3

نقشه اردوغان برای فرار از شکست در سوریه چیست؟ + نقشه میدانی و عکس

  • کد خبر : 326890
  • ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۵

در حالی که نیروهای سوری و رزمندگان مقاومت برای آغاز عملیات در شمال غرب سوریه آماده می شوند، دولت ترکیه با سرکوب گروهک های تروریستی مخالف خود تلاش می کند توافق آتش بس را نجات دهد. به گزارش افق آنلاین، از شمال غرب سوریه خبر می رسد، تمامی یگان های مستقر در نزدیکی خطوط تماس […]

تحریرالشام.jpg

در حالی که نیروهای سوری و رزمندگان مقاومت برای آغاز عملیات در شمال غرب سوریه آماده می شوند، دولت ترکیه با سرکوب گروهک های تروریستی مخالف خود تلاش می کند توافق آتش بس را نجات دهد.

به گزارش افق آنلاین، از شمال غرب سوریه خبر می رسد، تمامی یگان های مستقر در نزدیکی خطوط تماس با مناطق در اشغال گروهک های تروریستی در مناطق جنوبی بزرگراه M۴ (مرکز و غرب استان ادلب، شمال غرب استان حماه و شمال شرق استان لاذقیه) در انتظار شروع فرمان عملیات هستند.

براساس اطلاعاتی که یک منبع میدانی در اختیار مشرق گذاشته است، نیروهای ارتش و رزمندگان دفاع ملی سوریه به همراه نیروهای تیپ فدائیان قدس و سایر رزمندگان جبهه مقاومت در این محورها مستقر شده اند و آماده برای انجام عملیات در مناطق جنوبی بزرگراه M۴ هستند.

این منبع میدانی که تحولات را از نزدیک در شمال غرب سوریه دنبال می کند گفت: اگر عملیات علیه گروهک های تروریستی شروع شود پاسخی به نقض مکرر توافق آتش بس است و پاکسازی مناطق «جبل زاویه، جسرالشغور، جبل اربعین، سرمین، اریحا و…» در مرکز و غرب استان ادلب در دستور کار قرار می گیرد.

وی با بیان این که آزادسازی دشت الغاب (القاهره، عنکاوی، منصوره، تل واسط، قسطون، حمیدیه، زیاره و…) در شمال غرب استان حماه بخش دیگری از این عملیات است، افزود: پاکسازی مناطق «کبانی، زیتونه، سللور، السحاقین و…» در شمال شرق استان لاذقیه در اولویت است.

اگر این عملیات در حدفاصل شهر سراقب در جنوب شرق استان ادلب تا مناطق شمال شرقی استان لاذقیه با موفقیت به اتمام برسد، امنیت مناطق جنوبی و شمالی بزرگراه مهم و راهبردی M۴ به طور کامل تامین می شود و گروهک های تروریستی دیگر نمی توانند این مسیر راهبردی را قطع و ناامن کنند؛ اواخر سال گذشته پس از برقراری دوباره آتش بس ترکیه وعده داد تردد در این بزرگراه عادی می شود اما تروریست ها با حملات متوالی مانع شدند و هفته گذشته نیز بار دیگر به گشت مشترک ترکیه و روسیه در این مسیر حمله کردند.

همزمان با آمادگی نیروهای سوری و مقاومت برای آغاز عملیات تامین امنیت بزرگراه M۴، ارتش ترکیه به حمایت از گروهک های تروریستی در مناطق اشغالی شمال غرب سوریه ادامه می دهد و در روزهای گذشته تجهیزات جدید نظامی را برای آنان ارسال کرد.

براساس اطلاعات به دست آمده، نیروهای ارتش ترکیه تجهیزات جدید نظامی را از گذرگاه مرزی «کفرلوسین» در شمال غرب استان ادلب وارد مناطق اشغالی کردند؛ تجهیزات اهدایی آنکارا در نهایت به مقر گروهک های تروریستی در جنوب استان ادلب انتقال داده شد.

به گفته منابع میدانی، هدف نخست و اصلی ترکیه از اعزام نیروهای جدید و انتقال تجهیزات نظامی به مناطق اشغالی در استان ادلب، تقویت گروهک های تروریستی است تا بتوانند در عملیات احتمالی نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت دوام بیاورند.

به گزارش مشرق، هدف دیگر آنکارا از اعزام کاروان های نظامی، سرکوب گروهک های تروریستی مخالف توافق آتش بس و در مجموع یک پارچه کردن مناطق اشغالی شمال غرب سوریه و تسلط کامل بر این نقاط است.

در ماه ها و هفته های گذشته دولت ترکیه تلاش کرده گروهک تروریستی هیات تحریر الشام را بر تمامی مناطق اشغالی مسلط کند و گروهک تروریستی «حراس الدین» که مخالف توافق آتش بس است را کنار بزند که تاکنون نتیجه ای نداده است.

در حال حاضر، درگیری های میدانی میان گروهک های تروریستی هیات تحریر الشام و حراس الدین که مستقیم و غیر مستقیم تحت فرمان گروه تروریستی القاعده هستند کاهش یافته است؛ این دو گروهک تروریستی از زمان تشکیل تا به امروز تحت فرمان القاعده هستند در گذشته با نام «جبهه النصره» و زیر یک پرچم مشترک در سوریه فعالیت می کردند اما اختلاف میان آنان تشدید و از یکدیگر جدا شدند.

براساس اطلاعات به دست آمده، حملات دو هفته گذشته ترکیه و گروهک تروریستی هیات تحریر الشام علیه تروریست های چند ملیتی حراس الدین با انتقاد شدید گروه های اخوانی و القاعده مواجه شد و همین مسئله باعث شد آنکارا تغییر راهبرد دهد.

به گفته منابع میدانی، ترکیه در راهبرد جدید گروهک های تروریستی مخالف خود را نزدیک و وابسته به داعش دانسته و این به بهانه خوبی تبدیل شده تا بار دیگر با همراهی تروریست های هیات تحریر الشام حملات علیه آنان را از سر بگیرد؛ آنکارا با این انجام این حملات و سرکوب تروریست ها قصد دارد خود را به توافق آتش بس پایبند نشان دهد.

در همین راستا در روزهای گذشته گروهک تروریستی هیات تحریر الشام عملیاتی را در محور شهر «سرمین» در جنوب شرق شهر ادلب علیه تروریست های مخالف خود انجام داد و حملات را با وابسته بودن این عناصر به گروهک تروریستی داعش توجیه کرد.

دولت ترکیه در مجموع با هر شیوه ممکن تلاش می کند عزم خود را برای مقابله با گروهک های تروریستی مخالف توافق آتش بس نشان دهد و از شروع عملیات پاکسازی مناطق اشغالی شمال غرب سوریه جلوگیری کند به خصوص در زمانی که گروهک تروریستی «کتبته خطاب الشیشانی» که از تروریست های چند ملیتی تشکیل شده و نزدیک به گروهک تروریستی حراس الدین است هفته گذشته گشت مشترک نظامی ترکیه و روسیه را در بزرگراه M۴ (نزدیکی ورودی شهر اریجا در مرکز استان ادلب) هدف قرار داد؛ این گشت زنی ها براساس توافق آتش بس اواخر سال گذشته صورت می گیرد و در ماه های گذشته چندین بار با حملات تروریست ها ناتمام مانده اند.

حمله هفته گذشته به گشت مشترک نظامیان ترکیه و مسکو و ادامه این حملات می تواند حاوی این پیام باشد که ترکیه برخلاف ادعاهایش توانی برای کننرل بر مناطق اشغالی شمال غرب براساس توافق آتش بس ندارد و همین مسئله باعث خواهد شد وضعیت جبهه ها روشن شود و دمشق و متحدانش عملیات پاکسازی این مناطق را آغاز کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=326890

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]