7

ماجرای خودکشی کارگر چاه نفتی شماره ۱۹ میدان نفتی یادآوران چه بود؟

  • کد خبر : 323602
  • ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹

عمران محمدی کارگر چاه نفتی شماره ۱۹ میدان نفتی یادآوران خوزستان دیروز با حلقه آویز کردن خود به زندگی پایان داد. خودکشی که علت آن تاکنون مشخص نبوده و مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان راساٌ در حال پیگیری مساله است.

ماجرای خودکشی کارگر چاه نفتی شماره 19 میدان نفتی یادآوران چه بود؟

به گزارش افق انلاین ، خبر خودکشی یک کارگر خوزستانی به نام عمران محمدی روشن یکبار دیگر مساله کارگر و کارفرما و نبود نظارت کافی از سوی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر قراردادهای کارگری را نشان داد. مساله ای که هرچند قضاوت درباره آن عجولانه به نظر می‌رسد.

اما ماجرای خودکشی کارگر چاه نفتی شماره ۱۹ در میدان نفتی یادآوران چه بود؟ از چند روز پیش فیلمی از حلقه آویز شدن کارگری به نام عمران محمدی در فضای مجازی دست به دست می‌شود. مساله‌ای ناراحت کننده، که روح هر خوزستانی را جریحه دار کرد.

روز چهارشنبه ۲۱ خردادماه نیروی کارگری به نام عمران محمدی روشن، خود را در محدوده چاه نفتی شماره ۱۹ در میدان نفتی یادآوران به دار آویخت. پس از فوت این کارگر، نخستین ذهنیت‌ها درباره علت خودکشی به سمت حقوق و عدم پرداخت آن رفت.

به طوری که مسایلی مانند پرداخت حقوق کمتر از مصوب وزارت کار، عدم امضای قرارداد سالانه شرکت با کارگران، اجبار کارگران به امضای برگه سفید، عدم واریز حقوق اردیبهشت ماه از مسایلی بود که پس از خبر خودکشی عمران محمدی در فضای مجازی منتشر شد. در کنار این مسایل، دسته دوم از فرضیات نیز با رد قوی مساله مالی در علت خودکشی؛ سابقه بیماری و اعتیاد متوفی را علت اصلی خودکشی می‌دانستند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان: شخصا مسئله خودکشی عمران محمدی را پیگیری می‌کنم

ارسلان غمگین مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در واکنش به این اقدام خودکشی کارگر شرکت مؤسسه نظم آفرینان ایمان اظهار داشت: مساله خودکشی را شخصا پیگیر و تمامی واحدهای اداره را برای بررسی ویژه و فوری جهت اعلام نتیجه در کمترین زمان ممکن به مدیریت اداره کل صادر کردم.

غمگین اظهار داشت: به معاون روابط کار و روسای اداره بازرسی کار، اداره روابط کار و اداره حراست و اداره تعاون، کار و رفاه محل حادثه دستور دادم به طور دقیق این مساله پیگیری شود.

عمران محمدی نیروی شرکتی مؤسسه نظم آفرینان ایمان که فعال در بخش حفاظت و حراست است، بیش از ۵ سال سابقه فعالیت کارگری داشت. موسسه حفاظتی مراقبتی نظم آفرینان یکی از شرکت‌های فعال در حوزه حفاظت و حراست، ارائه کننده طیف وسیعی از خدمات حراستی و امنیتی جهت سازمان های دولتی، موسسات و شرکتهای خصوصی از جمله پالایشگاه و تاسیسات نفتی است. دفتر این شرکت در اهواز است.

مؤسسه نظم آفرینان ایمان: تمامی مطالبات کارگران تا فروردین۹۹  واریز شده است

مؤسسه نظم آفرینان ایمان که عمران محمدی جزء پرسنل شرکتی آن بوده، نسبت به مساله عدم پرداخت حقوق و وجود نارضایتی کارگری از این مجموعه در سایت خود واکنش نشان داده و بیان داشت: موسسه نظم آفرینان ایمان همراه با خانواده محترم همکار از دست رفته عمران محمدی روشن عزادار است. خبر در گذشت همکار عزیزمان قلب ما را مالامال از اندوه کرده است.

این موسسه در بیانیه خود اظهار داشت: حقوق و مزایای ماه اسفند و عیدی و سنوات مرحوم محمدی روشن به طور کامل و بر اساس قانون کار و قرارداد منعقده پرداخت شده است که اسناد آن موجود است. در تاریخ۲۹/۱۲/۱۳۹۸ قرارداد ایشان به دلیل یک مشکل شخصی تمدید نگردیده و بازگشت به محل کار منوط به حل مشکل یاد شده گردیده است که بر اساس مدارک موجود که در صورت نیاز قابل ارائه است.

این موسسه درباره علت عدم تمدید قرارداد سال ۹۹ با مرحوم محمدی به مساله بیماری مرحوم، اشاره و اظهار داشت: متعاقب ان مرحوم به مدت ۲۱ روز در موسسه شفا تحت مداوا قرار گرفته و پس از طی این دوران با مساعدت موسسه نظم آفرینان ایمان به محل کار خود بازگشته است.

مساله حقوق و عدم مساعده به کارگران نمی تواند علت خودکشی باشد

لازم به ذکر است که موعد پرداخت حقوق اردیبهشت، بر اساس روال در پانزدهم ماه بعد یعنی نیمه خرداد بوده است که تا به امروز با ۶ روز تاخیر و دیر کرد مواجه شده است.

موسسه نظم آفرینان ایمان در بیانیه خود با اشاره به اینکه ۶ روز تاخیر در پرداخت حقوق نمیتواند دلیلی برخودکشی عمران محمدی باشد، بیان داشت: حال قضاوت با افکار عمومی و وجدان‌های بیدار است که آیا ۶ روز دیر کرد می‌تواند انگیزه ای برای ارتکاب به خودکشی آن هم در محل کار باشد؟ قطعاً علل و عوامل و انگیزه وقوع این حادثه تلخ را باید در جای دیگری به جز محیط کار جست و ضروری است بار دیگر متذکر شویم که علل و عوامل وقوع این حادثه تلخ ارتباطی به محیط کار و مسائل کاری ندارد.

در پایان، موسسه با اشاره به همکاری کامل با دستگاه قضایی در رابطه با خودکشی محمدی، اظهار داشته است: این موسسه خود را موظف به ادای تمامی حق و حقوق قانونی در قبال همکار مرحوم و خانواده محترم ایشان دانسته و از انجام هیچ وظیفه ای فروگذار نخواهد کرد.

تسنیم/حجازی مدیرعامل شرکت نظم آفرینان ایمان نیز در واکنش به خودکشی نیروی شرکت، اظهار داشت: مساله امضای برگه سفید صحت ندارد. با وجود اینکه شرکت چینی سینوپیک به عنوان صاحب کار از آبان ماه ۹۸ به شرکت نظم آفرینان ایمان پولی واریز نکرده است، ولی موسسه تا آخر اردیبهشت۹۹ حقوق پرسنل را واریز کرده است.

مدیر این موسسه کاری تصریح کرد: عیدی و حقوق و مزایای کارگران تاکنون به طور منظم پرداخت شده و عمران محمدی هیچ درخواست مساعده ای نداشته است تا شرکت با آن مخالفت کند.

موسسه نظم آفرینان ایمان: تمامی اسناد و قراردادهای عمران محمدی را تقدیم دستگاه قضا کردیم

مطابق اسناد ارائه شده موسسه نظم آفرینان ایمان، عمران محمدی روشن به علت بیماری پس از تسویه کامل ۹۸ برای سال جدید تمدید قرارداد نمی‌شود. عقد  قرارداد جدید به رفع مشکل و تعهد کتبی او موکول می شود. عمران محمدی حدودا از نیمه اردیبهشت با رفع مشکل و ارائه گواهی سلامت از طب صنعتی به کار برمی‌گردد.

دستگاه قضا و مسئولان وزرات کار هر چه سریعتر علت اصلی خودکشی را بیان کنند

دستگاه قضا و مسئولان وزرات کار مساله خودکشی عمران محمدی را با اولویت در حال بررسی هستند و اینکه آیا مشکلات کارگری علت خودکشی بوده و یا مسایل غیرکارگری، مساله ای است که نیاز به پایان بررسی های مسئولان دارد.

استان خوزستان، استانی صنعتی با چهره کارگری است. کارگرانی که نقش مهم و سترگی در چرخیدن چرخ های تولید کشور دارند. حمایت و چابکی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مساله ای است که میتواند نقش مهمی در حل مشکلات جامعه کارگری استان داشته باشد.

گزارش از اکبر بهاری

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=323602

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر