4

سناتور آمریکایی:باید ایران را سرنگون کنیم/من باعث لغو معافیت‌های تحریمی شدم

  • کد خبر : 326703
  • ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲:۴۴

یک سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی گفته که او از رئیس‌جمهور این کشور خواسته معافیت برخی کشورها از تحریم‌های نفتی اعمال شده علیه ایران را باطل کند.

سناتور آمریکایی:باید ایران را سرنگون کنیم/من باعث لغو معافیت‌های تحریمی شدم

به گزارش افق انلاین ، «تد کروز»، نماینده مجلس سنای آمریکا در مصاحبه‌ای با یک لابی ضد ایرانی گفت او از دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا خواسته معافیت‌‌های صادرشده برای تحریم‌های نفتی ایران را باطل کند.

تد کروز در لابی ضد ایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی» (اف‌دی‌دی) گفت: «من از رئیس‌جمهور ترامپ خواستم از این توافق فاجعه‌بار خارج شود. در داخل دولت ترامپ نزاع عمده‌ای وجود داشت و وزارت خارجه و وزارت دفاع هر دو مخالف خروج از توافق بودند.»

کروز اضافه کرد: «با وجود این، دو سال پیش ترامپ با من موافقت کرد و از توافق خارج شد. من فکر می‌کنم این مهم‌ترین تصمیم مهم در زمینه سیاست خارجی است که در سراسر دولت ترامپ گرفته شده است.»

وی اضافه کرد: «بعد از آن همان‌طور که می‌دانید هنوز کارهایی مانده بود که باید انجام می‌شد. بعد از خروجمان از توافق، چندین معافیت تحریمی باقی مانده بود که باعث می‌شد بخش زیادی از توافق هنوز باقی بماند. مهم‌ترین این معافیت‌ها، معافیت‌های مربوط به تحریم‌های نفتی بود.»

این سناتور جمهوری‌خواه گفت: «یک بار دیگر جدالی در درون دولت ترامپ بر سر اینکه این معافیت‌ها باید خاتمه یابند یا حفظ شوند در گرفت. وزارت خارجه استدلال می‌کرد که معافیت‌های تحریمی نباید باطل شوند. آنها می‌گفتند این کار باعث می‌شود قیمت نفت سر به فلک بکشد.»

تد کروز گفت که وزارت انرژی،در مخالفت با وزارت خارجه موضع گرفته و گفته منابع نفتی موجود در دنیا به اندازه‌ای هست که بتواند حذف نفت ایران از بازار را جبران کند.

تد کروز گفت که به صورت علنی و خصوصی هم با وزارت خارجه و هم با وزارت انرژی تعامل کرده و علاوه بر آن، مستقیماً هم به ترامپ گفته که معافیت مربوط به تحریم‌های نفت باید خاتمه پیدا کند.

او سپس گفت: «رئیس‌جمهور موافقت کرد و در نهایت مشخص شد که حرف وزارت انرژی صحیح بوده و وزارت خارجه اشتباه می‌کرده است.»

تد کروز گفت همراه با دو نفر دیگر از سناتورها طرحی برای لغو همکاری‌های بین‌المللی با برنامه هسته‌ای ایران معرفی کرده و از دولت ترامپ خواسته این معافیت‌ها هم ابطال شوند. او گفت: «ترامپ باز هم کار صحیح را انجام داد و به معافیت‌های مربوط به همکاری‌های هسته‌ای غیرنظامی با ایران پایان داد.»

او در ادامه گفت: «الان وقت آن است که دولت سرانجام، اقدامی بازگشت‌ناپذیر برای پایان دادن به باقی‌مانده‌های این توافق فاجعه‌بار هسته‌ای انجام دهد.»

تد کروز تصریح کرد ایالات متحده آمریکا باید مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها که یکی از مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است را فعال کند.

او گفت: «اگر این کار را انجام ندهیم، ترحیم‌های تسلیحاتی سازمان ملل [علیه ایران] منقضی خواهند شد..»

تد کروز گفت که در حال تلاش برای مجاب کردن دولت ترامپ جهت استفاده از این بند برای پایان دادن به برجام است. او گفت: «در همین راستا من در تلاش هستم دولت را مجاب کنم به سازمان ملل رفته و بند بازگشت خودکار تحریم‌ها در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را فعال کند. ما نیاز به اجازه هیچ‌کس دیگر برای استفاده از این مکانیسم نداریم. می‌توانیم همین فردا به شورای امنیت برویم و این روند را آغاز کنیم. با انجام این کار، سرانجام توافق فاجعه‌بار دولت اوباما با ایران نابود خواهد شد.»

تد کروز با متهم کردن ایران به «فعالیت‌های مخرب» مدعی شد که ایران به دنبال نابودی آمریکا و متحدانش از جمله اسرائیل است.

او گفت: «پاره کردن توافق هسته‌ای یکی از اقداماتی بود که ما می‌توانستیم در پاسخ به این اقدامات انجام دهیم. این کار درستی بود، چون توافق هسته‌ای ما را مجبور کرد از قدرتمندترین تحریم‌هایمان دست بکشیم.»

تد کروز تصریح کرد: «وقتی درباره آینده ایران صحبت می‌کنیم اعتقاد من این است که لازم است ما این رژیم را سرنگون کنیم. می‌دانید این، تفکری صریح و بسیار پذیرفته‌شده بود، رژیم ایران همواره به دنبال نابودی ما است. آنها فریاد می‌زنند مرگ بر آمریکا و ما تا زمانی که این رژیم نرود احساس ایمنی نخواهیم کرد.»

تد کروز گفت: «در سال‌های گذشته، به خصوص در نتیجه توافق هسته‌ای اوباما با ایران انجام این کار (تغییر رژیم در ایران)، به صورت تفکری افراطی نگریسته شده و آن را با اینکه ما متعاقب تغییر رژیم، وارد ملت‌سازی غیرضرور، احمقانه و فاجعه‌باری همانند عراق شویم، مترادف دانسته‌اند.»

تد کروز در ادامه اظهاراتش مدعی شد که برای سرنگونی نظام حاکم ایران نیاز به ارسال تانک و جنگنده نیست. او مدعی شد «قدرت حقیقت» می‌تواند این کار را انجام دهد. وی گفت: «ما باید صدای حقوق بشر باشیم، صدای دموکراسی باشیم، چون حقیقت قدرتمند است و می‌تواند دنیا را متحول کند.»

کروز خواستار آن شد ترامپ از راهبردی که رونالد ریگان برای فروپاشی شوروی سابق استفاده کرد برای سرنگونی نظام ایران استفاده کند. او گفت: «درست همان‌طور که رونالد ریگان شوروی را با قدرت راهبردی و ابراز جسورانه حقیقت سرنگون کرد، باید برای سرنگون کردن رژیم ایران تلاش کنیم. من می‌دانم که این اقدامی امکان‌پذیر و علاوه بر آن، اقدامی ضروری است.»

کروز با بیان اینکه در حال همکاری با همکارانش در کنگره برای جلوگیری از «دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» است گفت: «فشار حداکثری باید به معنای فشار حداکثری باشد.»

برجام و ناکامی ترامپ

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام ۸ می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و دستور احیای تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران را صادر کرد.

ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

فارس/در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد او در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت‌ماه سال گذشته در سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد قصد دارد طی گام‌هایی تعهداتش به این توافق را کاهش دهد. اقدام ایران ذیل مفاد مندرج در برجام اعلام شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=326703

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر