6

بحران بی‌اعتمادی به کاخ سفید و وضعیت نابسامان جمهوری‌خواهان

  • کد خبر : 333647
  • ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳

پنهان‌کاری مقامات کاخ سفید در مورد وضعیت سلامتی رئیس جمهوری آمریکا و پیروی هم حزبی‌ها از وی در دست‌کم گرفتن خطر کرونا در این شرایط، سرنوشت ترامپ و جمهوری‌خواهان را در وضعیت سخت قرار داده است.

بحران بی‌اعتمادی به کاخ سفید و وضعیت نابسامان جمهوری‌خواهان

به گزارش افق آنلاین ، ابتلای «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به بیماری کووید-۱۹، علاوه بر زیر سوال بردن دولت وی، طرفداران او در حزب جمهوریخواه را نیز با انتقادهای شدید مواجه کرده است. چرا که جمهوری خواهان نیز مانند رئیس جمهور خود با تمام قدرت کرونا را نادیده گرفته بودند. این که در برهه کنونی بسیاری از اعضای این حزب نیز به بیماری مبتلا شده اند، نشانه خوبی قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیست.
نشریه دی سایت آلمان با انتشار تصویری از مهمانی هفته گذشته ترامپ در کاخ سفید نوشت: تماشاگران زیاد ، بدون رعایت فاصله و بدون ماسک، اینجا باغ گل رز کاخ سفید در تاریخ ۲۶ سپتامبر (۵ مهر) است، هنگامی که رئیس جمهوری آمریکا نامزد مورد خود را برای تصدی کرسی خالی دیوان عالی معرفی کرد.

پس از انتقال دونالد ترامپ به یک بیمارستان نظامی اکنون سوال افکار عمومی این است که حال عمومی رئیس جمهور چگونه است؟ اکنون افراد کمی پاسخ این سوال را می دانند و نظر کسانی هم که پاسخی دارند، متناقض است. «شان کانلی» پزشک ترامپ صبح روز شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی بارها تکرار کرد که حال رئیس جمهور ‘عالی’ است و حتی کارهای خود را به بیمارستان منتقل کرده است.

سپس ویدئویی از «مارک میدوز» رئیس ستاد ترامپ منتشر شد که از اصحاب رسانه منتظر در بیرون بیمارستان می خواست در مورد بیماری ترامپ چیزی نپرسند. اندکی پس از آن، بیانیه منبع ناشناس نزدیک به رئیس جمهور در همه کانال های خبری پخش شد که تصویر کاملاً متفاوتی نسبت به اظهارات پزشک شخصی وی می داد. بر این اساس عملکردهای حیاتی ترامپ نگران کننده و ۴۸ ساعت آینده برای روند بعدی بیماری بسیار مهم است. همان روز ، رسانه ها تصمیم گرفتند کنوانسیون را بشکنند و نام منبع را ذکر کنند، وی کسی جز مارک میدوز نبود.
این اوج اولیه یک چرخه خبری عجیب بود: رئیس ستاد کاخ سفید به طور غیررسمی با اظهارات رسمی پزشک کاخ سفید مخالفت می کند؟ چرا؟ و این که چه کسی درست می گوید؟

این مسئله بی اهمیتی نیست ، موضوع این است که شاید رئیس جمهور ایالات متحده به زودی دیگر قادر به انجام فعالیتهایش نباشد. از زمان حمله به رونالد ریگان در سال ۱۹۸۱ ، چنین وضعیت جدی در آمریکا وجود نداشته است و دقیقاً در این وضعیت که آمریکایی ها علاقه دارند تا آنجا که ممکن است اطلاعات موثق دریافت کنند ، مقامات کاخ سفید از این شیوه ها برای پوشاندن واقعیت استفاده می کنند.

بحران اعتماد به دولت آمریکا

بحران سیاسی که در حال حاضر در واشنگتن در جریان است فقط این نیست که دونالد ترامپ با بیماری بالقوه مهلکی در بیمارستان بستری است. این یک بحران اعتماد به دولت است. در عرض چند ساعت ، همه چیز به گونه ای پیش رفته است که اساساً دیگر نمی توان به کسی در درون دستگاه دولت اعتماد داشت.
نشریه نیویورک تایمز تحقیقات گسترده ای منتشر کرد مبنی بر این که ترامپ ممکن است طی هفته گذشته به انحاء مختلف آلوده شده باشد. دستیار او «هوپ هیکس» علائمی در روز چهارشنبه داشته است. آزمایش «رونا مک دانیل»رئیس کمیته ملی جمهوری خواهان نیز روز چهارشنبه مثبت بود. ترامپ جمعه گذشته با او ملاقات کرده بود.

ترامپ روز پنجشنبه برای شرکت در مراسم ضیافت شام با هدف جمع آوری کمک های انتخاباتی به نیوجرسی پرواز کرد ، جایی که گفته می شود حال مناسبی نداشته است. در این رابطه شان کانلی، از ارائه اطلاعات در کنفرانس مطبوعاتی هنگامی که آخرین آزمایش رئیس جمهور منفی اعلام شده بود، امتناع ورزید و  از ۷۲ ساعتی که از تشخیص بیماری ترامپ گذشته بود صحبت کرد. ترامپ جمعه شب اعلام کرد که عصر پنجشنبه آزمایش او و همسرش ملانیا مثبت بوده است. اینجا چه کسی حقیقت را نمی گوید؟

مشخص است که ترامپ و جمهوری خواهان توجه زیادی به قضاوت در برابر واقعیت ها نداشته اند. اما این بار متفاوت است. با ابتلای ترامپ به بیماری همه گیری که رئیس جمهور با تمام وجود سعی در جلوگیری از برداشت سیاسی از آن داشت ، فقط یک ماه قبل از انتخابات، او در کانون توجهات قرار گرفت. جمهوری خواهانی که راهبرد ترامپ را دنبال کردند و کرونا را کوچک شمردند، آنهایی که ماسک نداشتند و بیشترشان از رعایت مقررات مربوطه خودداری کردند، اکنون به همان اندازه درگیر شده اند. از نظر آنها، در حال حاضر اوضاع نمی تواند بدتر شود.

چندین نفر از نزدیکان رئیس جمهور آلوده شده بودند. به عنوان مثال «کیلیان کانوی» معتمد ترامپ ، که تا همین اواخر به عنوان مشاور با نفوذ در کاخ سفید کار می کرد ، یا «کریس کریستی» فرماندار برجسته نیوجرسی ، که طبق گفته خود ، ‘برای احتیاط’ به بیمارستان رفته است. همچنین سه سناتور جمهوری خواه آزمایش مثبت داشتند که می تواند روند انتخاب زودهنگام نامزد ترامپ برای دیوان عالی کشور ، «ایمی کونی بارت» را به خطر بیندازد.

این نه تنها یک شکست شدید شخصی برای دونالد ترامپ است، بلکه برای حزب جمهوری خواه نیز اگر بخواهد یک برنامه محافظه کارانه را برای دهه های آینده در دیوان عالی اجرا کند، شکست محسوب می شود.

ترامپ شنبه گذشته به افتخار بارت در کاخ سفید یک مهمانی ترتیب داد. ملانیا ترامپ ، کلیان کانوی ، کریس کریستی و دو نفر از سه سناتور مبتلا به کووید-۱۹ در این مراسم حضور داشتند. تصاور میهمانان نشسته و نزدیک به هم ایستاده و عمدتا بدون ماسک را نشان می دهند. ویدئویی از «مایک لی» سناتور یوتا که بعداً مثبت آزمایش شد ، در اینترنت پخش می شود که سه مهمان را در آغوش می گیرد و هیچ کدام ماسک ندارند.

عکس های مهمانی باغ نشان می دهد، نخبگان جمهوری خواه به گونه ای جشن می گیرند که گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است ، در حالی که بیش از ۲۰۰هزار نفر در ایالات متحده بر اثر آلودگی به کرونا فوت کرده اند. اکنون برای همه آشکار شده است که چنین رفتارهای پرخطری عواقب دارد. اکنون این کشور در بحبوحه یک بحران تاریخی رهبری است. یک رئیس جمهور مبتلا به بیماری کشنده و یک تیم کاخ سفید که واکنش هایش سوالات بیشتری در ذهن های پرسشگر ایجاد می کند: این ها اعتبار دولت را زیر سوال می برد.

ترامپ جمهوریخواهان را هم به زیر می کشد

این در حالی است که مبارزات انتخاباتی بدون وقفه ادامه دارد. جو بایدن همچنان در نظرسنجی ها پیشتاز است. اما فعالیت تیم انتخاباتی ترامپ در حال حاضر بدون نامزد خود متوقف شده است. بدتر از آن این که آزمایش کرونای «بیل استیفن» استراتژیست ارشد ستاد انتخاباتی ترامپ نیز مثبت ارزیابی اعلام شده است.

هدف جمهوری خواهان فقط بردن انتخابات ریاست جمهوری نیست، آنها همچنین می خواهند سنا را حفظ کنند و مجلس نمایندگان را دوباره تصاحب کنند. به همین دلیل حتی مناظره تلویزیونی ترامپ و بایدن در روز سه شنبه که در آن ترامپ بارها حرف رقیب خود را قطع و او را تحریک کرد ، باید باعث شود جمهوری خواهان دو دستی بر سر خود بکوبند. نظرسنجی های اولیه از ایالت های مهم فلوریدا و پنسیلوانیا حاکی از آن است که رفتار ترامپ با نارضایتی رای دهندگان روبرو شده است.

ایرنا/ویروس کرونا می تواند به ترامپ و جمهوری خواهان آسیب شدیدی برساند. او ماه ها طوری رفتار می کرد که گویی کرونا بی ضرر است اما اکنون به عنوان یک بیمار با شرایط خطرناک در بیمارستان به سر می برد. این واقعیتی غیرقابل انکار است؛ ترامپ که بارها استفاده از ماسک را از جمله در مناظره تلویزیونی مسخره کرده ، ناگهان به همراه کارمندان عالی رتبه کاخ سفید با ماسکی بر صورت در انظار عمومی ظاهر می شود.

در این مدت جمهوری خواهان با سکوت خود در برابر اظهارات و اقدامات کرونایی ترامپ به گونه ای با وی همراهی کرده اند و این مسئله می تواند به زیان آنها تمام شود. دو سناتور آلوده جمهوری خواه که در مهمانی بارت نیز شرکت داشتند ، گفته اند که فقط برای مدت ۱۰ روز در قرنطینه خواهند ماند تا بتوانند به بارت به عنوان قاضی دادگاه عالی رای دهند. این در حالی است که مراجع بهداشتی یک دوره قرنطینه ای ۱۴ روزه را توصیه می کنند. اکنون که عموم مردم می بینند ویروس به راحتی در کاخ سفید پخش می شود ، چنین شیوه هایی می تواند به سرعت به بدبینی علیه جمهوری خواهان دامن بزند.

نگرانی از بن بست سیاسی در جامعه آمریکا

با توجه به جلسات متعدد نمایندگان در واشنگتن ، به هر حال تعجب آور خواهد بود اگر این بیماری مسری قربانیان بیشتری از بین سیاستمداران نگیرد. اگر پارلمان دیگر قادر به انجام امور نباشد چه می شود؟ پیش از این لغو جلسات تا ۱۹ اکتبر (۲۸ مهر) تمدید شده و شاید گسترش بیشتر بیماری موجب تمدید این وضعیت شود. در این صورت اگر بسته محرک جدیدی که بسیاری از شهروندان آمریکایی مشتاقانه در انتظار آن هستند، تصویب نشود ، چه می شود؟

بنا بر این فقط بیماری ترامپ نیست که یک بن بست سیاسی را رقم می زند. درست است که این بیماری می تواند به طور مستقیم بر جامعه تأثیر بگذارد و بر مبارزات انتخاباتی تأثیر بسزایی بگذارد، اما زنجیره آلودگی داخلی حزب که ترامپ نیز بخشی از آن است ، توانایی سیاسی این حزب برای اقدام را نیز به خطر می اندازد.

رئیس جمهور عصر روز شنبه با انتشار یک ویدیو از بیمارستان در مورد حال عمومی خود گزارش داد. ترامپ گفت: وقتی من به اینجا آمدم ، حالم خیلی خوب نبود. رئیس جمهور که در این ویدیو رنگ پریده به نظر می رسید و با صدایی خشن صحبت می کرد، افزود: اما اکنون خیلی بهتر شده ام و باید برگردم. در همین حال میدوز رئیس ستاد کاخ سفید در شبکه تلویزیونی فاکس نیوز ظاهر شد و مجدداً گفت که وضعیت در بعدازظهر جمعه کاملا جدی بوده و میزان اشباع اکسیژن در خون ترامپ به سرعت کاهش یافته است. با توجه به این اظهارات دیگر تردیدی نمی ماند که کاخ سفید همچنان روی صحنه سازی و دستکاری واقعیت کار می کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=333647

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر