3

اگر به زندگی عادی برگردیم، ضربه کرونا در پاییز هولناک است

  • کد خبر : 329608
  • ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۳

آن چیزی که وضعیت را به سمت بحران طغیان می‌برد، رفتار ما است؛ ویروس کار خود را انجام می‌دهد اما رفتار ما می‌تواند باعث ادامه وضعیت سفید یا رفتن به سمت طغیان و بحران شود.

اخبار کوتاه و لحظه به لحظه از «کرونا»| فرهیختگان آنلاین

خوزستان استاندار خوزستان گفت: آن چیزی که وضعیت را به سمت بحران طغیان می‌برد، رفتار ما است؛ ویروس کار خود را انجام می‌دهد اما رفتار ما می‌تواند باعث ادامه وضعیت سفید یا رفتن به سمت طغیان و بحران شود.

افق آنلاین ،غلامرضا شریعتی در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که امروز (اول شهریورماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با تبریک هفته دولت و روز پزشک اظهار کرد: همچنان در جهان شاهد مقابله انسان با کرونا هستیم و تاکنون ۲۳ میلیون نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند و بیش از ۸۰۰ هزار نفر به کام مرگ کشیده شده‌اند.

وی افزود: این ویروس به شدت به تجمعات انسانی علاقه‌مند است و جاهایی که تراکم انسانی زیاد است بهترین شرایط را برای انتقال ویروس فراهم می‌کند.

استاندار خوزستان بیان کرد: در نیم‌کره شمالی اکنون ممکن است تا حدودی این ویروس را کنترل کرده باشند اما با شروع فصل پاییز، آغاز مجدد موج کرونا مورد انتظار است و ممکن است تداخل آن با آنفلوآنزای، فصلی شرایط را در نیم‌کره شمالی بغرنج‌تر کند.

شریعتی افزود: کرونا موجب تغییر رفتار انسان‌ها شده است. اکنون استفاده از ماسک به رفتار هنجاری تبدیل شده است. البته اهمیت استفاده از ماسک در افراد مبتلا بیشتر است و نحوه استفاده از ماسک نیز بسیار اهمیت دارد. فعلا تنها راه مقابله با ویروس استفاده از ماسک است.

وی گفت: در حال حاضر خوزستان در وضعیت سفید قرار دارد اما همیشه وضعیت سفید نیست. آن چیزی که وضعیت را به سمت بحران طغیان می‌برد، رفتار ما است؛ ویروس کار خود را انجام می دهد اما رفتار ما می‌تواند باعث ادامه وضعیت سفید یا رفتن به سمت طغیان و بحران شود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: اگر احساس خطر رها شود و به زندگی عادی برگردیم در پاییز ضربه بدتر و هولناک‌تری به ما وارد می‌شود اما اگر دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شوند، کرونا نمی‌تواند ما را درگیر کند و از طغیان و بحران جلوگیری خواهیم کرد.

وی بیان کرد: در مکتب شیعه، ماه‌های محرم و صفر آنقدر جایگاه بالایی دارند که موضوعاتی مانند کرونا تاثیری در جایگاه و فرهنگ ایثار و شهادت سیدالشهدا(ع) در ذهن مردم نمی‌گذارد؛ امروزه رنگ و بوی محرم متفاوت است و باید مراسم در فضای باز و با رعایت دستورالعمل‌ها برگزار شود.

شریعتی افزود: نباید اجازه تقابل عزاداری و کرونا را به بدخواهان مکتب شیعه بدهیم. نباید اجازه سوءاستفاده به بدخواهان تفکر شیعه بدهیم.

وی گفت: کاری نکنیم که دو سه هفته بعد، بدخواهان شیعه سوءاستفاده کنند و ذهن مردم را در این زمینه به تردید وادارند.

استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم تشکیل اکیپ‌های مشترک به منظور نظارت بر روند برگزاری مراسم عزاداری، تصریح کرد: نباید اجازه داده شود پروتکل‌های بهداشتی زیر سوال بروند. عاقبت و خطری که در کمین است تا دشمنان بخواهند از آن سوءاستفاده کنند را باید مهم‌تر بدانیم و اجازه ندهیم این سنت حسنه را زیر سوال ببرند.

وی با تاکید بر لزوم بسیج امکانات در دهه محرم برای گوشزد کردن به منظور رعایت نکات بهداشتی عنوان کرد: همه باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم تا هم مراسم عزاداری برگزار شود و هم از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری شود.

ایسنا/شریعتی افزود: برای مراسم تاسوعا و عاشورا هم باید تصمیم واحدی اتخاذ شود. اگر فرمانداران پای کار نیایند، موفقیت‌های سازمان تبلیغات و بهداشت کم خواهد بود. نیروی انتظامی نیز باید در این زمینه کمک کند.

وی بیان کرد: به دلیل اینکه مراسم عید غدیر و عرفه هدفمند برگزار شدند، مشکلات جدی نداشتیم. محرم، فراگیرتر و کنترل آن سخت‌تر است اما اگر همه دست به دست هم دهیم این مساله هم کنترل و مدیریت می‌شود.

استاندار خوزستان افزود: فرمانداران باید از برگزاری مراسم فاتحه‌خوانی چند هزار نفری ممانعت کنند. اگر فرمانداران شرایط را عادی تلقی کنند، عوام مردم هم ۱۰ قدم جلوتر خواهند بود.

وی با اشاره به قرمز بودن شهرهای آغاجاری و مسجدسلیمان، گفت: زیارت اهل قبور در شهرهای قرمز نباید انجام شود. فرمانداران در شهرهای نارنجی هم اجازه جلوگیری از زیارت اهل قبور را دارند. اکنون که مراسم عزاداری حسینی در حال برگزاری است باید از تجمعات دیگر جلوگیری شود. سایر فرمانداران نیز می‌توانند از زیارت اهل قبور تا دو هفته پس از دهه محرم ممانعت کنند تا شرایط کنترل امکان‌پذیرتر شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=329608

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر