2

همچنان تاکید ما بر رعایت الگوی‌های صحیح مصرف است/استفاده از پساب فاضلاب در تهران همانند ساخت یک سد است

  • کد خبر : 330707
  • ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۵

با دوسال پر بارش نباید انتظار داشته باشیم وارد دوره بلندمدت ترسالی شویم، پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی کشور و مراکز جهانی موید این است که احتمال روبرو شدن با سال های خشک هم وجود دارد.

رضا اردکانیان

 وزیر نیرو با بیان اینکه وضعیت آبی کشور مناسب است، گفت: همچنان تاکید ما بر رعایت الگوی‌های صحیح مصرف است.

«رضا اردکانیان» عصر چهارشنبه در حاشیه امضای تفاهمنامه با شهرداری تهران در پاسخ به ایرنا افزود: امسال خشک‌سالی نداشتیم گرچه نسبت به سال گذشته حدود هفت تا هشت درصد کاهش نزولات داشتیم، اما نسبت به متوسط درازمدت بیش از ۳۰ درصد افزایش بارش داشتیم پس سال آبی ۹۸- ۹۹ را یکی از سال های پربارش تلقی می کنیم.

وی ادامه داد: سال گذشته سال بسیار تری بود و شاید بتوان گفت در ۵۰ سال اخیر سال آبی ۹۷- ۹۸ یکی از پربارش ترین سال‌ها در صدر جدول بود و این به این معنا است که ما برای روبرو شدن با شرایط جدی باید آمادگی داشته باشیم.

وزیر نیرو گفت: با دوسال پر بارش نباید انتظار داشته باشیم وارد دوره بلندمدت ترسالی شویم، پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی کشور و مراکز جهانی موید این است که احتمال روبرو شدن با سال های خشک هم وجود دارد.

وی افزود: مصرف صحیح در بخش‌های مختلف می بایست جزء لاینفک عادات مصرفی‌مان قرار گیرد ودر حال حاضر وضعیت مناسب است.

اردکانیان گفت: در بخش کشاورزی توانسته‌ایم تعهداتمان را انجام دهیم، این دولت وقتی کار خود را شروع کرد حدود ۹۷ میلیون تن محصولات غذایی در سال ۹۲ داشتیم و کارش را زمانی به پایان می رساند که میزان تولید با ۳۰ درصد افزایش محصولات غذایی به ۱۲۵ میلیون تن خواهد رسید.

وزیر نیرو اصلی ترین نهاده ها در این عرصه را موضوع آب برشمرد و گفت: با توجه به اینکه سال‌های خشک داشتیم اما توانسیتم موضوع را مدیریت کنیم و در بخش آب شرب هنوز مناطقی تحت تنش است که بخشی ناشی از کمبود آب است و بخشی هم ناشی از محدودیت های تاسیساتی به خصوص در شرایط کرونایی است که درخواست ما همچنان رعایت الگوی های مناسب مصرف است.

وی ادامه داد: گزارشی مبنی بر نفوذ شیرابه به آب های زیرزمینی نداشته ایم و تاکید می کنیم کیفیت آبی که به مردم برای شرب عرضه می شود نه تنها در تهران بلکه در همه کشور از استاندارد های لازم برخودار است و وزارت بهداشت در این زمینه مسولیت دارد و کوچک ترین اختلالی در این زمینه مشاهد شود، موجب توقف عرضه می شود، بنابراین توجه جدی در این زمینه وجود دارد.

 

استفاده از پساب فاضلاب در تهران همانند ساخت یک سد است

وزیر نیرو افزود: اساس تفاهمنامه امروز استفاده بهنیه از منابع‌آب است و به طورقطع هر حرکت صحیحی در این زمینه الگو برای سایر شهرهای کشور خواهد بود.

وی ادامه داد:  اقلیم خشک و نیمه خشک کشورمان اقتضای استفاده بهینه از منابع‌آب را دارد که از جمله آنها فاضلاب‌های تصفیه شده است.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه استفاده از فاضلاب تصفیه شده در شهر بزرگی مانند تهران همانند احداث یک سد مجازی است، ادامه داد: اکنون که این جمعیت وسیع در تهران را باید تامین آب کرده و منابع دیگری برای تامین‌آب در اختیار نیست، باید از منابع موجود حداکثر استفاده صحیح شود.

اردکانیان گفت: استفاده از پساب به جای آب خام در فضای سبز کمکی به حفظ محیط زیست و کاهش احتمال  فرونشست زمین و خطرات ناشی از آن است.

وی ادامه داد: امید می‌رود این حرکت هرچه زودتر به نتیجه برسد و تعهداتی که دو طرف در این تفاهمنامه دارند با سطح خوب همکاری که هست بتوان حجم قابل توجهی از برداشت از چاه‌ها، منابع آب سطحی، قنوات در تهران برای آبیاری فضای سبز کاهش یابد و به جای آن از پساب استفاده شود.

حجم استفاده از آب زیرزمینی به ۶۰درصد کاهش می‌یابد

شهردار تهران هم در ادامه گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی و با هدف استفاده کمتر از منابع آب زیر زمینی، تفاهمنامه‌ای با وزارت نیرو به امضا رسید که بر اساس آن،  استفاده کمتری از آب های زیرزمینی برای آبیاری فضای سبز تهران خواهیم داشت.

«پیروز حناچی» ادامه داد: بخش عمده ای از این نیاز آبی را از تصفیه فاضلاب‌های تهران در مناطق مختلف خواهیم داشت و برداشت از منابع زیرزمینی از ۹۰ درصد به ۶۰ درصد کاهش خواهد یافت و بسیاری از آثاری که ناشی از این برداشت بی رویه است به حداقل خواهد رسید.

وی افزود: خیلی از فرونشست‌ها ناشی از جایگزین نشدن آب های زیرزمینی است.

شهردار تهران گفت: همکاری‌های وزارت نیرو و شهردای تهران در بخش های مختلف آب و برق از مواردی است که در این دوره به شدت دنبال می شود و با نگاه فرابخشی که در دو دستگاه وجود دارد انتظار می رود تا دوره جدیدی را برای خدمات بیشتر آغاز شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=330707

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر