روایت رئیس‌جمهور آذربایجان از ریشه‌های درگیری در قره‌باغ

افق انلاین ، «الهام علی‌اُف»، رئیس‌جمهور آذربایجان در گفت‌وگویی با شبکه خبری «الجزیره» روایت خود از ریشه درگیری‌ها در قره‌باغ را مطرح کرد.

او ارمنستان را علت اصلی بحران قره‌باغ کوهستانی دانست و مدعی شد ایروان به دنبال صلح نیست. رئیس جمهور آذربایجان گفت: «عدم اعمال فشار به ارمنستان برای اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت، دیگر دلیل بحران مذکور است».

رئیس جمهور آذربایجان در مصاحبه با الجزیره گفت: «ارمنستان به دنبال اشغال اراضی ما برای همیشه است؛ برای همین این بحران بین دو کشور از مدت‌ها پیش تا به امروز ادامه دارد».

جمهوری آذربایجان و ارمنستان از یکشنبه این هفته وارد دور جدید از درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ کوهستانی شدند که تا امروز نیز ادامه داشته است. دو طرف یکدیگر را به آغاز جنگ و اعزام نیرو از خارج به منطقه درگیر متهم کرده‌اند.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی و بخش‌هایی از اراضی آذربایجان توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

فارس