5

دولت برای نجات بورس دست به دامن حقوقی‌ها نشود؛ خودش اقدام کند

  • کد خبر : 330654
  • ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵

امروز جایی است که دولت نباید اعتماد و اطمینان مردم به بازار سرمایه را سلب کند چون اعتماد المثنی ندارد و این مردم ولی نعمت بازارند و بازار سرمایه نباید هزینه تامین مالی دولت را بدهد.

دولت برای نجات بورس دست به دامن حقوقی‌ها نشود؛ خودش اقدام کند

به گزارش افق انلاین ، سوم اردیبهشت ماه سال جاری درست در زمانیکه کشور با تبعات ناشی از شیوع کرونا و رکود اقتصادی که بر کشور حاکم شده بود دست و پنجه نرم می کرد روحانی در جلسه هیات دولت از خبرهای خوش و قدم های مهمی که وزارت اقتصاد برای بورس دارد صحبت کرد.

روحانی در صحبت های خودش بورس را یکی از راههای حرکت اقتصادی کشور عنوان کرد و همین نگاه های مثبت به بازار باعث شد تا حجم قابل توجهی از مردم سرمایه های خودشان را به امید پوشش دادن تورمی که هر روز سنگین تر می شد سرازیر این بازار کنند.

روز به روز بر تعداد کد های معاملاتی افزوده شد و دراین بین مردم به شوق حمایت دولت و سیاست گذاری های درست به دولت اعتماد کردند و به این بازار وارد شدند.

هر چند دراین زمان برخی فعالان و تحلیلگران نسبت به دعوت از این حجم سرمایه گذارانی که هیچ وقت روی منفی بازار را ندیده بودند هشدارهای لازم را دادند اما همین متولیان بقیه را مجبور به سکوت کردند و آن ها را به این متهم کردند که چشم دیدن ثروتمند شدن مردم را ندارید.

در همان زمان خیلی از تحلیلگران هشدار میدادند که دولت در حال تامین کسری بودجه خودش از بورس بوده و بعد از انجام تامین مالی ش بازار را به حال خودش رها می‌کند و دی ۹۲ را مثال می آوردند.

این گروه از کارشناسان اعلام کردند که کسری بودجه سنگین دولت و تنگناهای مختلف و کم سابقه در بخش درآمدی دولت باعث توجه ویژه دولت به بازار سرمایه برای فروش دارایی‌هاش و تامین مالی شده است. نظر ایشان این بود که دولت به‌منظور پر کردن کسری بودجه خود، مقداری هیجان کاذب در بازار ایجاد کرده و این موضوع می‌تواند عواقب اجتماعی خطرناکی به بار بیاورد.

برخی هم از این مهم پرده برداشتند که یک اجماع نسبتا گسترده در بدنه دولت به عنوان بزرگ‌ترین سهامدار کنترلی بورس شکل گرفته که در شرایط کسری بودجه و تنگناهای مالی، یک فرصت مناسب برای تامین مالی از بازار سرمایه هم از مسیر واگذاری سهام و هم از مسیر فروش اوراق بدهی ایجاد شده است.

این گمانه زنی ها و صحبت ها تا وقتی که بازار منفی نشده بود خیلی جدی گرفته نمی شد اما امروز که بورس هفته هاست که قرمز پوش شده این مهم بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

تسنیم/گفته می شود که در روزهای اوج بازار دولت ۳۸ هزار میلیارد تومان ازبازار تامین کرده و ۱۲ هزار میلیارد تومان از طریق عرضه شستا و یک بخش قابل توجهی هم از طریق مالیاتی که از خرید و فروش گرفته تامین کرده و این یعنی منابع خوبی از این بازار عاید دولت شده است.

اگر واقعا این گونه باشد که آمار و ارقام میگوید حالا که بورس به چنین حال و روزی افتاده جا دارد تا دولتی ها دوباره آستین بالا بزنند و برای رونق دوباره این بورس و حفظ سرمایه های میلیون ها نفر سهامدار خردی که اندک سرمایه شان را به امید پوشش دادن تورم وارد این بازار کردند قدمی بردارد.

امروز مشکلات بازار از جنسی است که مداخلات سیاست گذار می تواند بازار را از ادامه سقوط نجات دهد از جمله کاهش خروج پول توسط دولت. حقوقی ها کل پولشان پاسخگوی نیاز مالی یک ماه دولت هم نیست.

جمع کردن این بازار کار چند حقوقی نیست چراکه حقوقی ها هم دست آخر فقط به منافع سهامداری خودشان فکر میکنند نه مردم عادی و باید آخر سال بابت عملکردشان پاسخگو باشند. این دولت باید به داد مردم برسد.

این نسخه ها که الان برای بورس می پیچند و از حقوقی می خواهند بازار را جمع کند مال سال ۹۱-۹۲ است نه بازار ۲۰ هزار میلیارد تومانی امروز ؛ این مردم عادی نیستند که باعث ریزش شدند.

همین مردم زمانیکه آقای رئیس جمهور اعلام کرد با شرایطی که بورس نشان می‌دهد اوضاع بهتر خواهد شد و مردم باید همه چیز را به بورس بسپارند به دولت اطمینان کردند و امروز جایی است که دولت نباید این اعتماد و اطمینان را سلب کند چون اعتماد المثنی ندارد و این مردم ولی نعمت بازارند و بازار سرمایه نباید هزینه تامین مالی دولت را بدهد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=330654

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر