6

لیگ برتر فوتبال|هفته سرنوشت‌ساز برای مدعیان بالانشین و کاندیداهای سقوط/ سایه دربی حذفی روی لیگ

  • کد خبر : 328881
  • ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰:۰۸

در هفته بیست‌ونهم رقابت‌های فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور به احتمال فراوان تکلیف برخی از تیم‌های بالا و پایین جدول مشخص خواهد شد.

لیگ برتر فوتبال|هفته سرنوشت‌ساز برای مدعیان بالانشین و کاندیداهای سقوط/ سایه دربی حذفی روی لیگ

به گزارش افق آنلاین ، یک هفته مانده به پایان رقابت‌های لیگ برتر فوتبال با اینکه تکلیف قهرمان لیگ مشخص شده و پرسپولیس جام قهرمانی را بالای سر برده است، اما هنوز تکلیف تیم‌هایی که سقوط می‌کنند و سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را می‌گیرند، مشخص نیست. از همین رو این دو هفته پایانی برای بسیاری حکم مرگ و زندگی را دارد. در ادامه نگاهی به دیدارهای هفته بیست‌ونهم رقابت‌های لیگ برتر خواهیم داشت که حالا پس از قرعه‌کشی جام حذفی و تقابل پرسپولیس و استقلال در نیمه نهایی، همه منتظر پایان لیگ و این دیدار هستند.

تراکتور – ماشین‌سازی
این درست که دیدار دو تیم قدیمی تبریز، یک دربی محسوب می‌شود، اما این دربی بیشتر خانوادگی است. یعنی نمی‌توان آن را در کنار دربی‌های حساس فوتبال ایران مانند استقلالپرسپولیس، سپاهان – ذوب‌آهن، ملوان – داماش یا حتی قدیم‌تر فولاد خوزستان – استقلال خوزستان گذاشت. دربی تبریز گاهی به دیدار تراکتور – گسترش فولاد هم تغییر پیدا کرد که این دربی از لیگ چهاردهم که تساوی دو تیم مانع از قهرمانی تراکتور در پایان فصل شد، اهمیت بیشتری به خود گرفت. حالا هم این دربی خانوادگی‌تر شده است، چراکه هم تبریزی‌ها فضای این بازی را خاص کرده‌اند و هم مالکیت محمدرضا زنوزی بر هر دو تیم تبریزی حاضر در سطح اول فوتبال ایران، این ماجرا را پررنگ می‌کند.

در این بازی اما تراکتور به دنبال کسب سهمیه است و ماشین‌سازی برای فرار از سقوط تلاش می‌کند. یعنی اگر انتخاب با مالک مشترک دو باشگاه باشد، نمی‌داند چه تصمیمی بگیرد و همین می‌تواند دربی امشب تبریز را غیرقابل پیش‌بینی کند. شکست هر کدام از دو تیم هم سقف آرزوهای مربیانی است که روی سرشان آوار می‌شود. حتی در دربی رفت که همه فکر می‌کردند ماشین‌سازی برای کمک به قهرمانی تراکتور سه امتیاز را به برادر مطرح‌تر بدهد، اما با شکست دادن این تیم تمام پیش‌بینی‌ها را تغییر داد که البته پس از آن، حکم اخراج رسول خطیبی هم آمد. حالا هم نه کادر فنی تراکتور شرایط خوبی دارد و نه خیال کادر فنی ماشین‌سازی راحت است که همین امر حساسیت کار را بالاتر می‌برد. باید دید پایان این دربی خانوادگی، سقف آرزوهای کدام مربی روی سرش آوار می‌شود.

نساجی – ذوب‌آهن
نساجی همچنان با محمود فکری شکست‌ناپذیر ادامه می‌دهد و کسی جلودارش نیست. آنها در هفته‌های اخیر غول‌های فوتبال ایران را شکست داده یا متوقف کرده‌اند و تیمی ترسناک را می‌مانند، اما خب ذوب‌آهن هم شرایطی مشابه دارد. تیمی که پس از ۱۶ هفته شکست‌ناپذیری پرسپولیس، این تیم را در روز جشن قهرمانی‌اش غافلگیر کرد و قهرمان لیگ را در تهران یک بر صفر شکست داد. ذوبی‌ها نیز به امید ماندن در لیگ برتر لوکا بوناچیچ را جایگزین میودراگ رادولوویچی کردند که عملکردش در این تیم اصفهانی مثبت بود، اما ماجرای کرونا و مشکلات این مربی با ذوب‌آهن، قرارداد را به بن‌بست رساند. حالا ذوب‌آهن با ۲۹ امتیاز وضعیت بهتری در جدول پیدا کرده است، با این حال همچنان خطر سقوط را حس می‌کند. نساجی که ۳۶ امتیازی شده و با خیالی آسوده لیگ را ادامه می‌دهد، شاید بدون استرس به مصاف میهمان خود برود، اما کار سختی مقابل ذوب‌آهن خواهد داشت که به شکست‌ناپذیری پرسپولیس پایان داد و شاید بتواند این اتفاق را برای نساجیِ محمود فکری هم رقم بزند.

استقلال – پیکان
هرچند استقلال این فصل هم نتوانست بالاتر از رقیب سنتی خود یعنی پرسپولیس قرار بگیرد و رقابت برای قهرمانی را باخت، با این حال هنوز جایگاه خود را در بالای جدول حفظ کرده است. آنهم میان تیم‌هایی چون سپاهان، تراکتور، شهر خودرو و فولاد که خود را رقیبی جدی برای قهرمانی و کسب سهمیه آسیایی می‌دانستند و حالا استقلال دو هفته مانده به پایان لیگ، با دو امتیاز اختلاف رتبه دوم را در اختیار دارد. استقلالی‌ها که با نایب قهرمانی در لیگ می‌توانند کسب سهمیه پلی‌آف آسیا را قطعی کنند و چشم امیدی به قهرمانی در جام حذفی خواهند داشت تا بلکه سهمیه مستقیم بگیرند. با این حال دو هفته مانده به پایان بازی‌ها، استقلال باید با رقیبی خطرناک روبه‌رو شود. پیکانی که با توجه به حضورش در منطقه سقوط به لیگ دسته اول، پرانگیزه و پرتوان مقابل رقبا ظاهر می‌شود و بعید نیست حتی بتواند استقلال را برای ماندن در لیگ شکست دهد. در این صورت و لغزش استقلال، تراکتور، فولاد و حتی سپاهان و شهر خودرو چشم به جایگاه استقلال خواهند داشت تا بتوانند به نایب قهرمانی لیگ برتر برسند.

استقلال برای این دیدار فرشید اسماعیلی و ارسلان مطهری را در اختیار ندارد و وضعیت شیخ دیاباته هم معلوم نیست، اما تیم فرهاد مجیدی نشان داد حتی بدون بازیکنان هجومی‌اش هم می‌تواند به پیروزی برسد و در وضعیتی مشابه سپاهان را از پیش رو برداشت. حالا با این شرایط باید با پیکانی دیدار کند که برای دومین هفته متوالی سرمربی روی نیمکت ندارد و عبدالله ویسی به دلیل محرومیت انضباطی غایب بزرگ پیکان محسوب می‌شود. پیکانی که پس از آغاز دوباره مسابقات پس از کرونا جز دیدار مقابل پرسپولیس، شکستی را متحمل نشده است و نمی‌خواهد حالا در حساس‌ترین مقطع نتیجه را به استقلال واگذار کند.

لیگ برتر فوتبال , فوتبال , تیم فوتبال پرسپولیس , تیم فوتبال استقلال ,

گل‌گهر – پرسپولیس
تیم مجید جلالی که حالا میزبان قهرمان لیگ است، سه امتیازی از منطقه سقوط فاصله گرفته، اما این سه امتیاز برای ماندن در لیگ برتر کافی نیست. گل‌گهر در اولین فصل حضورش در لیگ برتر برای ماندن هنوز خیالش راحت نیست و شاید از حال و هوای این روزهای پرسپولیس بتواند استفاده کند. از طرفی پرسپولیسی‌ها قهرمان شده‌اند و خواه ناخواه بخشی از انگیزه آنها کاسته می‌شود و از طرفی دربی حذفی آنها که ۵ شهریور برگزار می‌شود، این ذهنیت را در بازیکنان و کادر فنی ایجاد می‌کند که انگیزه و توان خود را برای تقابل با استقلال حفظ کنند. شاید همین ذهنیت بتواند شانس گل‌گهر را برای پیروزی مقابل پرسپولیس افزایش دهد. هرچند پرسپولیسی‌ها می‌گویند لیگ را همچنان با انگیزه ادامه می‌دهند، اما باخت آنها مقابل ذوب‌آهن در روز جشن قهرمانی نشان داد که قهرمان لیگ هم می‌تواند شکننده باشد. پرسپولیس برای این بازی بشار رسن و وحید امیری را ندارد و محمد نادری هم به نظر هنوز آماده حضور در ترکیب نیست. البته حالا پرسپولیسی‌ها باید در دو هفته باقیمانده لیگ آمادگی و انگیزه خود را برای دربی حذفی نگه دارند و شاید همین مسئله کار گل‌گهر را سخت کند.

سایپا – نفت مسجدسلیمان
خیال نفت مسجدسلیمان از ماندن در لیگ راحت شده است و این تیم حالا دغدغه‌ای جز موفقیت در جام حذفی ندارد، اما تیم مهدی تارتار هنوز هم نمی‌خواهد در لیگ بازنده باشد. آنها در این هفته با سایپایی رقابت دارند که در نیم‌فصل دوم شباهت زیادی به خودشان داشته و جزو رکوردداران مساوی در لیگ است. نفت مسجدسلیمان با ۱۶ مساوی و سایپا با ۱۳ مساوی، به تیم مساوی‌گیرها شهرت پیدا کرده‌اند. هرچند این مساوی‌ها نیز به کار آنها آمده تا برای ماندن در لیگ کمک‌ حال‌شان باشد. سایپا که هنوز در منطقه سقوط قرار دارد، برای اینکه در هفته پایانی استرس سقوط نداشته باشد، چاره‌ای جز پیروزی ندارد، اما آیا می‌تواند مقابل تیمی که سخت می‌بازد و خوب مساوی می‌گیرد، به پیروزی برسد؟ تقابل ابراهیم صادقی و مهدی تارتار را باید دوئل مربیان محتاط لیگ دانست که حالا باید دید در این دوئل چه چیزی در چنته دارند.

صنعت نفت – شاهین شهرداری
روزگار بر وفق مراد بوشهری‌ها نبوده است. تیمی که فصل پیش جشن قهرمانی و صعود به لیگ برتر را گرفت، اما از ابتدای فصل تاکنون با عبدالله ویسی، مهرداد کریمیان، میشو کریستیچوویچ و حالا مهدی پاشازاده نتوانسته است به بقا در لیگ امیدوار باشد. شاهینی که چند سال پیش هم پروازش در بلندای آسمان فوتبال ایران به پایان رسیده بود و با امید زیادی مجدداً به لیگ برتر بازگشت، حالا فقط روی کاغذ امید به ماندن دارد، آنهم با معجزه، اما تیم پاشازاده برای همین کورسوی امید هم بیشترین تلاش را می‌کند. البته مقابل صنعت نفتی که در این فصل خوش درخشیده بود و پس از جدایی دراگان اسکوچیچ از روزهای اوج و جمع رقبا فاصله گرفت. صنعت نفتی که حالا با زمزمه‌های عدم حمایت وزارت نفت از این تیم، باید برای تیمداری در فصل آینده فکری کند و مشخص نیست می‌توان بازهم این تیم با هواداران پرشورش را در لیگ برتر دید یا نه. با این حال در روزهای سخت دو تیم صاحب هوادار جنوب کشور، تقابل این دو تیم برای یکی بازی مرگ و زندگی است و برای تیم دیگر، یک بازی تشریفاتی که لیگ به پایان برسد تا فکری برای فصل آینده کنند.

سپاهان – شهر خودرو
دو تیمی که این فصل مدعی بودند و برای قهرمانی تلاش می‌کردند، شرایط‌شان به گونه‌ای رقم خورد که حالا شاید حتی از کسب سهمیه باز بمانند. شهر خودرو که پس از جدایی یحیی گل‌محمدی و حضورش در پرسپولیس پر فراز و نشیب ظاهر شد، این روزها با سهراب بختیاری‌زاده تلاش می‌کند تا بلکه با لغزش رقبا سهمیه بگیرد، اما حالا با رقیبی سخت تقابل خواهد داشت. با سپاهانی که پس از کنار رفتن از جام حذفی مقابل استقلال و استعفای امیر قلعه‌نویی، تنها شانس خود را برای کسب سهمیه در لیگ برتر می‌بیند و نمی‌خواهد این فرصت را از دست بدهد. سپاهان با میگوئل تکسیرا که جانشین امیر قلعه‌نویی شده، در حالی باید مقابل شهر خودرو قرار بگیرد که مشخص نیست رفتن قلعه‌نویی شوک مثبت است یا منفی، اما هرچه هست شهر خودرو می‌تواند از این فرصت برای غافلگیری سپاهان و نگه داشتن شانس خود برای کسب سهمیه استفاده کند. هر دو تیم ۴۵ امتیازی هستند و باید منتظر لغزش تراکتور و فولاد ۴۷ امتیازی یا استقلال ۴۹ امتیازی باشند.

پارس جنوبی – فولاد
این فصل برای پارس جنوبی هم که وابسته به وزارت نفت است، فصل سختی بود. پر از فراز و نشیب و فشارهای مالی. شاید یکی از دلایل اُفت تیم پارس جنوبی که روزهای درخشانی در لیگ برتر داشت، به همین مشکلات مالی بازگردد که حالا آنها را به پرتگاه سقوط برده است. پارس جنوبی در صورتی که رقبایش در پایین جدول پیروز شوند، شانسی برای ماندن در لیگ نخواهد داشت، اما حتی در صورت لغزش رقبا هم باید از حریفانش امتیاز بگیرد. تیم پورموسوی در این هفته دیداری سخت مقابل فولاد دارد. فولادی که برای کسب سهمیه در دو هفته پایانی به هر دری خواهد زد تا جای خود را به سپاهان و شهر خودرو ندهد و حتی در فرصتی بتواند جای تراکتور و استقلال را در جدول بگیرد. فولاد با جواد نکونام در این فصل روزهای موفقی را پشت سر گذاشته است و مسلماً مربی جوان این تیم نمی‌خواهد در دو هفته پایانی در این رقابت سخت و طولانی فصلی بی‌حاصل را به پایان برساند.

شنبه، ۲۵ مرداد ۹۹، ساعت ۲۰:۴۵ (تمامی بازی‌ها به صورت همزمان برگزار می‌شوند)

تراکتور تبریز – ماشین‌سازی تبریز
داوران: یاسر همرنگ، محمدرضا منصوری، مهدی عالیقدر و امیرسامان سلطانی‌
ناظر: رحیم رحیمی مقدم

نساجی مازندران – ذوب‌آهن اصفهان
داوران: مرتضی منصوریان، جعفر مهاجر، فرهاد فرهادپور و کیوان علیمحمدی‌
ناظر: فریدون اصفهانیان

استقلال – پیکان
داوران: پیام حیدری، محمدرضا ابوالفضلی، جلیل شعرانی و سعید رحیمی‌مقدم
ناظر: حسین خانبان

گل‌گهر سیرجان – پرسپولیس
داوران: سیدمهدی سیدعلی، محمد هاشمی‌نسب، یوسف مغروری و یعقوب آشوری
ناظر: ابوطالب طاهریان

سایپا – نفت مسجدسلیمان
داوران: حسین زیاری، محمدرضا مدیرروستا، رضا حیدری و حسین زمانی
ناظر: علی‌نقی مصطفی‌نژاد

صنعت نفت آبادان – شاهین شهرداری بوشهر
داوران: حمید حاج‌ملک، مهدی شفیعی، حامد صفایی و امیر ایار
ناظر: مسعود مرادی

سپاهان اصفهان – شهر خودروی مشهد
داوران: رضا کرمانشاهی، حسن انتظاری، محمد عطایی و میثم حیدری
ناظر: علیرضا یزدانی

پارس جنوبی – فولاد خوزستان
داوران: اشکان خورشیدی، محمد راهی، حمید نادری و محمدرضا تارخ
ناظر: محمود رفیعی

تسنیم

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=328881

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر