پایانی سال دهه ۸۰ بوده است.

 

شرکت امیرمنصور آریا

به گزارش ایسنا، دادستان تهران نیز پیش از این در همین رابطه توضیح داده است: طبق اسناد و مدارک موجود و گزارش کارشناسان رسمی دادگستری، علاوه بر موارد موجود در نمودار، حدود ۶۰ شرکت دیگر توسط گروه امیر منصور آریا که فقط کاغذی بوده و با هدف اخذ تسهیلات و اعتبارات بانکی و انجام معاملات صوری داخلی به ثبت رسیده است.

هم‌چنین پیش از این حجت الاسلام محسنی اژه‌ای با انتقاد از رویه ثبت شرکت‌ها گفته بود که سهولت در ثبت شرکت‌ لزوما مثبت نیست. وی در چهارمین گردهمایی مدیران کل ثبت اسناد و املاک کشور به ناشناخته بودن جایگاه ثبت در جامعه اشاره می‌کند و اضافه می‌کند: امروز چند چیز است که مردم و مسئولان نظام از آن رنج می‌برند. البته من از باب ارائه‌ بهتر خدمات عرض می‌کنم که بعضی از این دغدغه‌ها نگذارد خدمات سازمان ثبت نشان داده شود. یکی از مسائل، ثبت شرکت‌هاست. اگر ثبت شرکت‌ها نیاز به قانون دارد، رییس سازمان ثبت در این زمینه پیشگام شود و تعجیل کند. اگر نه ـ که به اعتقاد من هم با همین قانون می‌شود کار را کنترل کرد ـ باید با ایجاد یک بانک اطلاعاتی بر امور نظارت و کنترل بهتری داشت.

دادستان کل کشور ادامه می‌دهد: مساله‌ای که مردم، همه‌ جامعه و دستگاه قضایی گرفتار آن است بحث ثبت شرکت‌های کثیر به صورت سهل و آسان است؛ البته خیلی خوب است که ما مقدار زیادی شرکت داشته باشیم اما نه اینکه افرادی از این طریق سوءاستفاده و کلاهبرداری کنند و بتوانند شرکتی را تاسیس و گرفتاری‌هایی را برای مردم و نظام درست کنند و بعدا اصلا معلوم نشود این افراد کجا رفته‌اند.

محسنی اژه‌ای تاکید می‌کند: افرادی که سوءاستفاده می‌کنند ده‌ها شرکت تو در تو تشکیل می‌دهند که بعدها کارشناسان متخصص باید بنشینند و کارهای اینها را از هم تفکیک کنند؛ لذا اگر بنا بر تسهیل در کار شرکت‌هاست و از این جهت مشکلات فراوانی برای مردم ایجاد شود، این سهل‌گیری معلوم نیست که الزاما مثبت باشد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=32286

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر